Om maar met de deur in huis te vallen: de middenklasser SRAM Apex groep is in 2010 op de markt gebracht en is qua ‘performance’  te vergelijken met die andere middenklasser, de Shimano 105 groepset. Echter: Shimano levert een 105 in dubbel, compact en een triple uitvoering, SRAM de Apex alleen als compact en dubbel. Het grote voordeel van de Apex groep is het zogenaamde Wi-Fli (Wider-Faster-Lighter) concept, een 11-32T cassette welke op papier een groter range biedt dan de meeste triple cassettes. Shimano gaat tot ‘30’, Campagnolo tot ‘29’. Nu is het niet de bedoeling om een discussie over ‘compact of triple’ op te zetten, wel om de Apex groep iets nader te beschouwen. Want SRAM introduceert SRAM nu een ‘Alpine White’ uitvoering van deze groepset.

Waar de originele SRAM Apex bij de introductie alleen nog in het zwart te krijgen was, is het nu dus tijd voor meer kleur aan je fiets. SRAM Apex Alpine White. De kleur is dan ook het enige wat veranderd is aan de SRAM Apex groepset. Wit vinden we bij de kooi van de achterderailleur, het huis van de voorderailleur, de remhoeven en de ‘rubbers’ van de shifters.

De overige onderdelen zijn zwart geanodiseerd dan wel gespoten. De kooi van de voorderailleur is ‘verchroomd’ staal. Bij de Apex groep komt standaard een zwarte ‘Ride On’ kabelset en een PC 1051 ketting. De PG 1050 cassette bevat 12, 13, 15, 17, 19, 21, 25, 28 en 32 kransjes. De crankset: 34/50. Deze overbrenging is populair geworden dankzij de bergetappes in de Giro waar renners van ondermeer Saxo en Garmin met een ‘32’ achter reden (er is overigens ook een zwarte Rival ‘lange slag’ achterderailleur). Gewichten: achterderailleur 212 gram, voorderailleur aanlas 86 gram, remhoef 150 gram, cassette 300 gram en Double Tap shifter 195 gram.

Hoe werkt het? Goed. We kunnen het niet anders zeggen. De ‘klik’ is duidelijk, de slag die je moet maken met de Double Tap shifter is makkelijk en de ketting loopt in alle standen mooi en vrij. De voorderailleur kent twee standen: een voor een compact crankstel en een voor een dubbel crankstel. De onderdelen zijn compatible met Shimano, dus de cassette past op alle ‘HG’ wielen. Het crankstel is er in verschillende versies, dat wil zeggen met losse lagers dan wel in het frame geïntegreerd. Apex werkt trouwens ook in combinatie met pakweg een FSA crankstel of ‘zelfs’ een Shimano crankstel. Je moet wel even zoeken naar een goede versnelling. In Nederland zul je niet zo snel 34/21 trappen. Te licht. SRAM ziet de groep dan ook ‘het liefst’ op een racer die vooral in de heuvels of bergen gebruikt wordt. Daar heb je wel wat aan een 34/21… We hebben de Apex achterderailleur ook gebruikt bij een cyclocross fiets -46/36- en ook in combinatie met een 53/39. Geen probleem, al moet je dan niet 53/32 schakelen. Het kan trouwens wel, maar is zeker niet aan te raden; dan staat de ketting wel heel strak.

Is het ‘beter’ dan 105? Nee. Wel mooier, als je van wit houdt he…  En het werkt gewoon goed! SRAM is wel iets luidruchtiger dan Shimano. De ketting, de cassette, het schakelen..dat gaat met meer geluid gepaard. Dat kun je ook ‘tunen’: een Shimano ketting en cassette is wat minder lawaaierig. Wit blijft overigens eenvoudig wit: gewoon met water en zeep, daarna eventueel insprayen met en de ‘hoods’ ook gewoon wassen en af en toe af afdoen met een ontvetter. Je kunt de witte ‘hoods’ ook vervangen voor rode exemplaren -en dan een stel rode buitenkabels en dan… heb je nog meer kleur!

APEX groep € 783,-. Achterderailleur   € 72,-, voorderailleur  € 45,-, double Tap shifters € 345,-, remmenset € 70,-, crankstel € 144,- Cassette PG-1050  € 74,- , ketting PC1031 € 33,-. www.sram.com