Vittoria Terrano Dry
Banden met weinige profiel zoals bij deze ‘dry’ worden in de praktijk niet veel gebruikt. Parcoursen moeten het liefst kurkdroog zijn en enkel bestaan uit zand en wat grasperkjes. In vergelijking met een allround band is de grip veel beperkter. De rolweerstand daarentegen is weer net wat lager. Eigenlijk de enige reden waarom je voor de Terrano Dry zou kiezen.
Qua profiel is deze Dry erg dicht. Na 5 meter door het zand zit de band volledig vol. Is de ondergrond enigszins vochtig dan merk je dat de zij-nop zijn uiterste best doet om grip te houden. Echter iets over het randje en kaboem, je ligt. Het is alles of niets met de Dry.
Te gebruiken: zandparcours, kurkdroge ondergrond+Duurzaamheid
+Verkrijgbaarheid -Stug
€75,- vittoria.com
Michelin Power Jet
De tubes van Wout. De groene Michelins zijn weer helemaal hip. Het is al wel 20 jaar geleden dat het halve peloton zowel op de mountainbike als in het veld met Jet’s op de proppen kwam. Na de ‘Truuk speciaal’ van v. Aert tijdens het wereldkampioenschap in Bieles, Luxemburg, hebben de groene tubes een haast mythische status. Michelin heeft een volledig nieuwe tube ontwikkeld met het bekende en herkenbare kleurtje.
De band heeft een laag nopje en is een fractie smaller dan de concurrent. Ook is de band enkel met een smal stootlint verkrijgbaar. Zeg maar de strip die op de velg wordt gelijmd. Met alle moderne bredere velgen zorgt dat ervoor dat de band wat sneller in de ‘verdrukking’ komt op de velgrand bij het nemen van bochten.Qua grip doet de Jet goede zaken. Ondanks het (zeer) lage profiel heeft de tube erg veel grip. De soepelheid is dik in orde en je kunt daardoor met lekker lage druk rijden. Bij droog weer ongeveer 1,5 bar. Is het vochtig dan kan er nog 1 tot 2 tiende uit. De Jet is in mijn ogen de eerste niet-Dugast die de soepelheid van een Dugast weet te benaderen. Knap werk!
Te gebruiken: allround+Soepelheid
+ Makkelijk te monteren -Alleen in het groen verkrijgbaar €45
bike.michelin.com
Vittoria Terrano Mix
De Mix gebruikt dezelfde basis als de hierboven genoemde Dry. Qua duurzaamheid en flexibiliteit kunnen we daarom kort zijn. Ook deze blijft lang goed, maar rijden we wel wat harder, qua bandendruk, dan gemiddeld. Het profiel is er één uit zo vele. Het standaard crossprofiel. Bruikbaar in volle zon op droge ondergrond, maar ook prima wanneer het wat natter en specifieker is. Door de druk te laten zakken creëer je opnieuw grip. De ondergrens voor een goed rijdbare tube ligt bij de Mix op zo’n 1,3 bar. De Mix is een prima concurrent voor de Dugast Typhoon en Challenge Grifo. Zeker omdat de Mix vrij ‘ruim’ is, waardoor je hem eenvoudig op de velg lijmt.
Te gebruiken: allround+Duurzaamheid
+Makkelijk te monteren – Stug
€75,- vittoria.com
Specialized Terra
Het moet inmiddels al bijna tien jaar geleden zijn dat Specialized voor het eerst met een Terra tube op de proppen kwam. Weinig succesvol. De tube was te smal, te hoog, te stug. De noppen staken te ver uit, waren te grof. Het gevolg: een vrij dure tuinslang waarmee je bijna alleen rechtdoor kon rijden. Niet echt de review zoals je hem van een Specialized product zou verwachten. Gelukkig heeft de oldskool Terra twee seizoenen geleden het veld geruimd voor deze nieuwe versie. Een volledig nieuwe, rondere, soepelere basis met daarbovenop een fonkelnieuw profiel. Zachter rubber ook.
Te gebruiken: Moddercrossen+Grip
+Soepel -Prijs
€92,-
specialized.com
A.Dugast Typhoon
Natuurlijk mag een Dugast niet ontbreken in deze opsomming. Nog steeds gebruikt zeker 80% van het startveld in een grote cross de Typhoon als uitgangspunt. Best bijzonder om te weten. Zeker als je beseft hoe doorslaggevend tubes kunnen zijn. Het is bijna Formule 1 waar iedereen met dezelfde bandenfabrikant in de slag zit. De Typhoon is een oeroud profiel. De moeder alle crossbanden en behoort tot de ‘basisuitrusting’. Het overgrote deel van alle parcoursen zijn rijdbaar met een Typhoon en hiermee gaan de meeste renners dan ook als eerste verkennen om een inschatting te maken. Harder, zachter of toch meer noppen.
Tip: Het is mogelijk je uitgescheurde tubes naar Dugast in te sturen. De profielen worden zo hergebruikt op een vers karkas. Scheelt in de kosten. Dugast doet niet of nauwelijks aan sponsoring. Renners bestellen gewoon zelf bij Dugast en dat heeft een reden. De Typhoon is nog steeds de meest soepele, allround tube op de markt. Helaas is de levensduur hierdoor vaak nog geen seizoen.
Te gebruiken: allround+Grip
+Ultra Soepel -Vroeg of laat gaan ze stuk
€72,50
a-dugast.com
A.Dugast Rhino
Tot de mid 90’s bestonden er geen modderbanden in de cross. Typhoon voor iedereen en als het nat was, dan was het glad. De Rhino heeft de cross veranderd. Met een Rhino heb je grip op plaatsen waar je anders met je snufferd in het gras hangt. Zo komen renners met veel power en weinig techniek ineens oog in oog te staan met ‘echte’ crossers. De Rhino, het ‘stekelvarkentje’ in de collectie van Dugast is het meest gebruikte modderprofiel bij de topcoureurs. Gevolgd door de Limus van Challenge.
Te gebruiken: Moddercrossen+Kunnen lage druk aan.
+Grip – Lopen vol.
€75,50
a-dugast.com

























