8 november 2019 | Rob Meeuwessen

Vrijdag crossdag: zelf tubes lijmen

Alles in de veldritsport wordt moderner. Campers groter, fietsen strakker en de podiumceremonie met meer glamour. Echter het schoeisel rondom de carbon velgen is als sinds jaar en dag ongeveer hetzelfde. Tot op de dag van vandaag zijn tubes de enige optie om echt hard door de bocht te kunnen. Mits ze goed vast zitten natuurlijk. Een cursus tubes plakken voor beginners.

Tubes plakken is niet enorm moeilijk, wel is het een precies klusje én dien je de juiste volgorde aan te houden. Er is geen exacte methode, iedere mechanieker zal zijn eigen maniertjes hebben. We laten je zien hoe je het makkelijkst een tube kunt monteren zonder dat deze loskomt wanneer je op hoge snelheid en met lage druk in de band de bocht door stormt.

Wanneer je een nieuwe tube wilt lijmen loont het deze vooraf al een tijdje opgepompt weg te hangen. Bij voorkeur om een velg. Hierdoor rekt de band iets uit en is deze makkelijker te plakken. Zeker bij Dugast tubes welke over het algemeen vrij strak zijn is dit aan te raden.

Wat heb je allemaal nodig? Natuurlijk een wiel dat geschikt is om tubes op te monteren en de bijbehorende tube naar keuze. Heb je een model dat nog niet weerbestendig is dan zal deze nog moeten worden geseald met ‘aquasure’. Wij kiezen voor een Vittoria tube die direct vanuit de fabriek de modder in kan. Een tube lijm je vast op de velg. Dit doe je met speciale tubelijm. Er zijn versies geschikt speciaal voor carbon of aluminium velgen. De ervaring leert dat de carbon lijm over het algemeen wat minder goed hecht. Dit werkt prima op de weg waar de tube tot hoge druk wordt opgepompt. In het veld wil je echter graag maximale ‘kleefkracht’. Daarom kiezen we altijd voor Mastik van Vittoria. Het potje met de lila deksel. Een plaklint, handschoenen, kwast en wat poetsspullen zijn de overige zaken die je nodig hebt.

Stap 1: voorlijmen

We beginnen met het lijmen bij de tube zelf. Pomp de band op tot ongeveer 2 bar. Breng een evenredige laag lijm aan over het gehele stootlint. Rondom het ventiel mag het iets meer zijn, maar over het algemeen wil je geen te dikke laag.

Stap 2: velg lijmen

Nu brengen we een laagje lijm aan op de velg. Strijk de lijm netjes uit en probeer zo min mogelijk te morsen. Ben je bang je hele velg onder te kliederen? Gebruik dan eventueel afplaktape langs de randen.

Stap 3: plaklint

Na een laag kit op de tube en eenzelfde laag op de velg plakken we een plaklint op de velg. Fiets je met tubes op de weg dan is enkel een plaklint soms al voldoende. Voor in het veld gebruiken we het plaklint om de hechting tussen velg en tube te verbeteren. Ook wordt hiermee een te diep velgbed uitgevuld wanneer dit aan de orde is. Breng het plaklint voorzichtig aan en begin bij het ventiel.

De velgen van deze HUNT testwielset zijn al vrij ondiep. Wielen van bijvoorbeeld Mavic lopen veel verder naar binnen.

Stap 4: nog een laagje

Over het plaklint lijmen we nog een laagje kit. Dit is de 3e en laatste laag lijm. Let er wederom op dat je niet te dik lijmt. Dit voorkomt onnodig geknoei. 3 lagen én een plaklint is normaal gezien meer dan voldoende om de tube op zijn plaats te houden.

Heb je te traag gewerkt en is de lijm op de tube al te ver opgedroogd? Breng dan nog een laatste dunne laagje aan.

Stap 5: monteren

Nu is het tijd om de tube te monteren. Bekijk eerst goed wat de rijrichting van het profiel is. Eenmaal geplakt kun je niet zo maar even de boel omdraaien. Ook voor het plakken zelf geldt dat je eigenlijk maar één kans hebt. Laat voor het aanbrengen van de velg op de tube eerst wat lucht uit de tube zodat deze makkelijker te vormen is. Steek vervolgens het ventiel door het gat in de velg. Het begin is gemaakt.

Breng vervolgens de tube aan op de velg. Dit doe je vanaf het ventiel om hierna beiden kanten op evenredig stukje voor stukje de tube op de velg te drukken. Trek hierbij aan de tube om deze ‘groter’ te maken. Zo is het makkelijker om straks het laatste stukje te lijmen.

Ben je halverwege? Draai dan het wiel om. De tube kun je nu op de velg ‘trekken’. Voorkom dat de tube het velgbed opschuift. Hierdoor verschuif je het plaklint waardoor de tube scheef komt te liggen of niet goed plakt. Ideaal is wanneer je de tube tot boven het velgbed op de velg brengt en pas dan los laat. Een lastig klusje wat absoluut oefening nodig heeft.

Trek het laatste deel in één keer over de velg. Voorkom dat het plaklint verschuift.

Stap 6: netjes recht

Heb je de tubes geplakt, dan is het belangrijk te zorgen dat deze mooi recht zit. Zowel in de lengte als in de hoogte. Een ‘hobbel’ in de tube voel je direct tijdens het fietsen. Met de hand is de tube nog te verschuiven.

Pomp de band vervolgens op om te controleren of deze netjes recht licht. Is dat het geval? Laat de tube dan nog één keer leeg lopen. Druk de lege tube tegen de grond en draai het wiel over de grond alsof het een hele grote pizzasnijder is. Hierdoor druk je het stootlint goed aan over de hele velg. Hierna kun je de tube weer oppompen.

Even goed ‘aanrollen’

Stap 7: poetsen

Gebruik een doek en wasbenzine om overtollige lijm van de tube en velg te poetsen. Doe dit direct na het lijmen. Wanneer de kit is opgedroogd is deze zeer lastig nog te verwijderen.
Alles mooi schoon? Laat het geheel minstens 24 uur drogen in een verwarmde ruimte. Een nachtje tegen de verwarming kunnen je velgen wel waarderen in de wintermaanden.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen