Wanneer je abonnee bent heb je waarschijnlijk de uitgebreide vergelijkingstest tussen alle denkbare soorten gravel banden, wielen en vooral maten gelezen. Om deze test goed te kunnen uitvoeren hebben we talloze verschillende banden gemonteerd. In het magazine las je al een korte samenvatting. Vandaag een uitgebreid testverslag van de geprobeerde banden in de 650b maat.

Veel gravelbikes zijn tegenwoordig 650b compatibel of komen standaard met de kleinere wielmaat. 650b is een andere benaming voor 27,5 inch. Wellicht heb je nog een setje mountainbike wielen in deze tussenmaat in de schuur staan. Dat past dus prima in je gravelbike. Zeker, omdat in de tijd dat 27,5 inch meer gebruikelijk was in de mtb-scene de fietsen dezelfde naaf-standaard hadden als gravelbikes nu hebben. 142×12 millimeter.

Schwalbe G-One Speed

Het Duitse Schwalbe heeft een zeer uitgebreide range aan gravelbanden. De Speed uit de G-One series is verreweg de snelste op papier. Nauwelijks nog nopjes en vooral een heel breed contactoppervlak. Met 2,35 inch breedte past de band in weinig fietsen. Maar met de Open Wide als testfiets voor dit project konden we het niet laten om deze band toch even te proberen, al is hij niet direct als gravelband bedoeld. In de Wide passen banden tot 2.4 inch. Sterker nog, het hele idee voor dit frame is ontstaan om een band als de G-One Speed te kunnen monteren. Het brede rubber smoelt gewoon heerlijk en zo’n brede band die ook nog eens speed heet.

In deze blogpost van Open kun je lezen hoe Gerard Vroomen aangeeft dat deze band in de praktijk niet zo geschikt is voor gravel. De band komt vooral perfect tot zijn recht bij strandraces. Daar is het dan ook een van de meestgebruikte banden, maar dan natuurlijk wel in de 29″ uitvoering. Deze 650b wordt verkocht als multi-purpose band. Snel op asfalt, onverhard én gravel. Dat is dan ook de reden dat we hem ook even op het gravel wilden uittesten. Rechtdoor bolt de band als een dragster. Je maakt net zo makkelijker snelheid als op de racefiets en de band is door het gebrek aan noppen fluisterstil op het asfalt Perfecto! Op een gravelpad zorgt het hoge volume voor veel comfort. Mits je de goede bandendruk te pakken hebt. Want dat is bij deze Speed in 2.35″ heel belangrijk. De extreem bolle band zorgt ondanks zijn grote luchtkamer niet voor een groot, maar juist heel klein contactoppervlak met de ondergrond. De band valt hierdoor als het ware om in de bochten.

Als je in de sweetspot rijdt (de ideale druk voor de ondergrond), dan is de band heerlijk comfortabel en laat zich offroad redelijk door de bochten drukken. De anti-leklaag van de banden is niet geweldig. Meerdere malen zat mijn hele frame onder de latex door te grote gaten in de band. Ook hieraan zie je dat de band vooral gemaakt is voor een fijne lage rolweerstaand op vlakker terrein….zoals het strand! Het tubeless maken van de band gaat door de luchtkamer niet op alle velgen even makkelijk. Een brede velg van minstens 25 mm breedte is aan te raden bij dit soort rubber.

Buiten het gave uiterlijk voegt de extra breedte niets toe vergeleken met een 2.1/2.2 inch band. Het was een leuk experiment, maar als gravelband raden we de G-One Speed dus niet aan. Lekker op het strand blijven gebruiken is het devies!

Schwalbe G-One Speed
maat: 27,5×2,35
€57,90
www.schwalbe.com

WTB Byway

Bruine zijkanten, zacht rubber. WTB heeft de laatste jaren met dank aan het gegravel een flinke opmars gemaakt. Of noem het wederopstanding, want het merk draait al wat jaartjes mee. Een behoorlijk breed gamma gravel banden heeft het merk in zijn portfolio. De Byway in 47 millimeter breedte is één van de meest gebruikte. De band maak je tubeless in een handomdraai. Ook blijft hij goed luchtdicht.

De Byway heeft een loopvlak zonder noppen en beperkt zij-nopje. Dit maakt hem vooral geschikt voor gebruik in droge omstandigheden. Wanneer we er mee rijden in de nattigheid dan verliest de band snel grip en is het glijden tot de zij-nop genoeg houvast heeft om zich vast te grijpen. Berg af op nat gras is geen aanrader. Glijpartijen gegarandeerdt.

Terug op droog gravel presteert de band goed. Je kunt hem vrij zacht rijden zonder het gevoel te hebben dat het geheel onder je vandaan rolt en de lekbestendigheid lijkt goed. We hebben niet hoeven plakken. Wel staken er enkele doorns door de band heen bij het demonteren van de velg.

Met de Byway fietsten we in Brabant, het zuiden van Frankrijk in de omgeving van Toulouse en dwars door de ardennen. De banden zijn zeer geschikt voor lange ritten waarbij comfort belangrijk is. Maar is het nat, wissel ze dan om voor een setje met wat meer profiel.

WTB Byway
Maat: 650b x 47mm
€52,-
www.wtb.com

Schwalbe G-One Allround

Waar de G-One speed de bocht niet om te krijgen is, wil de Allround versie van Schwalbe’s gravelband maar al te graag driften over de singletracks. De G-One Allround testen we in 27,5 x 1.5 en 27,5 x 2,25. Kort door de bocht, de smalle versie hebben we na een uur foeteren in de hoek gesmeten. De band is smal, maar ook erg klein in diameter. Het monteren van de band is daardoor erg lastig. Is het eenmaal gelukt om de band op de velg te krijgen dan blijft hij ook zonder vloeistof luchtdicht. We moeten er niet aan denken hoe je hier een binnenband ingepropt krijgt wanneer je lek hebt.

De 1.5 versie is eigenlijk gewoon te smal. Het rijdt niet beter dan een bredere band. Het is ook niet sneller. Geen aanrader. Gelukkig is er ook de 2,25 versie. Een band die zijn naam echt eer aan doet. Makkelijk te monteren, goed luchtdicht, goed lekbestendig en goed op de trails. De band rolt lekker, maakt weinig geluid op het asfalt en geeft grip en vertrouwen in de bocht. Daarom noemen ze deze band dus ‘allround’. Zonder gekheid, wanneer iemand mij nu vraagt om gravelband advies, schiet de G-One allround als eerste door mijn hoofd.

Schwalbe G-One Allround
Maat:650b x 2.25
€38,99
www.schwalbe.com

Ultradynamico Rose

Banden die moeilijker beschikbaar zijn dan menig obscure Pokémon of limited Ferrari. De Ultradynamico Rose banden koop je online. Ze zijn (soms) verkrijgbaar, en beschikbaar in één maat. 650bx47.99. Juist. .99. Ultradynamico wordt gerund door twee lang bebaarde hipsters uit de States en die doen graag moeilijk. Banden voor de ‘connaisseur’ valt er op de site te lezen. Geen idee of ik tot die groep behoor, maar van een beetje race-gericht latex ben ik nooit vies. De Rose banden zijn met 490 gram niet zwaar. Voor verdere eigenschappen kunnen we je alleen maar doorverwijzen naar de site waarop teksten als ‘Luxurious high TPI mystery casing sourced from a Moroccan street bazaar which may vary in hue’ te lezen staan. Rubbercompound? Geen idee, protectie in de zijwangen? No way. Rubber extract verkregen uit 10 uur links gekauwde kauwgom? Hell yeah. Het is duidelijk, de Ultradynamico banden zijn een klasse apart. En zo rijden ze ook. Die zijn over de kauwgum compound kan best wel eens kloppen. De banden zijn zeer soepel en hebben zoals al gezegd geen protectie in de soepele zijwangen. Hierdoor is de band behoorlijk dun en voelt bijna als een crosstube aan.

Het profiel is gemaakt van zacht rubber wat prima mee vervormd in de bochten. De band voelt aan als een Dugast, zo soepel, zo fijn. Tijdens onze testperiode vullen we de band tot twee keer toe bij met Latex. Het witte goedje is broodnodig om de gaatjes in de band gedicht te houden. Je moet er wat voor over hebben om te rijden met banden voorzien van luipaard leer als profiel, een prijs waar je prima met twee personen voor kan gaan dineren en de levensduur van 3 maal dirty kanzelled. Het zijn bijzondere banden, met bijbehorend extraordinaire prestaties!

Ultra Dynamico Rose
Maat: 650b x 47.99
ultradynamico.com
€85,-

Morgen deel twee van de test, alle uitgeprobeerde banden in 28 inch maatvoering.