Deze fiets is een 1 op 1 replica van waar de Katusha-mannen mee koersen. Het is nog wel een Aeroad met velgremmen. Het grote voordeel van zo’n klassieke Aeroad is het gewicht. Deze maat M weegt 6,60 kilo. En dan is-ie nog niet eens getuned. Met een stel Zipp-wielen met tubes zal er nog snel 200 gram vanaf gaan. Overigens: je moet bij het gewicht dan wel zaken bijtellen als een vermogensmeter en een kastje op het stuur.

Kabels binnendoor, lage achtertrein, pressfit bracket, tapered balhoofdbuis, direct mount-remmen, rechte voorvork, aero cockpit en een speciale aero zadelpen in een interne zadelpenklem. En afgemonteerd met 12-speed SRAM AXS. Het zal waarschijnlijk de enige 12-speed AXS met velgremmen zijn die je tegenkomt; SRAM promoot toch vooral de uitvoeringen met schijfremmen.

Net als de Trek heeft deze Aeroad een 50/37 in combinatie met 10-28. Ideaal voor profs! Als gewone rijder zouden wij dan toch voor een ruimere cassette op het achterwiel gaan; dan haal je net wat meer uit de 12-speed. ‘Klikken’ is luid en duidelijk, schakelen is heerlijk en snel. Het is geen beginnersfiets. Zeer wendbaar, direct reagerend en ook nog best comfortabel.

Dat SRAM schijfremmen promoot snap je beter als je met Aeroad op pad gaat, snelheid maakt -eitje – en dan probeert te remmen. Euhhh. Juist. Het is een uitdaging om net genoeg door te trekken om alles op tijd stil te laten staan. Bij droog weer gaat het prima, maar als het eenmaal Hollands weer is dan… Moet je zo’n Aeroad dan maar laten staan? Nee, natuurlijk niet. Dichter bij een echte proffiets – met al zijn nukken – kom je niet. En het frame is los betaalbaar, zo als complete fiets komt die op ruim 7100 euro. Dat valt dan toch echt mee! Daarnaast vinden wij de kleuren zeer smaakvol. Gelukkig eens geen zwart.