Mathieu van der Poel en zijn collega’s rijden er al een poosje op en nu kun jij hem ook bestellen, de nieuwste Canyon Aeroad. Alweer de 4e generatie van de snelste racefiets uit de Duitse stal.

Veel verbeteringen met hulp van de profs

Dankzij input van meer dan 50 WorldTour-profs en de mechaniekers van de ploegen is er hard aan het nog verder verbeteren van de Aeroad gewerkt. Doel was om hem minstens zo snel te maken als het vorige model, maar dan verder gefinetuned.

Om dat te bereiken zijn er secties van het frame onder handen genomen om de handling te verbeteren. Het frame is daardoor op sommige plekken wat stijver geworden, wat de stuureigenschappen nog beter maakt. Dit alles zonder aan comfort in te boeten, dat er nu ook ruimte is voor 32mm banden helpt daar ook nog eens aan mee. De dropouts hebben bescherming, zodat de lak heel blijft als je bij een lekke band je vork even op de grond zet.

De voorvork is wat dieper geworden, alles uiteraard conform de UCI-regels. Ook de bovenbuis is wat groter en daarmee ook stijver geworden. De voorkant is versterkt zodat deze beter tegen een tikje van bijvoorbeeld het stuur kan. Doordat die bovenbuis stijver is geworden, kon de schuine buis juist wat dunner zijn. Dit komt de aerodynamische eigenschappen ten goede. En dan is ook de zadelpen aangepast. Die is iets minder diep, daardoor wat lichter en ook vergevingsgezinder op hobbelige ondergrond. Nog een opvallend detail zijn de dropouts, die zijn dicht aan de drive-side hetgeen esthetisch heel fraai is.

Een frame (met stealth artwork) weegt 960 gram, een frameset (frame, zadelpen, vork, cockpit, headset) komt op 2070 gram. Een complete Aeroad CFR Di2 in maat M weegt 7,07 kg.

PACE Bar 

Canyon is best vooruitstrevend als het gaat om innovaties rondom de cockpit. Hun sturen zijn simpel smaller of breder te maken en ook het hoger of lager zetten zit slim en simpel in elkaar. Toch viel er kennelijk nog meer te verbeteren, want op de nieuwe Aeroad fietsen vinden we nu het Performance Adaptive Cockpit Ecosystem, afgekort tot PACE Bar. Hier mee kun je niet alleen in breedte variëren, maar ook de drops simpel wisselen. Eigenlijk niet nieuw, want bij de vorige cockpit (CP0018) kon je de drops ook al loshalen door onder het stuur twee boutjes los te draaien, maar nu biedt Canyon er andere drops bij aan. Een rit op de kalender waarop je liever een stuur met wat meer flare hebt, dan zet je er een wijd uitwaaierende bocht op. Liever zo aero mogelijk? Wissel de klassieke bocht om voor Aero Drops, dat kan je zomaar 14 watt opleveren, aldus Canyon. Of zet er armsteunen op als je een keer een tijdrit op het program hebt staan.

De nieuwe cockpit kan 50mm in breedte aangepast worden, 20mm in hoogte, beide in stapjes van 5mm. De Gear Groove zagen we al op de Grail gravelbike. Een soort uitsparing midden in het stuur. Als je het kapje verwijderd, kun je er een computermount op zetten of de aero-extenties. Omdat er geen schakelkabels meer gebruikt worden en de remleidingen onder het stuur verstopt zitten, is wisselen van drops een fluitje van een cent. Het afstellen van het balhoofd en het rechtzetten van het stuur gaat met maar één Torxboutje (T25).

Simpel sleutelen

Naast de aerodynamische eigenschappen is er ook goed gekeken naar de onderhoudsvriendelijkheid. Van gesealde lagers (keramisch in de CFR) in het balhoofd tot het gebruik van roestvrij stalen en titanium boutjes in het hele frame, overal is aan de details gedacht.

Eén van de mooiste details, wat mij betreft, is dat er overal op de fiets T25 boutjes gebruikt zijn. En de torxsleutel die je nodig hebt zit aan het eind van de steekashendel, zo heb je altijd het juiste gereedschapje bij je, slim!

Snelste fiets in het peloton

Canyon claimt dat de nieuwe Aeroad (nog steeds) de snelste fiets in het WorldTour peloton is. Ze staven die bewering met data uit hun windtunnel in Zuid-Duitsland. Daar vergeleken ze de nieuwe Aeroad met de oude, maar ook met de Cervélo S5 en de Specialized Tarmac SL8. De S5 kwam nog het meest in de buurt, maar is toch 2,5 watt minder snel. Dit bij 45km/u, zonder bidons met een dummy op de fiets .

De nieuwe Aeroad is met 50mm velgen net zo snel als de vorige met 62mm velgen. Zo bespaar je toch weer wat gewicht. 50mm is dan ook de standaardmaat waarmee de Aeroad modellen nu worden afgeleverd.

De Canyon Aeroad collectie

De nieuwe Aeroad collectie bestaat uit zes modellen in twee series, de Aeroad CFR en de Aeroad CF SLX, variërend met SRM of Shimano afmontage. Altijd met elektronische schakelgroepen en een vermogensmeter inclusief.

De Aeroad is beschikbaar in 7 maten, van 2XS tot 2XL. Naast de standaard modellen zijn er ook frames met de spuitschema’s van de gesponsorde teams te koop.

Modellen en prijzen

  • Aeroad CFR AXS RED, €10.499
  • Aeroad CFR Di2 Dura-Ace, €9.999
  • Aeroad CF SLX 7 AXS Rival, €4.199
  • Aeroad CF SLX 7 105 Di2, €4.799
  • Aeroad CF SLX 8 Ultegra Di2, €6.499
  • Aeroad CF SLX 8 AXS Force, €6.999

Meer info vind je op canyon.com of in Canyon’s eigen app.