
Vooraan beginnen
De ISO is een frame waar het nodige werk in heeft gezeten. Drie jaar lang is eraan gewerkt. Iedere buis heeft wel een bijzondere feature. De geometrie is gebaseerd op een hardtail mountainbike met 100 millimeter verende voorvork. De vork is dus flink langer dan een exemplaar uit een ‘normale’ gravelfiets. Om dit te compenseren is de balhoofdbuis ingekort. De onderbuis heeft een ferme knik meegekregen. zo kan een verend exemplaar zonder mokken gemonteerd worden. De knik voorkomt een deuk in je frame bij een valpartij. De vork zelf is een geval apart. Mason ontwikkelde hem zelf en heeft de full carbon vork uitgerust met alle mogelijke bevestigingspunten voor dragers en bidonhouders. Ook is er een interne geleiding voor kabeltjes richting de naafdynamo. Maatvoering voor de naaf is 110 millimeter boost inbouwbreedte met 15 millimeter steekas. De ‘Hotshoe’ vork heeft een 160/180 millimeter direct mount bevestiging waarbij de ISO standaard is uitgerust met 180 millimeter disc’s. Flink wat remkracht dus.- Hotshoe vork…
- ..Handig voor je stokbrood..
- …Boutjes in overvloed
Het frame is opgetrokken uit Dedacciai ZERO buizen. Alle naar wens aangepast om te kunnen voldoen aan de vele eisen van Dominic Mason. Zo werd de zitbuis uit de Dedacciai buizenset niet ‘goed’ genoeg bevonden. Hiervoor werd er naar een Reynolds 853 buis gegrepen. Voorzien van openingen voor een verstelbare zadelpen.

- Boutjes…
- …kabeldoorvoeringen…
- …en boutjes.
Een carbon vork, een stalen frame. De combi is verkrijgbaar in grondverfgrijs met oranje decals of zoals onze blitskikker in een soort kermit-groen. Op allerlei plaatsen vinden we kleine decals met kreten, quotes of opbeurende teksten. En natuurlijk, mogen we één ding niet vergeten. De ‘Shutter’. Mason maakt bij de ISO een eigen spatbord. Straks een mooi sterk spuitgiet model, nu nog een 3d geprint prototype. De flinke spatlap is er niet alleen om de modder tegen te houden, er is bovenop ruimte gemaakt om een tas of tent mee te nemen. Gespen zijn inbegrepen. Vind je het spatbord niet fraai? Dan kun je natuurlijk ook prima rijden zonder, of kiezen voor het mooie aluminium rekje wat later in het jaar beschikbaar komt.

Wielen en banden Voor het eerst fietsten we met een gravelfiets welke is opgetuigd rondom 29 inch wielen. En dan ook nog met 2.4 WTB banden. Niet de smalste rubbers! De banden zijn tubeless gemonteerd rondom een gloednieuwe Hunt wielset. De ‘The Search Dynamo’ set is samen met Mason ontwikkeld en combineert een aluminium mountainbikevelg met 30 millimeter binnenbreedte met een H+Son naafdynamo. Achter wordt een eigen Hunt naaf gebruikt. De wielen zijn niet heel stijf, dat is ook niet zo’n punt bij dit soort fietsen. Van de velgen zelf hadden we meer verwacht. Na onze testperiode ontdekte we op meerdere plaatsen deuken in de voorvelg. Ondanks de toch wel flinke vouwen bleven de banden prima op druk. Testen deden we alleen overdag en zodoende hebben we de naafdynamo niet getest. Geen behoefte aan een dynamo? Dan zijn er ook ‘normale’ wielen van Hunt beschikbaar.

Onderdelen
De ISO is verkrijgbaar als frameset maar ook in drie complete setups. Deze groene versie is natuurlijk de duurste en voorzien van een elektronische schakelset. Shimano Ultegra 11 speed shifters gecombineerd met een XT achterderailleur. De aandrijving bestaat uit een XT 11-46 cassette en een crank met 36 tands kettingwiel. Eigenlijk dus een volledige mountainbike setup dus. De shifters uitgezonderd.


Op pad
Genoeg feiten, en lijstjes. Wat moet je met zo’n ding en waarom ga je dadelijk naar masoncycles.cc om zo’n ISO te bestellen? We struinen met de fiets door de Brabantse bossen. Trekken door heidegebieden en zochten (en vonden) nieuwe paden op bekend terrein. Leuk, maar we namen de fiets ook mee naar de andere kant van Europa. Naar Finale Ligure in Italië. Vlakbij San Remo vonden we een plek waar de zon nagenoeg altijd schijnt en waar je eindeloos kunt gravelen in allerlei gradaties. We rijden mountainbiketrails, klimmen omhoog waar bikers wandelen en dalen over trails met gave namen als de ‘bongo bongo’. Oef, even wennen want deze ISO heeft geen dropperpost, en daar zijn we door alle mountainbikes die we testen tegenwoordig nogal aan gehecht. Even terug naar de oldschool feelings dus. Lekker naar beneden rammen met een zadel tussen je ribben terwijl de vullingen in je gebit rammelen net als de remblokjes in de calipers.
Conclusie
Wat waren we blij dat de Mason InSearchOff onze kant op kwam. En wat was het mooi om met dit gevaarte door de natuur te trekken. De ISO is een lastige fiets om een conclusie aan te verbinden. Het is bijna een fiets in zijn eigen categorie. Veel concurrenten heeft hij niet al komt een fiets als de Nukeproof Digger redelijk in de buurt. De ISO is een fiets waar je alles mee kunt maar slechts één ding heel goed. Lange avonturen waar je veel verschillende mogelijkheden wilt hebben. Wanneer je een betrouwbare fiets zoekt met weinig foutmarge en een machine waarbij snelheid niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Mochten we de fiets houden dan zouden we er graag eens mee van Noord naar Zuid Nederland fietsen bijvoorbeeld. Of alle mountainbikeroutes in Zuid-Limburg aan elkaar knopen tot één lange meerdaags kronkelparadijs.
Er is een reactie
Kosten misschien? Nog niet bekend? Dan liever publiceren wanneer wel. Dan lees ik een review toch anders. Beginnend met de conclusie waarin als het goed is de value for money rating is opgenomen. Als die laag is vlieg ik hooguit nog even door de rest vh verhaal.