Soms komt er op Instagram iets voorbij waarvan je denkt: Hebben! Het is inmiddels al dik een jaar geleden wanneer het Engelse Mason hun eerste teaser dropt van de InSearchOf. Een fiets waarmee je alle kanten op kunt. Een gravelbike, adventurebike, do it all bike, geef het een naam.

De InSearchof (ISO) is je pakezel van dienst. Direct stuur ik een bericht naar de jongens in Coombes, dichtbij de kust van Brighton (UK). In december ’18 is het raak. De eerste productieklare prototypes zijn gereed en wij krijgen er eentje om te testen. We gaan op pad met één van de meest progressieve gravelbikes op de markt…

Of je nu gaat bikepacken, heerlijk op je gemakje door de natuur rolt of met één fiets zowel je woon-werk kilometers als een zondagse toertocht wil doen. Alles moet kunnen met de ISO. Avontuur en onbegrensde mogelijkheden staan voorop bij Mason. In Nederland is Mason nog weinig bekend. Tot een aantal jaar terug maakte ze vooral randonneurs. Inmiddels bouwen ze enkel nog fietsen met een krom stuur. Mason sprong dan ook binnen de kortste keren op de graveltrein. Met de ‘Bokeh’ hebben ze een fraai model wat bruikbaar is met 700c en 650B wielen. Nu is er ook deze grotere broer.

Vooraan beginnen

De ISO is een frame waar het nodige werk in heeft gezeten. Drie jaar lang is eraan gewerkt. Iedere buis heeft wel een bijzondere feature. De geometrie is gebaseerd op een hardtail mountainbike met 100 millimeter verende voorvork. De vork is dus flink langer dan een exemplaar uit een ‘normale’ gravelfiets. Om dit te compenseren is de balhoofdbuis ingekort. De onderbuis heeft een ferme knik meegekregen. zo kan een verend exemplaar zonder mokken gemonteerd worden. De knik voorkomt een deuk in je frame bij een valpartij. De vork zelf is een geval apart. Mason ontwikkelde hem zelf en heeft de full carbon vork uitgerust met alle mogelijke bevestigingspunten voor dragers en bidonhouders. Ook is er een interne geleiding voor kabeltjes richting de naafdynamo. Maatvoering voor de naaf is 110 millimeter boost inbouwbreedte met 15 millimeter steekas. De ‘Hotshoe’ vork heeft een 160/180 millimeter direct mount bevestiging waarbij de ISO standaard is uitgerust met 180 millimeter disc’s. Flink wat remkracht dus.

Speciaal staal
Het frame is opgetrokken uit Dedacciai ZERO buizen. Alle naar wens aangepast om te kunnen voldoen aan de vele eisen van Dominic Mason. Zo werd de zitbuis uit de Dedacciai buizenset niet ‘goed’ genoeg bevonden. Hiervoor werd er naar een Reynolds 853 buis gegrepen. Voorzien van openingen voor een verstelbare zadelpen.

De achterkant van het frame is het meest bijzonder. De dropouts worden in kleine aantallen gemaakt in de UK gemaakt om vervolgens in het land van de laars te worden samengesmolten tot een compleet frame. De inbouwbreedte is Boost 148 millimeter. Mountainbikestandaard dus. De liggende achtervorken zijn zo ovaal als mogelijk gehouden. Hierdoor passen er in de achterbrug niet alleen de sowieso al grote 29’’x2.4″ banden maar ook 650Bx2.8″. Een moddervette 3 inch slof zou ook moeten passen maar wordt niet aangeraden door de minimale ruimte voor modder en andere prut die dan overblijft.

Nog meer details zien we als we kijken naar de staande achtervorken welke een duidelijke knik hebben. Hiermee word geprobeerd wat extra comfort te creëren. Fijn bij (extreem) lange ritten. Verder is dit een frame met ontelbaar kleine details. Keer op keer als ik de ISO vast pak ontdek ik weer iets nieuws. Op de fiets passen vijf bidonhouders waar steevast een ‘derde boutje’ bij zit voor eventueel een tool of grotere houder.

Op zoek naar het avontuur moet je echter op alles voorbereid zijn en dus zijn er voorbereidingen getroffen voor spatborden, dragers in alle soorten en maten. Interne bekabeling voor een verstelbare zadelpen, derailleurs of een bedrade dynamo. We vinden boutjes op plaatsen waar we ze nog niet eerder hebben gezien.

De special touch
Een carbon vork, een stalen frame. De combi is verkrijgbaar in grondverfgrijs met oranje decals of zoals onze blitskikker in een soort kermit-groen. Op allerlei plaatsen vinden we kleine decals met kreten, quotes of opbeurende teksten. En natuurlijk, mogen we één ding niet vergeten. De ‘Shutter’. Mason maakt bij de ISO een eigen spatbord. Straks een mooi sterk spuitgiet model, nu nog een 3d geprint prototype. De flinke spatlap is er niet alleen om de modder tegen te houden, er is bovenop ruimte gemaakt om een tas of tent mee te nemen. Gespen zijn inbegrepen. Vind je het spatbord niet fraai? Dan kun je natuurlijk ook prima rijden zonder, of kiezen voor het mooie aluminium rekje wat later in het jaar beschikbaar komt.


Wielen en banden

Voor het eerst fietsten we met een gravelfiets welke is opgetuigd rondom 29 inch wielen. En dan ook nog met 2.4 WTB banden. Niet de smalste rubbers! De banden zijn tubeless gemonteerd rondom een gloednieuwe Hunt wielset. De ‘The Search Dynamo’ set is samen met Mason ontwikkeld en combineert een aluminium mountainbikevelg met 30 millimeter binnenbreedte met een H+Son naafdynamo. Achter wordt een eigen Hunt naaf gebruikt. De wielen zijn niet heel stijf, dat is ook niet zo’n punt bij dit soort fietsen. Van de velgen zelf hadden we meer verwacht. Na onze testperiode ontdekte we op meerdere plaatsen deuken in de voorvelg. Ondanks de toch wel flinke vouwen bleven de banden prima op druk. Testen deden we alleen overdag en zodoende hebben we de naafdynamo niet getest. Geen behoefte aan een dynamo? Dan zijn er ook ‘normale’ wielen van Hunt beschikbaar.



Onderdelen

De ISO is verkrijgbaar als frameset maar ook in drie complete setups. Deze groene versie is natuurlijk de duurste en voorzien van een elektronische schakelset. Shimano Ultegra 11 speed shifters gecombineerd met een XT achterderailleur. De aandrijving bestaat uit een XT 11-46 cassette en een crank met 36 tands kettingwiel. Eigenlijk dus een volledige mountainbike setup dus. De shifters uitgezonderd.

Qua stuur mogen we rekenen op een tot 56 centimeter breed uitlopend Ritchey WCS gravelstuur. De zadelpen komt uit de stal van Mason zelf en herbergt de batterij van de schakelgroep. Fabric (ook weer Engels) mag het peperdure zadel aanleveren. De Scoop Ultimate met carbon zadelbrug is net als de hele fiets erg chique.

Op pad

Genoeg feiten, en lijstjes. Wat moet je met zo’n ding en waarom ga je dadelijk naar masoncycles.cc om zo’n ISO te bestellen? We struinen met de fiets door de Brabantse bossen. Trekken door heidegebieden en zochten (en vonden) nieuwe paden op bekend terrein. Leuk, maar we namen de fiets ook mee naar de andere kant van Europa. Naar Finale Ligure in Italië. Vlakbij San Remo vonden we een plek waar de zon nagenoeg altijd schijnt en waar je eindeloos kunt gravelen in allerlei gradaties. We rijden mountainbiketrails, klimmen omhoog waar bikers wandelen en dalen over trails met gave namen als de ‘bongo bongo’. Oef, even wennen want deze ISO heeft geen dropperpost, en daar zijn we door alle mountainbikes die we testen tegenwoordig nogal aan gehecht. Even terug naar de oldschool feelings dus. Lekker naar beneden rammen met een zadel tussen je ribben terwijl de vullingen in je gebit rammelen net als de remblokjes in de calipers.

De Iso voelt grotendeels aan als een normale hardtail. Gelukkig geeft de dropbar hem zijn gravel identiteit. De geometrie is gericht op ellenlange dagen in het zadel. Eventueel met opzetstuur. Daarom is de reach redelijk kort. Nee, echt snel ga je op de ISO niet zijn. Het verzet is dan ook niet uit de categorie ‘doorrammen’. Het 36 voorblad is groot genoeg om een lekker tempo aan te nemen op de weg maar vooral prettig offroad. Zodra je een fiets als deze uit de schuur pakt heb je een vakantiegevoel. En dat is best een fijn gegeven. Want zeg nou zelf, wanneer je gaat fietsen wil je dat het liefste stressvrij en met een gevoel van vrijheid.

Dalen deden we grotendeels met de handen onder in het stuur. Het Ritchey gravelstuur is flink voorgevormd en pakt prettig vast. Het stuur loopt uit tot 56 centimeter breed en dat geeft de nodige controle. Dat de standaard versie geen dropperpost heeft is blijft wel een klein gemis en zou de fiets nog completer maken. Aan de andere kant, aan een dropperpost monteer je niet even makkelijk je zadeltas.

Conclusie

Wat waren we blij dat de Mason InSearchOff onze kant op kwam. En wat was het mooi om met dit gevaarte door de natuur te trekken. De ISO is een lastige fiets om een conclusie aan te verbinden. Het is bijna een fiets in zijn eigen categorie. Veel concurrenten heeft hij niet al komt een fiets als de Nukeproof Digger redelijk in de buurt. De ISO is een fiets waar je alles mee kunt maar slechts één ding heel goed. Lange avonturen waar je veel verschillende mogelijkheden wilt hebben. Wanneer je een betrouwbare fiets zoekt met weinig foutmarge en een machine waarbij snelheid niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Mochten we de fiets houden dan zouden we er graag eens mee van Noord naar Zuid Nederland fietsen bijvoorbeeld. Of alle mountainbikeroutes in Zuid-Limburg aan elkaar knopen tot één lange meerdaags kronkelparadijs.