In meer dan 100 tochten en 6000 kilometer nam ik de Bryton Rider 750 fietsnavigatie onder de loep. Er valt heel wat positiefs te melden, maar ook de nodige verwonderpunten.

De Bryton Rider 750 navigatie heeft een duidelijk afleesbaar 2,8 inch kleuren touchscreen, weegt weinig (75 gram), is schokbestendig en waterdicht. Er is een mogelijkheid om drie verschillende fietsen in te programmeren. Een hartslag-, snelheids- en cadansmeter zijn via ANT+ te koppelen. Satellieten vindt de navigatie razendsnel en dat is fijn.

Bij het apparaat worden twee houders meegeleverd. Eentje om met elastieken of bundelbandjes op de stuurpen te bevestigen en een houder die voor het midden van het stuur uitsteekt. Die laatste is geschikt voor ronde sturen. Voor moderne platte sturen zijn losse houders te koop. Het gebruik van de navigatie en bijbehorende app heeft een gewenningsperiode nodig, maar daar verschilt Bryton niet van andere navigaties.

Installeren

Voor we aan de slag kunnen moet er een account worden aangemaakt, een app gedownload en verbonden met de navigatie. Routes op het apparaat krijgen werkt wat omslachtig. Eerst downloaden naar de app op je telefoon en daarna overspelen naar de fietscomputer. Het lukte niet om routes rechtstreeks vanaf een PC over te zetten. Als de route in de app staat moet die worden overgebracht ‘naar een bestand dat nauwkeurige informatie bevat’. In de praktijk betekent dat het toevoegen van informatie over de richting. Dat gaat soms mis en dan krijgt de route vreemde extra lussen, of gaat over andere wegen. Het aantal opgegeven hoogtemeters is standaard veel te laag en wijkt tussen de 50 en 100% af. Niet fijn als je denkt 2000 hoogtemeters te moeten overbruggen en het blijken er 3000 te zijn. Het aantal hoogtemeters die de navigatie registreert tijdens het fietsen is daarentegen heel exact. Net als alle andere informatie trouwens. Zelfs de opgenomen minimale, maximale en gemiddelde temperatuur kloppen.

Het is de bedoeling om de app op de telefoon aan te laten staan tijdens het gebruik van de navigatie. Dat hoeft niet per se en dat is maar goed ook, want de app ‘vreet’ de accu van de telefoon razendsnel leeg. Gelukkig gaat de accu van de Bryton zelf tot wel twintig uur mee. Om omleidingsroutes te maken moet de app aanstaan én er moet internetverbinding zijn. Het gebruik van de app kost data. Iets om rekening mee te houden voor wie een kleine databundel heeft, of in een gebied waar roaming kosten verschuldigd zijn.

Als de route wordt verlaten komt er een melding op het scherm. Terug op de route duurde soms wel 10 kilometer voordat de melding ‘van de route af’ verdwijnt. Een andere route nemen, bijvoorbeeld vanwege een wegafsluiting, valt niet mee. Bij het uitzoomen worden kleine wegen en paden niet langer weergegeven. Wordt de route opgenomen en je staat stil, dan komt er ook nog een groot ‘pauze’ symbool midden in het beeld te staan. Lastig.

De enige echte misser in de navigatiesoftware is eigenlijk dat je geen adres kunt ingeven en daar dan heen kunt navigeren. Dat kan alleen door middel van een spraakcommando als de navigatie met de software met de telefoon is verbonden. Helaas gaat dat vaker verkeerd dan goed.

Informeren

Fijn zijn de drie schermen waarop naar wens actuele gegevens te zien zijn. Zo maakten wij bij ritten in de bergen een scherm met alle denkbare informatie die met hoogte- en stijgingspercentage te maken heeft. Op een ander scherm de informatie over snelheid en tijd. Dat werkt echt top!

Een touchscreen en handschoenen gaan meestal niet zo goed samen. De Bryton vormt daarop geen uitzondering. Dat is echter geen probleem omdat zo’n beetje alle handelingen ook uit te voeren zijn met vier fysieke knoppen aan de linker- en rechterzijkant.

Vergeten om een route op te nemen, kan bijna niet. Als de fiets in beweging komt, vraagt de navigatie of hij de route op moet nemen. Merkwaardig is dan weer wel dat de route niet zichtbaar wordt opgenomen door een streep op het scherm.

In de app komt een mooi hoogteprofiel van de route te staan. Door in te zoomen zijn de klimmen goed te bestuderen. Op de navigatie werkt dat prima tot twee of drie kilometer vooruit. Verder uitzoomen verandert zelfs hoge bergenpassen in molshopen. Raar eigenlijk want op het display is plaats genoeg.

Laagstaande zon maakt het aflezen lastig, maar dat euvel hebben eigenlijk alle navigatie-apparaten en telefoons.

De app maakt het mogelijk om opgenomen routes automatisch naar andere platformen te downloaden zoals Strava en Ride with GPS. Ook is het mogelijk om een route als virtuele rit te rijden op de meeste ‘slimme’ fietstrainers. In de app komt een schat aan detailinformatie beschikbaar.

Concluderen

Misschien wekken de genoemde opmerkingen de indruk dat de Bryton 750 geen goed apparaat is. Nou, die indruk is dan verkeerd. In algemene zin werkt hij uitstekend en op de verhouding tussen kwaliteit en prijs (circa € 220) valt niets af te dingen. Hij functioneert zeker zo goed als veel van zijn duurdere concurrenten. Tijdens het gebruik kregen we een paar keer een firmware update en dat waren altijd handige verbeteringen.