Goh, dat fietsje ziet er lekker snel uit! Knallend rood en wit, zwarte onderdelen, witte stuupen en zadel, wielen met platte spaken. Zo in het zonnetje schittert deze Trek je tegemoet. Bijna zonde om het bos in te trekken. En om zo te denken is dan ook weer jammer, want de X0-2 is een echte crosser. Zo eentje waar een Europeaan zich niet voor hoeft te schamen.. Ehhh…dat behoeft enige uitleg.
Tekst en foto’s Menno Grootjans

Alu en carbon
Amerikaanse cyclocross fietsen zijn meestal ontworpen om woon-werk verkeer af te leggen. Nu ‘fietsen’ Amerikanen doorgaans in hun SUV, Subway of bus naar het werk, maar voor diegenen die dan toch echt op de ‘bicycle’ naar werk willen zijn er dit soort fietsen. ‘All round’ of ‘Commuting’. De frames zijn meestaal ook uitgerust met nokjes voor de montage van dragers en spatborden. Deze X0 ook: zowel op de achtervork als de carbon voorvork zijn bevestigingspunten te vinden. Mooi. Maar je hebt er gelukkig ook geen last van als crosser! Het frame is van Alpha aluminium ‘black’. In de ‘range’ van Trek is dit een middenklasse; ook de 2.3 en 2.5 racers worden van Alpha ‘black’ gemaakt. De XO zoals die hier staat was er in 2010 ook al, maar was toen vrijwel niet leverbaar. Dit winterseizoen moet dit beter geregeld zijn, volgens onze informatie!

1700 en 620 gram
Het aluminium is oversized, hydroformed, gelast en voorzien van alle nokken op de juiste plaatsen. Het frame heeft S-bended achtervorken, een afgeplatte bovenbuis, de voorvork is een carbon Bontrager model met behoorlijk platte poten -mooi voor het wegvoeren van de modder!-, alu balhoofdbuis en een geintegreerd balhoofdstel. Het gewicht: 1700 gram voor een 56 cm model, 620 gram voor de voorvork. De complete fiets weegt 8,60 kilo. En dat is keurig! De stijfheden: torsiestijfheid 91,3 Nm/, bracketstijfheid 34 en de voorvork 72. Het bracket valt ‘laag’ uit -maar wel normaal voor een cyclocrosser. De achtervork is net wat langer dan bij een ‘streetracer’ en dat verlaagt de bracketstijfheid!

Rival en Avid
De afmontage: SRAM Rival 10-speed met crankstel met 46/38 kettingbladen, 12-26 achter’, derailleurs, rem/schakelgrepen, SRAM kabels, zogenaamde ‘inline cable adjusters’en een SRAM ketting. De remmen: Avid ‘Shorty’ en de wielen, banden, zadel, zadelpen, stuur, stuurlint en stuurpen komen van Bontrager. De achterderailleurkabel en de achterremkabel lopen bovenlangs de bovenbuis, de voorderailleurkabel loopt onderlangs.De ‘hoods’ op de grepen zijn rood in plaats van standaard zwart. De trapaslagers zijn in het bracket ‘verwerkt’: het is geen BB 30 overigens, maar een standaard maat.

Binnen en buiten
Allemaal mooi natuurlijk, maar hoe loopt dat nou? Uiteindelijk ‘jaag’ je een crosser de modder in. Het is geen muurbloemtje, zo’n ‘ding’ moet je ook echt gebruiken. Tijdens onze tochten en trainingen gaf de X0 geen krimp. Je hoorde wel af en toe ‘klang’ van de ketting; en de ‘schhuuuur’ geluiden van de remblokken waren een vertrouwd geluid onderweg. OK, het is dan wel een ‘USA’ crosser, hij is wel helemaal klaar voor ‘de oude wereld’. Een goede, allround cross geometrie, een prima zitpositie en een breed stuur – een ’56’ heeft standaard een 44 cm hart/hart stuur. Schakelen gaat gewoon goed, ook in het terrein. Je rijdt dat toch vooral met je handen op de hendels en het op- en afschakelen gaat snel en zeker. Je moet natuurlijk wel even wennen aan de ‘double tap’, maar als dat eenmaal zo is, dan kun je je aandacht volledig op de cross richten. De hendels moet je wel even naar jouw handen ‘stellen’: de combinatie met het Bontrager stuur met kort doorlopende bocht is ok, maar…. rij je veel onder in de beugel, dan is bijvoorbeeld een ander model Bontrager een aanrader. De wielen met de 34 mm banden zijn een regelrechte ‘hit’. Lekker licht, mooi rond en de kleine noppen van de Bontrager banden doen denken aan de Racing Ralph banden -en dat bedoelen we dan als compliment! Bandenspanning: tegen de 3 bar, niet veel meer. Dan zijn ze lekker soepel en geven mooi veel grip.

Over de 02 en de 01
Deze Trek kan de concurrentie met merken als Ridley, Stevens en Focus makkelijk aan. De X0 is er in 50, 52, 54, 56 en 58 cm. De 2010 X0-2 kost nog geen 2500 euro; en dat is gezien de mooie afmontage een goede prijs. Niet mega-goedkoop, maar wel gewoon helemaal goed! We hebben ontegenzeggelijk heel veel ‘fun’ gehad met deze Trek. En het is werkelijk een plaaaatje…. En is die smerig, dan was je hem toch gewoon? www.trekbikes.com
N.b. Naast de 02 is er ook de 01: die kost de helft van de 02 en heeft dan, rond hetzelfde frame en voorvork, een SRAM Apex afmontage met 48/34 crankstel.
…ook met modder mooi…