De Merida Reacto is in 2011 geïntroduceerd en in 2013 voorzien van een 2 achter de naam: de Reacto II. Nu is er de Merida Reacto III: een 100% ‘dedicated aero bike’.

Nog even terug naar nummer II. In Fiets nummer 3 van vorig jaar hadden we nog een test van de Merida Reacto 4000. We schreven toen o.a. ‘Wind? Dan heb je een ‘snelle’ fiets nodig. Deze Reacto van Merida wellicht. In de kleuren van het Lampre-Merida team met een mix van Lampre fuchsia, wit en diepzwart. En met een professionele sponsor opdruk op de achtervork en zadelpen’.

En ook nog ‘Het CF3 frame is een monococque carbon model, uit dezelfde ‘mold’ als de duurdere CF5. Dus inclusief de 105 ‘direct mount’ achterrem weggestoken onder het bracket. Bij de rechte voorvork valt de rem keurig ‘weg’ in de vork en net onder een overkapping van de balhoofdbuis. Uiteraard is het frame zo veel mogelijk aero: platte staande buis, platte liggende buis, lage platte achtervork en een bijna ‘tegen’ het frame aanlopend achterwiel. En de derailleurkabels verdwijnen achter het balhoofd in de bovenbuis en via een bochtje lopen ze de onderbuis in om respectievelijk bij het bracket en aan het einde van de achtervork weer aan de oppervlakte te verschijnen. De remkabel loopt trouwens aan de linkerzijde van de onderbuis naar onderen’. In principe is er niet veel veranderd; de Reacto is en blijft de Reacto. Aero.

Merida Reacto 3 achterrem

Smooth

De nieuwe Reacto oogt net wat meer ‘smooth’ dan de oude. Drie zaken zijn vooral aangepakt: de aerodynamica, het comfort en het gewicht. 8 watt winst ten opzichte van de II door vooral een slankere onderbuis, een vloeiendere overgang van de balhoofdbuis naar de boven- en onderbuis en een iets lagere aanzet van de achtervork. Meer comfort (10%) door een opnieuw ‘designed’ S-Flex zadelpen. En het gewicht? Overall 1695,5 gram tov 2046 gram. Daarin zitten dan zaken als het frame, voorvork, zadelpen en balhoofdstel. Verder is er flink samengewerkt met de partners: het aero Vison stuur bijvoorbeeld. Dat sluit nauw aan door specifieke spacers. De derailleurkabels lopen nu ook ‘anders’: via een opening in de onderbuis. Daar is ook plaats voor de Di2 junction, al zat die bij onze testfiets in de stuurpen verwerkt (!). Die testfiets was met Dura-Ace Di2, Vision en Fulcrum afgemonteerd. Net geen 7 kilo. Binnenkort kun je online checken wat wij van de fiets vonden. Er zullen verschillende type Reacto’s zijn. Prijzen: vanaf circa 2000 euro voor een Reacto 4000. Maten: XXS, XS, S, S-M, M-L, L, XL. De duurdere types (CF4) hebben een iets meer racy geometrie dan de modellen met CF 2 frame.

Prijzen en specificaties

Hier nog even enkele specs en highlights van de modellen die in de Benelux aangeboden worden. De prijzen zijn nog voorlopig!

Merida REACTO Ltd (€ 3999,-)

  • CF4 frame
  • Disc brake versie beschikbaar
  • Dura-Ace 9000
  • Vision Metron 55 wielen
  • Integrated cockpit

Merida REACTO 7000-E (€ 3599,-)

  • CF2 frame
  • Disc brake versie beschikbaar
  • Ultegra Di2 mix met FSA Energy crankstel
  • Lichtgewicht alu aero ‘Fulcrum’ wielen
  • Prologo zadel

Merida REACTO 6000 (€ 2799,-)

  • CF2 frame
  • Ultegra 8000
  • Lichtgewicht alu aero ‘Fulcrum’ wielen
  • Prologo zadel

Merida REACTO 5000 (€ 2299,-)

  • CF2 frame
  • Disc brake versie beschikbaar
  • Ultegra 8000 met Gossamer Pro crankstel
  • Merida Expert wielen
  • Continental banden

Merida REACTO 4000 (€ 2049,-)

  • CF2 frame
  • 105 met Gossamer Pro crankstel
  • Merida Expert wielen
  • Continental banden
Beeld: Edwin Haan