Comfort is het sleutelwoord bij deze ultra-relaxte gravelvogel. Lees in dit artikel alles over de ‘merkwaardige’ Merida Silex 4000. Meer over gravelracers lezen? Haal dan Fiets 10 in huis.

Op het eerste oog lijkt de Merida Silex 4000 een kruising tussen een racefiets en een mountainbike. De bovenbuis is extreem sloping, wat doet denken aan een hardtail-mtb. De voorvork is vrij lui in het robuuste oversized balhoofdhuis geplaatst. De combinatie van die twee elementen maken dat de Silex 4000 een beetje een merkwaardige uitstraling heeft.

Voordeel is het comfort, want je wordt automatisch in een vrij relaxte houding gedwongen. Je begint bijna als vanzelf ontspannen en zonder haast over de grind- en zandpaden te peddelen. Heb ik bij sommige andere fietsen de neiging om steeds wat op te schakelen en het tempo te verhogen, op de Silex 4000 blijft de relaxmodus aan. De sloping bovenbuis zorgt er ook nog eens voor dat de zadelpen als vanzelf vrij hoog boven het frame uittorent. Dit zorgt voor de nodige flex in de zadelpen en dus voor nog meer comfort.

Merida Silex 4000

Die luie vorkstand zorgt ervoor dat het stuurgedrag al even loom is. Je hebt in een bocht soms echt het gevoel dat het stuur ‘omvalt’. Dat er gevoelsmatig een dood punt in de stuuruitslag zit, waarna hij plots sneller instuurt. De gemonteerde Maxxis Rambler banden van 38 millimeter zijn op zich een prima optie. Nadeel is wel dat dit ook meteen de grootste maat is die in het frame past. De achtervork loopt te ver naar binnen om echt breder te gaan – een gemiste kans. Anderzijds heb je bredere banden voor het comfort niet nodig: dit haal je al meer dan genoeg uit het frame.

De Silex 4000 is rijkelijk voorzien van nokjes, en dat is netjes. Wat minder netjes zijn de kabels, die rond het balhoofd een gezellige spaghetti vormen. Ze vinden via een opening in de onderbuis hun weg door het frame. Last but not least: het gemonteerde Merida Expertstuur ligt lekker in de hand, heeft een prettige flair en een voldoende lange bocht.

Specificaties Merida Silex 4000

Pluspunten: prettig stuur, goede prijs-kwaliteitverhouding
Minpunten: beperkte bandbreedte mogelijk, loom stuurgedrag
Prijs: € 2299,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 9,6 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano GRX 400 2x10s 46/30, 11-36, RT10 160-160mm
Wielen: VP CLK170F/CLK270R naven met Merida Comp SL-velgen
Banden: Maxxis Rambler TR EXO 38mm
Zadel en pen: Merida Comp SL/Merida Expert alu
Stuur en pen: Merida Expert GR Alu/Merida Expert CW -8
Maten S, M, L, XL

Meer informatie over Merida vind je hier.