Na het oppoetsen van de Top Fuel begin deze zomer is nu ook de Fuel EX aan de beurt. Waar de Top Fuel behoorlijk radicaal veranderde en vooral van volbloed XC meer naar trailfiets ging blijft de Fuel EX in hetzelfde segment waar hij al zat. Trail, All-mountain. Wel rekt Trek de grens een beetje op, meer reach, meer veerweg, meer van alles.

Als grote broer van de Top Fuel zorgt Trek ervoor dat alle waardes van de EX net even wat meer aangeven dan de Top Fuel. Toch oogt de fiets nauwelijks anders dan z’n voorganger. Waar zit dan het verschil in? Bekijken we het frame dan zien we vooral dat de vormen op veel punten zijn versimpeld. Het ‘full floater’ principe waarbij de demper vast zat aan de liggende achtervork is overboord gegaan. De demper, die nog steeds voorzien is van RE:Aktiv Thru shaft demper word nu gemonteerd aan het bevestigingspunt op de onderbuis. De demper heeft overigens nog steeds 130 millimeter veerweg. Hier geen veranderingen. Aan de voorzijde is de veerweg opgetrokken tot 140 millimeter veerweg. Genoeg voor de Alpen, maar nog steeds bruikbaar op de heuvelrug.

nieuw vs. oud

Bij de carbon modellen zijn nu alle frames zijn volledig van carbon. Zowel het hoofdframe als de achtervorken. Dit komt de stijfheid zeker te goede. Meer techniek: De zitbuis blijft langer recht lopen waardoor er ruimte is voor droppers met meer verstelbaarheid. Tot 170 millimeter in een large. Toch moet de buis ergens ‘knikken’ en dat moet dan maar net boven het bracket. Een voorderailleur monteren is daardoor niet meer nodig. Maar ach, die zijn toch al amper nog verkrijgbaar.

Cijfers

Loeren we over de geometrie tabel dan bespeuren we vooral meer reach, 470 millimeter in maat L en zelfs tot 515 in XXL. Ook de vorkhoek zakt iets onderuit. 66 graden met de Minolink in lage stand. De Minolink is gebleven. Door dit inzetstukje in de link te draaien is de brackethoogte, en balhoofdhoek te beïnvloeden. Als laatste is de zitbuis een graad steiler geworden. Naar 75 graden. Allemaal veranderingen die we bij alle fietsmerken zien. Van XC tot Enduro. De waardes van de Fuel EX zijn niet te extreem. Maar vooruitstrevend genoeg om met de concurrentie mee te komen tijdens een wedstrijdje ‘wie heeft de langste’.

Nog meer nieuwigheden zien we terug in details. Zo is de achterbrug dusdanig ruim opgetrokken dat er banden tot 2.6″ in passen. 29 inch wel te verstaan. Verder is de bidonhouder op de schuine buis te verwijderen waardoor een ‘luikje’ toegang geeft tot opbergruimte in de onderbuis. Kennen we dat niet ergens van? Jup. Specialized doet dit al een paar jaar met hun SWAT systeem. Trek noemt het ‘internal frame storage’. In de onderbuis zit standaard een ‘toolrol’ gemonteerd waarin je een co2 pomp en bandenlichters terugvindt.

Meer details zien we op demper gebied. Zo is de rebound knop voorzien van nummertjes. Supersimpel maar o-zo handig. Geen klikjes meer tellen gewoon even kijken wat de score is. Mooi! De veerkarakteristieken zijn overigens niet veel veranderd als we Trek mogen geloven. Prima. De ‘oude’ EX was namelijk al een feestje om mee te rijden. Hoe de geupdate Fuel EX op de trails presteert moeten we je nog even schuldig blijven. Daar komen we snel op terug.

De fiets is te koop in 6 uitvoeringen en meerdere kleurkeuzes. Kies je een XS of S dan krijg je 27.5 wielen. Een M en groter worden met 29 inch uitgevoerd. Prijzen lopen uiteen van €2099 voor de basisversie, de EX5. Deze komt uit de doos met een Deore 1×10 afmontage. Het topmodel verlaat de vitrine voor €9099,- Dan heb je wel een fiets met volledige AXS afmontage.