De Ere Omnia CLR45 carbon wielset komt van eigen bodem. Nou ja, hij is hier be­dacht én ontworpen, de productie vindt plaats in het Verre Oosten. De wielset is gemaakt met full carbon velgen en ERE’s nieuwe IONA Naven. Voor €999,- koop je een compleet setje, naar wens met Shimano of SRAM XDR body.

In Fiets magazine nr..8 beschreven we deze wielen ook. In dat artikel slopen nogal wat foutjes over de specs en de prijs. Hieronder de uitgebreide versie van de review, met de juiste specs.

De carbon velgen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, 45 millimeter hoog en hebben een interne breedte van 21 millimeter breed. Aan de buitenkant meten ze 28mm. Het maakt ze geschikt voor racebanden van 25 tot 32 mm. Maar als je ze als gravelwielset wilt inzetten kun je er ook nog een stuk bredere banden op kwijt.

Ze zijn tubeless ready en de spaakgaten zijn heel fraai afgedicht met ERE’s eigen tubeless tape (26mm). Dat zit er heel strak op, netjes afgewerkt!

Voorgemonteerde velgtape

Het is geen superlicht setje, maar voor deze prijs (en hoogte) is 1560 gram een keurig gewicht. Ere heeft alle vertrouwen in de wielen, want je krijgt er levenslange garantie op. Ze heb­ben een maximum belastbaar gewicht van 140 kilo! Daar kom ik gelukkig niet aan, maar samen met fiets ga ik toch richting de 110 kilo. En dat verdroegen ze zonder een krimp te geven.

De platte SAPIM straight pull spaken dragen bij aan de aero-eigenschappen. In het voorwiel zitten er 20, achter 24 stuks. Bij aanschaf van de wielen krijg je er reservespaken en nippels bij.

Ook de nieuwe Iona-naven verdienen een compliment. Die zien er niet alleen erg lekker uit, het geheel loopt ook als een zon­netje rondom de industrielagers. Als je wilt kun je ze, tegen meerprijs, ook bestellen met ceramische lagers.

De naven zijn, volgens ERE, gemaakt van ‘very high-grade aluminium’. Daardoor is het gewicht beperkt gebleven, 235 gram voor de achternaaf en 100 gram voor de voornaaf. Ontwerper Piet van der Velde heeft het design zo gemaakt dat daar waar de hoogste torsiekrachten optreden, ook de sterkste en dikste delen van de naaf zitten. Dat klinkt vrij logisch, op plekken waar minder krachten optreden kon de naaf juist wat dunner gemaakt worden. Die torsiekrachten ontstaan in een naaf doordat je maar aan 1 kant remkrachten hebt bij gebruik van een schijfrem, dat was vroeger toen we alleen maar velgremmen hadden geen probleem. Andersom zijn er natuurlijk maar aan 1 kant aandrijfkrachten omdat de ketting nu eenmaal alleen aan de linkerkant trekt. Deze torsiekracht is een vd redenen dat schijfremwielen niet toe kunnen met de dunne quickreleases van vroeger, maar stevige 12mm steekassen hebben.

Praktijk

Ik reed een paar honderd kilometer met de wielen, zoals gezegd gaven ze geen krimp. Ondanks de hoge velg, zijn de wielen behoorlijk comfortabel. Heel windgevoelig zijn ze ook niet, al zal het ook een tikkie persoonlijk zijn hoe je dat ervaart.

Ik rijd meestal met nog iets hogere velgen en ben er dus aan gewend mijn handen aan het stuur te houden als het waait. Als je voor het eerst met hoge(re) velgen gaat fietsen, zal je daar misschien wel even aan moeten wennen.

Het enige puntje van aandacht zijn de naafadapters. Die zitten er vrij los in, pas dus op dat je die niet verliest als je de wielen uit je fiets haalt om ze bijvoorbeeld achterin je auto te leggen voor een dagje fietsen in Limburg.

Meer info: ereresearch.com/collections/all-carbon-wheels/products/omnia-clr45

Voorzichtig met de naafadapters