De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
- De allereerste Tallboy…
- …De demperpostie naar beneden…
- …En terug naar boven
Maatvoering
‘Natuurlijk’ de geometrie en steeds groter wordende frames. Zeker in vergelijking met de 3e generatie Tallboy zijn de veranderingen aanzienlijk. Sterker nog, Heb je de oude Tallboy in maat L in de schuur staan dan is dat met de nieuwe versie ineens een M. De frames zijn dusdanig gegroeid dat ze bijna een volledige maat verschuiven! Even voor de feiten. Een L geeft je 470 mm reach terwijl de stack hoogte met 619 nog binnen de marge blijft om sportief te zitten wanneer je dat wilt. Een andere grote verschuiving is de balhoofdhoek die maar liefst 2.5 graden luier word. Een mega verschil. 65.7 graden slaat de teller uit. Lekker slack voor een fiets met 130 millimeter veerweg. Je kunt je afvragen of het wel zó lui moet bij een fiets die ook bruikbaar moet zijn in minder geaccidenteerd terrein. Berg af belooft het in ieder geval een heerlijke speelfiets te zijn. De zitbuis is een fractie korter geworden en loopt nagenoeg rechtdoor naar het bracket. Zelfs de langste dropperpost past zo in het frame.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/Schermafbeelding-2019-08-20-om-15.55.29.png)
Downcountry
Een term die je steeds vaker leest op het wereld wijde web. Een combinatie van Downhill en Cross country. Of zoiets als een XC fiets die wel erg lekker daalt. Meer en meer merken zetten in op dit soort fietsen. Specialized met zijn Epic evo bijvoorbeeld, of deze Pivot Mach 429, de Yeti SB 120 of Ibis Ripley. Keuze genoeg. Allemaal modellen waarmee je prima een rondje Bergschenhoek of Assen kunt rijden om vervolgens zonder aanpassingen een marathon en dikke afdaling in de Vogezen mee te pakken. Een speelfiets zonder het extra gewicht en de mindere klimeigenschappen van een enduro fiets als de MegaTower. Die klimeigenschappen, daar heeft Santa Cruz flink aan geschaafd. De hoeveelheid antisquad (het deinende gevoel wanneer je berg op uit het zadel komt) is beperkt en het gevoel dat de demper gelockt moet worden blijft grotendeels achterwege.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/webres_luca_action5_0.jpg)
Veersysteem
Bekijken we de fiets dan concluderen we al snel dat deze, ondanks dat er niet enorm veel veerweg beschikbaar is, het toch vooral van zijn daalcapaciteiten moet hebben. Het bekende VPP systeem is nu ook bij de Tallboy richting het bracket verschoven. Een laag zwaartepunt en verbeterde kinematica. De achterdemper biedt 120 millimeter veerweg. 10 millimeter meer dan we bij de Tallboy gewend waren. Kleinigheidje, doordat de demper is verschoven is het nu veel eenvoudiger een bidon uit de houder te halen. Toch wel prettig.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/webres_luca_action4_0.jpg)
Afmontage
Santa Cruz is de laatste jaren als merk aan het transformeren van niche naar massaproduct. De fietsen zijn ‘cool’ en kwalitatief erg goed. Dat laatste zien we in talloze details ook bij de Tallboy terug. De fiets is niet meer ontwikkeld in combinatie met een voorderailleur en zodoende passen er tussen de achtervorken banden van 2.6 inch breed. Rondom de achtervorken aan de rechterkant zijn brede rubberstrips aangebracht die als geluidsdemper voor de ketting werken. Geen gerammel meer berg af.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/download-2-3.jpeg)