Welkom in de vicieuze cirkel die de Wereldbeker cross-country heet. De afgelopen jaren werden parcoursen lastiger en lastiger. Renners pasten hier hun skills op aan en fabrikanten ontwikkelen op hun beurt fietsen die deze parcoursen moeiteloos kunnen handelen. Zo is het cirkeltje rond en begint alles weer van voor af aan. We nemen de nieuwe Canyon Lux Trail mee en vergelijken deze met de ‘gewone’ Lux.

Downhill of XC?

Momenteel zijn we op het punt aangekomen dat afdalingen voor wereldbekers regelrechte downhilltracks in bikeparks zijn. Paden die voor een normale sterveling amper nog te rijden zijn op zo’n minimaal uitgeruste fiets. Niet voor niets dat de nieuwe generatie XC fietsen nog verre van ‘minimaal’ genoemd kan worden. Van smalle 1.9’’ bandjes zonder noppen is inmiddels geen sprake meer. Net als dat een hardtail meer niche dan de standaard is geworden. Een fully is eigenlijk niet meer weg te denken in de wedstrijdsport. En ook op Hollandse trails is het langzamerhand de standaard aan het worden. Een veel gekozen fiets is de Canyon Lux. Goede prijs/kwaliteitsverhouding, degelijke componenten en prima veerconcept. Wel gaat de Lux inmiddels zijn vierde zomer in. En dat merk je. Niet dat de fiets minder goed rijdt. Wel heeft de concurrentie een duidelijke stap voorwaarts gezet. Vooral op vlak van geometrie, inzetbereik en componenten.

Canyon Lux Trail

Vanaf vandaag is er naast de Lux ook een Lux Trail verkrijgbaar. Zelfde basis, maar met een nieuwe geometrie en breder inzetbaar. Hoe ziet dat er uit in de praktijk? Geen 100 maar 120/110 millimeter veerweg. Een flink langere voorkant, een breder meer oversized stuur en luiere balhoofdhoek. De inmiddels bekende ‘long&slack’ behandeling. Verder een meer robuuste uitrusting zoals een voorvork met 34 millimeter vorkpoten, grovere noppenbanden, flinke dropperpost en grotere remschijf voor.

Omdat de huidige Lux qua veerconcept nog steeds heel goed mee kan op de markt is het ‘triple fase suspension’ concept ongewijzigd gebleven. In principe wil dit zeggen dat de Lux en Lux Trail vanaf het voortandwiel tot de achteras nagenoeg identiek zijn. Het enige grote verschil is dat de Trail versie 10 millimeter extra veerweg tot zijn beschikking heeft.

De grote verandering zit hem dus met name in de voorste driehoek. Een 2,5 graden luier balhoofd en 2 centimeter langer frame maken de fiets qua gevoel in één klap weer ‘bij de tijd’. Want hoewel dit op papier maar kleine aanpassingen lijken, is het verschil in de praktijk voor iedereen direct voelbaar. Geoefende fietser of niet. De Lux is een direct sturend, ietwat nerveus karretje. Snelle banden, vlotte aanzet en vooruit met de geit. Berg af voelt dat beduidend minder vertrouwd. Althans, als we het in vergelijking stellen met de Lux Trail. Deze mist wellicht iets in zijn ‘eerste aanzet’. De twee trappen na een bocht die je dat raket gevoel geven. We wijden dit puur aan de grovere profielbanden. Bergaf maak je dat minimale verschil trouwens direct goed. De luiere en langere voorkant. De stijvere en beter regelbare vork, het stijvere stuur. Je voelt aan alles dat de fiets veiliger, makkelijker en beter daalt dan zijn ‘voorganger’.

Hoe zit dat nu eigenlijk? We proberen de Lux en Lux Trail direct achter elkaar door. De zithouding is bijna gelijk. De afstand naar het stuur is ook hetzelfde. Wel zijn de verhoudingen anders. De Lux heeft een korter frame. Iets wat wordt goedgemaakt met een langere stuurpen. Uiteindelijk voegt een breder oversized stuur nog wat extra controle toe.

Heb ik een Lux Trail nodig?

We begonnen ons verhaal met de wereldbeker als voorbeeld. Lastiger, hoger, gevaarlijker. De fietsen evalueren mee met het inzetbereik. In Nederland is dat niet zo. We krijgen dan wel een overvloed aan nieuwe routes voorgeschoteld, maar de moeilijkheidsgraad van deze routes is in vergelijking met internationaal niveau lachwekkend te noemen. Kan ook niet heel veel anders. Wij hebben zand, geen bergen.
Dit zorgt er echter wel voor dat een deel van deze vernieuwingen in Nederland eigenlijk behoorlijk zinloos zijn en dat in z’n algemeenheid moderne cross-country fietsen steeds minder geschikt worden voor snelle boscross-parcoursen.

Canyon heeft dan ook besloten om de Lux en Lux Trail naast elkaar in de collectie te houden. Want zo’n Trailbakkie mag dan wel als de wiedeweerga naar beneden flitsen. Fiets je enkel op vlakke spaghettiparcoursen dan is de sneller manoeuvrerende Lux helemaal geen slechte keus. Integendeel zelfs.

Ga je wel graag op pad richting de Ardennen of verder, dan is de Lux Trail wel degelijk de moeite waard. Zeker in marathons met de nodige techniek. Daar waar topsnelheid iets minder van belang is ga je duidelijk rapper zijn met deze fiets. Let wel op als je nu al een Lux in het bezit hebt. Door de langere veerweg is de ‘stackheight’, de hoogte van het balhoofd net wat hoger dan bij de normale Lux. Je fietst daardoor met minder spacers om even ‘diep’ uit te komen.

Waarom een Lux Trail en geen Neuron?

Goede vraag! De XC fietsen worden steeds wat ruiger waardoor trailfietsen als de Neuron bijna overbodig worden. Toch zijn ook dit weer twee compleet andere fietsen. De Neuron heeft een rechtere, meer recreatieve zithouding, de vering is actiever en de onderdelen zijn forser. De fiets is vooral op sportief en recreatief in plaats van competitief gebruik gericht.

Praktijk

En daar staan we dan, boven aan een drop. Op de ‘mijn terril’ van Beringen. Met een Canyon Lux, maar zonder plankje. Een aanloop en springen maar. Niet rollen! We rijden rondjes op en rondom het parcours van de 3Nations cup. Misschien wel het lastigste parcours van de Benelux. Rockgardens, drops en jumps. Tussendoor steile klimmen met haarspeldbochten. Prima terrein om deze fiets stevig te testen.

De afgelopen maanden ben ik geregeld in Beringen te vinden geweest met een breed pluimage aan fietsen. Zodoende kan ik goed inschatten hoe de Lux Trail zich gedraagt. Ter vergelijk wisselen we af met de normale Lux. Bergop klimt de Trail een fractie minder vlot. De vork en demper zijn in twee standen te locken en dat is bij een fiets met dit inzetbereik erg prettig. Een feature die we niet bij alle merken terug zien. De zachte, maar stevige noppen horen we onder ons over de grond schuren. Het extra gewicht (ook al is dat minimaal) en de eerder genoemde banden zijn werkelijk de enige ‘downside’ wanneer we bergop rijden. Vergelijken we de fiets op singletracks dan voelt de fiets wat minder nerveus. Meer voorspelbaar. Wellicht daardoor minder ‘leuk’ of spannend. Sneller is het in ieder geval wel. Datzelfde geldt voor de afdalingen. Een drop is niet meer spannend, maar leuk. Mis je een landing dan lossen de banden en ruimere vorkpoten een hoop op.

Al met al is de Lux Trail vooral veel meer fiets. De volgende stap. Niet de hardcore racer om rondjes Best of Almere te rijden. Wel de allemansvriend die van Alpen afdaling tot het Schoorls zand zijn mannetje zal staan. Goed nieuws: De Lux Trail is nog verkrijgbaar ook!

De Lux trail is beschikbaar in vier uitvoeringen. Allen met hetzelfde frame.
Canyon Lux Trail CF 6.0  €3299,-
Canyon Lux Trail CF 7.0 €4299,-
Canyon Lux Trail CF 8.0 €5299,-
Canyon Lux Trail CF 9.0 €5799,-

Meer info: canyon.com/nl-nl/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-trail/