Check it out!, Dit is ‘m dan, de nieuwste gravelbike van Trek, de CheckOUT. Met bagagedrager die meebeweegt rondom het draaipunt van de achtervering en een nieuwe RockShox Rudy XL geveerde voorvork.
Trek is een beetje laat op het feestje, maar dat maken ze goed met een indrukwekkende entree. Het is namelijk een trend die al een poosje aan de gang is, gravelbikes krijgen steeds meer comfort. Eerst door dikkere banden (waar in het frameontwerp ruimte voor gemaakt moest worden), toen door het toevoegen van voorvering, gevolgd door achtervering. We reden eerder al met ‘gravelfullies’ van Specialized (2022) en Niner (2021) en ook het Kingpin systeem van Cannondale zou je met wat goede wil als achterdemper kunnen beschrijven.

Minder snel moe
Dat extra comfort is er niet alleen voor de relaxte bikepackers die lange dagen op het zadel willen maken. Nee, uit labtesten blijkt dat ook wedstrijdrijders minder snel moe worden en dus beter presteren, naarmate de fiets waarop ze zitten meer schokken wegfiltert. De uitdaging was dus een comfortabele fiets te maken, die ook nog eens niet te zwaar en wel lekker snel is. Volgens Trek is dat met de nieuwe CheckOUT goed gelukt. Let wel, we hebben het hier over snel in ultra-tochten, voor de korte 100 km gravelraces moet je bij Trek bij hun veel lichtere CheckMate zijn, die we al eerder reviewden.

Over niet te zwaar kun je nog wel twisten trouwens. Een kaal frame in maat ML weegt 2.4 kilo. De complete SL7, met sealent en zonder achterrekje komt op 11.28 kilo. De SL5 doet 11.97 kilo op de weegschaal. Dat is niet licht, maar voor een fiets met voor- en achtervering natuurlijk wel heel netjes!
SL 5 en SL 7
De CheckOUT komt dus in twee uitvoeringen, een SL5 en een SL7, beide gemaakt van OCLV 500 series carbon. De SL 7 AXS komt met de draadloze SRAM Force-groepset. De SL 5 wordt geleverd met een Shimano GRX groep, een mix van 800 en 600 onderdelen. De verschillen zitten verder in de componenten als wielen, dropperpost, etc. Zo krijgt de SL 7 Bontrager Aeolus Pro 3 V wielen en de SL 5 doet het Bontrager Paradigm Comp 25 wielen.

Geen omgebouwde mountainbike
Je zou kunnen zeggen dat je naar een fully mtb kijkt met een dropbar, maar dat klopt niet. Dit frame is volkomen nieuw ontworpen, met gravelroutes in het achterhoofd. Er zijn wel mensen die de Trek SuperCaliber mtb gebruiken als comfortabele gravel reisgenoot, maar daarvoor kun je nu dus terecht bij de CheckOUT. De geometrie is anders, het stuur breder dan op de andere gravelbikes en de fiets zit echt boordevol bevestigingspunten. Vergeleken met de CheckPoint, de andere avonturen gravelbike van Trek zit je op de CheckOUT wat meer uitgestrekt. De reach is langer en de stack is hoger. Als achterdemper is gekozen voo reen RockShox SIDLuxe 170 x 27.5mm, die zorgt voor 55 mm veerweg voor het achterwiel.
Trek vergeleek de nieuwe fiets in hun testen met een ongeveerde gravelbike en reed met 50 en 55mm banden. Ze keken onder andere naar de bewegingen van je stuitje. Dat geeft aan hoeveel je door hobbels op de ondergrond van het zadel wordt geduwd, iets dat kracht kost en oncomfortabel is. Die test leverde onderstaande vibratiegrafiek op, waarin je ziet dat de CheckOUT met 50 mm banden 27% beter dempt dan de fiets zonder dempers. Met 55 mm banden loopt dat zelfs op naar 32%, dit is ook de maat die geleverd wordt in de nieuwe CheckOUT.

Het voordeel van die demping gaat trouwens verder dan alleen een toename in comfort. Doordat de fiets beter contact met de grond houdt, is hij ook beter te besturen. Stuurcorrecties zijn minder vaak nodig en bochten kunnen op hogere snelheid genomen worden.
Vork en dropperpost
Hoewel de achtervering het grootste nieuws is bij de CheckOUT, vallen ook de dropperpost en nieuwe RockShox voorvork op. Die is gemaakt in samenwerking met Trek omdat ze geen mtb-vork wilden inzetten, maar wel meer veerweg nodig hadden dat RockShox tot nu toe bood in hun gravelvork. Het resultaat is deze Rudy XL, 60mm veerweg, 56mm clearance en 45mm offset. Deze vork is ook los te koop trouwens, in 50 en 60mm veerweg versies, voor €1010,-. Check de SRAM site voor meer info over deze vork.

Daarnaast komen alle CheckOUT modellen standaard met een dropperpost. De SL5 met een TransX pen met kabel, de SL7 krijgt een draadloos Reverb AXS model gemonteerd.
Nieuw stuur
Het stuur op de CheckOUT is ook nieuw, CheckOUT SL heet deze en hij heeft een flinke flare, 12 cm maar liefst en een beetje backsweep. Hiermee zit je volgens Trek meer aerodynamisch (want smaller) op de hoods, terwijl je in de beugel toch optimale controle hebt als het spannend wordt. De Carbon IsoCore constructie filtert nog wat meer trillingen weg, als de voor- en achterdemper nog niet genoeg zijn.

Net als bij de CheckMate is er voor de CheckOUT ook een set tassen gemaakt die precies in en op de frames passen, zelfs de kleuren matchen. De achterdrager beweegt lekker mee met de bewegingen van de fiets, waardoor achtertassen weinig te verduren krijgen en je na je rit met een gerust hart dat blikje kunt opentrekken.

Op framematen m/l en groter vind je maar liefst 18 bevestigingspunten, het frame is dus helemaal vol te hangen met tassen en flessen.
Prijzen
Trek CheckOUT SL5: €4.999,-
Trek CheckOUT SL7: 6.999,-
Trek CheckOUT frameset: € 2.999,-
Meer info via: trekbikes.com


