Gravelen lijkt meer en meer op boswielrennen, in elk geval tijdens wedstrijden. Maar Cannondale mikt met de nieuwe Topstone Carbon 1 Lefty op de andere kant van het spectrum: mensen die gravelen om lekker buiten te spelen en te genieten.

Voor mij staat een stoere gravelbike. De Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty heeft een klassiek, slank frame (van carbon, zoals de naam al doet vermoeden), met als eyecatcher de Lefty Oliver-voorvork. Enkel de kleur laat wat mij betreft wat te wensen over: gewoon zwart is ook maar zo zwart… Wel zijn er enkele details verwerkt in de hoogglanslak die de fiets toch een chique uitstraling geven. De Topstone is er overigens ook nog in wat opvallender kleurtjes.

De remleidingen zijn netjes weggewerkt en schakelen gaat volledig draadloos dankzij het SRAM AXS-systeem. De WTB-banden van 44 millimeter breed hebben meer dan voldoende profiel. Tot slot valt mijn oog op de KingPin-vering, het scharnierpunt waar de achterbrug met de zitbuis verbonden is. Ik krijg meteen zin om te fietsen. Pedalen erop, banden op de juiste druk, zadel op de goede hoogte en gaan! Hoewel…

Cannondale Topstone

Normaal gesproken vind ik het prettig om gewoon te gaan fietsen voor een eerste indruk, zonder van tevoren alle onderdelen uitgebreid te bestuderen. Maar aangezien deze gravelbike een verende voorvork heeft, is het wel belangrijk deze van een passende druk te voorzien. Gelukkig staat op de achterkant van de Lefty Oliver een handige tabel met adviezen voor de sag (hoeveel de fiets inveert als je erop gaat zitten), maar ook de rebound (hoe snel de voorvork na het inveren weer omhoog beweegt). Fiets je over asfalt, dan kun je de lockout op de vork gebruiken om de vering vast te zetten.

Opstappen en wegrijden

Alles afgesteld, tijd om te rijden. Mijn eerste indruk is positief, de zithouding voelt vertrouwd en comfortabel. Deze Cannondale is geen agressieve race-gravelbike, maar een fiets voor misschien wel het ware gravelen: naar buiten gaan en genieten! Het wat langere balhoofd in combinatie met de lange vork en 2,5 centimeter aan spacers speelruimte zorgen voor een houding die vrij rechtop is, maar maken het ook mogelijk om net wat sportiever te zitten.

De wielbasis is ruim maar niet te lang, waardoor de fiets lekker wendbaar en intuïtief blijft sturen, zowel op het asfalt als op gravelpaden en meer technische singletracks. Hoe avontuurlijker, hoe beter deze fiets zich thuis lijkt te voelen. Ook de KingPin verrast me: je merkt niet dat hij er is, ook als ik flink aanzet is de fiets stijf en accelereert hij vlot. Maar het geeft wel degelijk net een beetje extra comfort op hobbelige grindwegen en over boomwortels.

Over de specificaties heb ik ook niets te klagen: de fiets is voorzien van een set premium Reserve-wielen van carbon, 40 millimeter hoog aan de voorkant en 44 millimeter aan de achterzijde. Hogere velgen wil je niet op een gravelbike, in verband met de wind. De banden, WTB Raddler TCS Light, zijn 44 millimeter breed. Mijn testfiets werd tubeless afgeleverd, zodat ik met een lagere bandendruk kan rijden. Dat maakt de rijeigenschappen net weer wat beter. De Reserve Fillmore-ventielen zijn handig. Bij dit systeem hoef je enkel het ventieldopje open te draaien en niet het kleine binnenventiel zoals bij Presta. Dit is een pluspunt, het werkt in de praktijk echt gemakkelijker!

Lefty feels right

De Lefty Oliver-voorvork zorgt voor 40 millimeter veerweg, een instelbare luchtdruk en rebound én lockout aan de vork. Cannondale noemt een service-interval van honderd uur voor deze voorvork: die uren zijn natuurlijk zo om. Maar de voordelen compenseren dit voor mij. Ik was echt verbaasd hoe gemakkelijk deze voorvork gravelen maakt. De fiets reageert erg voorspelbaar en stuurt extreem soepel door de bochten, zeker op de meer technische stukken.

Mijn thuisrondje, MTB-route Staphorst, is met deze fiets ook een feestje: de Topstone daagt uit om ruigere gravelpaden en zelfs blauwe mountainbikeroutes te rijden. De krappe bochten gaan heerlijk, ik hoef niet na te denken maar kan simpelweg de fiets volgen. Wel moet ik opletten, want sprongen en de rode of zwarte routes pak ik liever niet: het is tenslotte een gravelbike, geen mountainbike.

Koninklijk gravelen met KingPin

Zoals gezegd heeft niet alleen de Lefty Oliver-voorvork een scharnierpunt, maar ook de achterbrug. Dat is de KingPin, die aan de zitbuis bevestigd is. Volgens Cannondale heeft deze een veerweg van maar liefst 30 millimeter. Dit systeem, bedenk ik, vraagt wel om voorzichtigheid bij het schoonmaken, en wellicht iets meer onderhoud. Ook hier heb je nu namelijk lagers die slijten, al zal dit niet zo’n vaart lopen.

Eerlijk is eerlijk: tijdens het fietsen op uiteenlopende ondergronden merk ik dat de KingPin, in combinatie met de slim ontworpen carbon zadelpen, écht meer comfort geeft. Je raakt minder snel vermoeid door gestuiter op je zadel, én je achterwiel blijft beter aan de grond. Daardoor houd je meer tractie. Tijdens mijn tweede rit met de Topstone denk ik terug aan een jaar geleden, toen we met de Fiets-redactie de Geile Strecke oftewel de Limburg Divide reden. Meer dan 200 kilometer gravel… Had ik toen maar op deze fiets gezeten, dan waren de laatste 50 kilometers iets minder zwaar geweest!

Functioneel en degelijk

Terug naar de afmontage. Schakelen doe je elektronisch met de SRAM Rival AXS-shifters, in combinatie met de GX Eagle AXS-achterderailleur (1×12). Opladen van de accu gaat eenvoudig door deze van de derailleur af te halen. Met de 10-52-cassette en het 42-tands kettingblad heb je een groot bereik, waarmee je zowel op het vlakke als in heuvel- of bergachtig landschap prima uit de voeten kunt.

Het Easton-gravelstuur met flare is bovenop de shifters 40 centimeter breed en ligt prima in de hand. Persoonlijk vind ik deze breedte prettig, op de gravelbike heb je net wat meer stabiliteit met een iets breder stuur. Gewoon functioneel! Daarnaast is hij voorzien van een computermount die in hoogte verstelbaar is en waar je een GoPro of bel onder kunt monteren.

Op het frame zijn voldoende nokjes om tassen te kunnen bevestigen, en dan is er nog het slimme Cannondale StashPort-opbergsysteem: een binnenbandje, multitool en nog wel wat kleine zaken kun je gemakkelijk meenemen in de onderbuis van het frame. Bij de bidonhouder zit een kleine hendel waarmee je dit geheime opbergvakje kunt openen. Je haalt de bidonhouder er volledig af, waardoor je een ruime opening hebt. Dit oogt allemaal degelijk, en is een erg praktisch pluspunt van de Topstone.

Echte allemansvriend

Al met al is deze Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty de ideale fiets als je meer comfort wilt op je gravelbike, gemakkelijker over ruiger terrein wilt manoeuvreren of gewoon een superleuke ‘buitenspeelfiets’ zoekt. De fijne en intuïtieve rijeigenschappen maken deze gravelbike een echte allemansvriend. Het is duidelijk een fiets die je uitdaagt om nieuwe routes te ontdekken en verder, langer en avontuurlijker te fietsen, doordat hij je meer comfort en vertrouwen geeft.

Vooruit, het is misschien niet de allersnelste gravelbike, maar wat mij betreft is het wél een van de leukere. Eentje die het ware principe van gravelen eer aandoet.

Specificaties Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty

Prijs: € 6.899,-
Frame en voorvork: Carbon / carbon (Lefty Oliver, 40 mm lockout)
Gewicht: 9,7 kg (maat 51, excl. pedalen)
Groep: SRAM Rival / SRAM GX Eagle AXS (1×12), 42T, 10-52
Wielen: Reserve 40|44 GR
Banden: WTB Raddler TCS Light, 44 mm
Zadel en -pen: Fizik Terra Argo X5 / SAVE (carbon, 27,2 mm)
Stuur en -pen: Easton EA70AX / Cannondale C1 Conceal (-6°)
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61

Meer informatie is te vinden op de website van Cannondale.