Remleiding loshalen en weer vastzetten
- daniel1975
- Forum-lid HC
Even de dubbelcheck, kan zo snel een oud topic niet terugvinden.
Bij het loshalen van een remleiding wordt geadviseerd om het olijfje WEL te vervangen, maar 9 van de 10x gaat het ook goed als je de remleiding weer ongewijzigd terugplaatst. Toch.....?
(1cm langere stuurpen monteren met kabels er doorheen)
Bij het loshalen van een remleiding wordt geadviseerd om het olijfje WEL te vervangen, maar 9 van de 10x gaat het ook goed als je de remleiding weer ongewijzigd terugplaatst. Toch.....?
(1cm langere stuurpen monteren met kabels er doorheen)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
Haha, allebei heel vervelend als het mis gaat.
Bij hope, sram en shimano heb ik ze nog nooit vervangen bij het loshalen en vastzetten.
Bij hope, sram en shimano heb ik ze nog nooit vervangen bij het loshalen en vastzetten.
Die olijfjes sluiten zo goed af omdat je ze vast perst in de remhandle. Daarbij vervormen ze. Een tweede keer gaat nooit meer zo goed afsluiten (als je ze al van het afgeknipte stukje leiding af krijgt..). Zal in 95 van de 100 keer vast goed (genoeg) gaan, maar falen op een cruciaal moment is dan weer vrij vervelend.
Als je een beetje netjes werkt, dan krijg je alles weer rembaar zonder te ontluchten, zeker na een aantal keer de remhandle indrukken. Mijn ervaring is wel dat je remmen in dat geval toch sneller "sponzig" gaan voelen, en dan kun je alsnog ontluchten.
Ik zou dus gewoon nieuwe olijfjes plaatsen en even ontluchten.
Als je een beetje netjes werkt, dan krijg je alles weer rembaar zonder te ontluchten, zeker na een aantal keer de remhandle indrukken. Mijn ervaring is wel dat je remmen in dat geval toch sneller "sponzig" gaan voelen, en dan kun je alsnog ontluchten.
Ik zou dus gewoon nieuwe olijfjes plaatsen en even ontluchten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tis meer dat inkorten van de leiding waarschijnlijk betekent dat ik een nieuwe leiding moet trekken bij de voorvork.
Ontluchten is geen probleem, super simpel bij Shimano.
Ontluchten is geen probleem, super simpel bij Shimano.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Zoiets denk ik. Ik heb alleen ervaring met SRAM, maar daar kreeg ik de olijf met geen mogelijkheid van het banjo boutje af. Als je heel krap afknipt kost het maar een cm ofzo. En anders dus mogelijk voorzichtig inzagen en lospeuteren. Bij SRAM kun je dan ook de banjo los schroeven. Die van Shimano pers je in de leiding en zal je waarschijnlijk moeten hergebruiken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
@53×11 olijfjes losdraaien dat moet je inderdaad niet doen, dan beschadigd die.
Puur loshalen van de leiding en vastzetten kan prima, maar vaak kan je leiding dan niet door het frame en vork.
Puur loshalen van de leiding en vastzetten kan prima, maar vaak kan je leiding dan niet door het frame en vork.