Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

30 - 9 - 2023 BRM 400 Groningen: Bommen Berend!

bartverh
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 jul 2015 13:56
Locatie: Amsterdam
Contact

bartverh 10 sep 2023 22:27

In het rampjaar 1672 was de bisschop van Münster, Bernd von Galen ook bekend als Bommen Berend, op oorlogspad. De verzwakte Republiek der Nederlanden kon weinig weerstand bieden aan zijn legers: een uitgelezen kans om het noordoostelijke deel van de republiek te onderwerpen, met de Stad Groningen als hoofdprijs. Dit culmineerde in een langdurige en uiteindelijk mislukte belegering van Groningen. Bommen Berend werd op 28 augustus 1672 verslagen. Deze overwinning wordt nog elk jaar gevierd bij het Gronings Ontzet.

Tijdens dit brevet volgen we de voetstappen van zijn leger en het is uiteraard een mooi excuus om een rondje Münster te fietsen: 200km heen en 200km terug. Onderweg doen we de historische vestingen Bourtange en Coevorden aan en het keerpunt is in Münster. Landschappelijk is het een afwisseling van de Nederduitse veenkolonieën en de zandgronden van het zuidelijk Emsland, Twente, Graafschap Bentheim en de Drentse Hondsrug.

Let op dat een groot deel van dit brevet ‘s nachts wordt verreden en eind september zijn de nachten lang en kan het gemeen koud zijn vlak voor zonsopgang. Goede verlichting en warme kleding zijn noodzakelijk.

Meer info en aanmelden kan via:
https://randonneurs.nl/brevet/brm-400-g ... en-berend/

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 24 sep 2023 07:13

Ik heb mij voor deze toch opgegeven. Lijkt mij een behoorlijke uitdaging.
De starttijd van 17.00 uur vind in niet logisch. Je rijdt dan het grootste gedeelte van de fietstijd in het donker. Om 24.00 uur starten was logischer geweest, lijkt mij.
Neemt niet weg dat ik wel naar de tocht uit kijk. :D
When the going gets rough the tough get going

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 24 sep 2023 16:09

De track staat inmiddels online. Voor degenen die vorig jaar ook meereden: er zijn twee kleine wijzigingen. Het eerste stuk door de binnenstad is anders omdat de Grote Markt de facto een voetgangerszone is geworden. En het stukje door Burgsteinfurt volgt nu een logischere route.

De starttijd bij een 400 is altijd lastig. vooral omdat er zoveel spreiding in snelheid zit. Ik weet dat het voor de snellere fietsers niet ideaal is om aan het eind van de middag te starten, maar voor de langzaamsten (die er 27 uur over mogen/kunnen doen) maximaliseert dit tijdstip het aantal uren dat ze met daglicht fietsen. Je kunt altijd nog een slaapzak meenemen en een paar slapen in een van de luxe bushokjes langs de route ;-)

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 24 sep 2023 18:21

Slugbait, bedankt voor de uitleg.
Het lijkt mooi weer te worden. :like:
When the going gets rough the tough get going

Plaats reactie