Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Groot verschil snelheid wegfiets en gravelfiets, bandenkeuze?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 07 sep 2023 14:22

Hi allemaal,
ik heb nu ongeveer een jaar mijn gravelfiets, een giant revolt advanced.
Nu merk ik dat ik op de gravelfiets een stuk langzamer ben dan op de weg fiets. Zeg met dezelfde inspanning (qua gevoel) op asfalt 3-4km/h langzamer dan de wegfiets. Nu is dit in principe geen probleem. Alleen wanneer ik met een groep ga gravellen, moet ik voor mijn gevoel onnodig veel inspanning leveren. Andere fietsers die ik er normaal met 60% van mijn FTP al uitfiets, kan ik nauwelijks bijhouden op de gravelfiets. Dit heb ik zowel op stukken fijn gravel, ruig offroad, zand als asfalt.

Nu zit ik natuurlijk iets rechterop op mijn gravelfiets dan mijn wegfiets, maar dat hebben mijn fiets vrienden/vriendinnen ook.
Zou het verschil enkel uit banden en wielen komen? Of kan ik nog aan meer denken?
Verschillende bandendruk heb ik al geprobeerd, varierend van 1.5 tot 3.5 bar. 2 bar is vaak het fijnste.
Op de fiets zitten nu de standaard zware giant p-r2 wielen, met crosscut 38mm banden.
Het liefste koop ik geen nieuwe wielen om vervolgens niet het probleem te verhelpen, ik geef ook niet graag materiaal de schuld... maar ik wil toch echt graag iets aan dit probleem doen.

Waar ik zelf aan zat te denken:
* Powermeter pedalen op de gravelfiets zetten en kijken of ik daadwerkelijk veel vermogen trap terwijl ik maar 20-25kmh op asfalt fiets... of dat het meer een gevoel is dat ik hard mn best moet doen, maar dit in werkelijkheid niet zo is. (hartslag is overigens wel echt hoog tijdens gravellen)
* nieuwe banden kopen, zoals bv de pathfinder 42mm
* nieuwe wielen kopen. Dit vind ik geen probleem, maar mn gevoel zegt dat dit niet zo erg uit zou moeten maken bij simpel rechtdoor fietsen, enkel bij "intervallen" op technische trails en bochten.
* wegwielen in de gravelfiets doen. Dit kan helaas niet want mijn wegfiets heeft shimano en de gravelfiets sram. Dat wordt wel een heel gepuzzel...

Waar denken jullie dat dit probleem aan kan liggen? Zelfs met in theorie een zwaar frame met zware wielen zou ik toch zeker als ik op snelheid ben en rechtdoor fiets op asfalt het niet zo zwaar moeten hebben.
En nee, de remmen lopen niet aan :winkthumb:

Graag hoor ik jullie ideeen. Voordat ik zelf maar wat ga kopen wat helemaal niet kan helpen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2394
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 sep 2023 14:47

Grootste luchtweerstandsfactor ben je zelf. Hoe is je houding, (evt tov de anderen)?

Bandjes doen toch wel veel in dit soort terrein. Zelfde geldt voor de MTB. Dat is een relatief kleine investering. Kijk ook eens welke bandjes de andere hebben. Ik had nog nooit van die Giant Crosscut banden gehoord.

En minder bier, dat helpt ook
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 sep 2023 15:47

Wat zegt Strava over je wattages? Het is natuurlijk ‘zwarte magie’ dat zij iets over jouw vermogen durven te zeggen, maar het is wel iets.
Onder mijn gravelaar zitten slicks. Dat gaat op elke ondergrond goed, behalve op mtb-routes en in de modder. Ik merk ook geen verschil tussen verhard, half verhard en onverhard.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2023 16:04

Ik heb er al een paar keer over geschreven.

Wegfiets vs MTB op de weg scheelt 6 tot 8% aan snelheid.
Als ik op mijn MTB 30 gemiddeld wil rijden moet ik tussen de 200 en 220 watt rijden gemiddeld over een uur of twee.
Op de wegfiest is dat gemmiddel 180 -200.

Zoveel als jij aangeeft herken ik niet en dan is het nog een gravelbike
Nu rijd ik wel relatief makkelijk op een MTB.

Banden op de MTB schwalbe racing ralph racing ray op 2.5 bar of pirelli XC H

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 sep 2023 16:16

3-4km verschil is normaal .
Ga je met dezelfde mensen gravellen ?en hebben vergelijkbaar materiaal?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5159
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 sep 2023 16:42

3-4km/u klink mij als erg veel.
Ja als je onverhard gaat rijden en dan met name als het bochtig gaat worden.

Maar gewoon op het vlakke met redelijk gladde banden ga je echt niet zoveel verschil hebben.
Ik heb even een segmentje/klimmetje gepakt in Frankrijk die ik vorige maand ook met gravelbike heb opgereden, 3e tijd is met gravelbike en 40mm banden op zo'n 1.7bar (terra speed achter, terra trail voor)

Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 07 sep 2023 16:45

Hebben die andere gravelrijders misschien meer mtb ervaring? MTB-ers kunnen over het algemeen een stuk beter omgaan met fietsen door/op zand en vaak ook (tijdelijk) meer vermogen trappen. Na elke bocht, obstakel wat makkelijker kunnen versnellen zal een stuk schelen na enige kilometers

Ik gebruik een comfort-endurance racer met 35mm profielbandjes als gravelbike, op asfalt kom ik met moeite in de buurt van het tempo wat ik vrij makkelijk behaal met mijn racefiets. Zodra ik mijn carbon wielset met 28mm bandjes in mijn gravelbike steek ben ik bijna net zo snel als mijn racefiets.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 sep 2023 16:53

Ligt zeker aan de banden en wielen, leg een racebandje op je gravelwielen en je gaat het verschil merken.
Heb je daarnaast op je racer lichte wielen in vergelijking met de gravelwielen dan ga je daar een ook iets van merken, maar het grootste verschil zijn toch wel de banden.
Ik heb vorige week een keer mijn gravelracer gepakt voor een rit op de weg met 35mm Vittoria Terreno Dry banden op 3bar, mijn hartslag was 6 tot 7 slagen hoger de gehele rit dan dezelfde rit met de racer.
Ook hele lichte wielen in de gravelbike, iets lichter zelfs dan in de racer....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 sep 2023 17:10

Op een vlakke weg maakt het gewicht nauwelijks iets uit (oké, voor de rolweerstand), maar gaat het om rolweerstand en luchtweerstand.


Houding, strak shirt, snelle handschoenen, snelle sokken en snelle helm kun je inzetten voor minder luchtweerstand.

Met lekker soepele Rene Herse bandjes, of Gravelking Slicks ofzo zal je rolweerstand wel omlaag kunnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 07 sep 2023 18:08

Het verschil in zware of lichte wielen merk je vooral bij aanzetten, als je eenmaal rolt maakt dat niet zo heel veel meer uit.

Over de houding had je zelf al nagedacht en inderdaad wat hierboven ook wordt aangegeven onderschat je kleding niet.

Ik zou gewoon een setje bandjes kopen met minder rolweerstand en daarna pas je wielset vervangen.. kunnen je bandjes gewoon mee.
Banden kan zo veel verschil maken.. ik heb op mijn fiets banden met de rolweerstand van verse bubblicious lijkt het, schwalbe racer, was een probeersel, ik rij ze op en dan komt er weer wat snellers onder..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 sep 2023 21:06

Ik zag laatst een Youtube van GCN, die hadden een test gedaan met 28, 35 en 50mm banden tijdens een afdaling. Daaruit bleek dat de 50mm de meeste controle gaf in de bochten, maar toch waren de 35mm duidelijk sneller. Tussen die twee zat de 28mm versie qua snelheid. Op gevoel en snelheid was daar de 35mm de beste keuze.
Of het jou het grote verschil zal brengen, daarvoor heb ik onvoldoende verstand van de materie, maar ik zou wel opteren voor nieuwe banden.
(nieuwe lichtere wielen helpen op het rechte stuk niet veel, maar elke aanzet en bocht zal dat zeker voordeel opleveren)

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 08 sep 2023 00:07

Als je dezelfde mensen op de weg makkelijk bij houdt en op gravel niet, dan is dat toch wel een gek verhaal. Als je terrein verliest in de bochten en dat weer goed moet maken, dan zou het een kwestie van techniek en durven zijn, maar je verhaal lijkt te suggereren dat het niet (alleen) om de bochten gaat.

Banden maken een groot verschil op gravel, maar m.i. niet het verschil waar jij het over hebt. Met je bandendruk lijkt ook niet veel mis (afhankelijk van je gewicht uiteraard). Wat hierboven nog niet genoemd is is de fit van je gravelbike. Dat je rechterop zit is logisch, maar hoe verhoudt de fit zich verder t.o.v. je wegfiets? Komt dat overeen? Als je je kracht minder goed kwijt kunt kan dat ook verschil maken. Op zichzelf genomen niet genoeg om het verschil te verklaren, maar wellicht is het een optelsom?

De Pathfinders kopen is op zich een prima optie. Hoeveel sneller ze zijn durf ik niet te zeggen, maar het zal zeker iets schelen en daarnaast zal het vast een soepeler band zijn dat je huidige Giants.

Plaats reactie