Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Advies nieuwe bril

Crimby
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 sep 2023 10:47

Hoi!

Ik ben op de markt voor een nieuwe bril voor het wielrennen. Nu heb ik er eentje van Alieexpress met meerdere lenzen; photochramic en gekleurd. Ik gebruik eigenlijk alleen de gekleurde omdat ik nooit in het donker fiets of met slecht weer. Gezien ik meer ervaren raak, kan het wel zijn dat ik voornamelijk in 2024 wel in de avond ga fietsen waarbij ik eindig tijdens de schemering of verder. De andere lens heb ik nu maar 1 keer gebruikt in 1,5 jaar

Ik heb nu een bril waar de onderkant van de lens niet beschermd is. Eerder deze maand ben ik gevallen op mijn hoofd waardoor mijn helm de bril in mijn wang drukte. Hierdoor had ik een blauw en dik ook met een flinke snee in mijn gezicht. Is dit altijd zo scherp bij dergelijke brillen of is dat vanwege de goedkope variant die ik heb?

Andere optie is bijvoorbeeld een Oakley Jawbreaker, maar die brillen zijn dan weer best klein qua lenzen.

Wat raden jullie aan of welke dragen jullie? Budget max €200,- maar mag ook wel minder.

Mochten er nog style experts zijn; ik heb een Lazer Vento mat donkergroen helm :-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 sep 2023 11:11

Ook al heb je een negatieve ervaring met deze bril, het is niet eens zo ongewoon dat dit gebeurt met open lenzen. De kwaliteit van ali brillen is nogal variabel. Sommige zijn best goed, andere totale troep. Als je maar hard genoeg duwt kan je met zowat alles wat dun is wel een snee veroorzaken. Zeker in het gezicht. Ook van een stompe impact scheurt bijvoorbeeld een wenkbrouw zeer snel. Ik denk dat het met een beetje pech ook met een Oakley radar wel lukt, zelfs al zitten er daar zeker geen scherpe randen aan. Eigenlijk is het ook het beste dat de bril makkelijk afvalt en dit is ook de enige reden dat je pootjes aan de buitenkant van de helmbandjes moet hebben. Een bril met beschermde onderkant zal geen snee maken, maar een blauw oog zou wel kunnen.

Ik heb er nogal een aantal ali exemplaren gehad, gewoon omdat het onzinnig is om 200 uit te geven aan iets wat ook bij de duurdere merken nog altijd een stukje plastic met wat rubber is. Gelukkig is er ook vanalles tussenin van Agu bijvoorbeeld. Ook maak ik dat soort kleinigheden toch kwijt of laat ik ze vallen.
Ik blijf erbij dat brillen voor fietsers vooral een 8-) element zijn waar stijlpunten belangrijker zijn dan functie. En soms lijkt het wel hoe duurder hoe gaver men het vindt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 06 sep 2023 12:07

Als je een bril niet nodig hebt omdat je een bril nodig hebt, zou je altijd nog kunnen overwegen om de bril af te zetten zodra het donker begint te worden.

Maar als je zoals ik precies op dat moment die kamikazevlieg in je oog krijgt dan is fotochromatisch de beste oplossing, of een gele lens. Maar voor sommige mensen is geel overdag niet donker genoeg.

en verder is er niets zo persoonlijk als smaak en je eigen stijl..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

hayes

hayes 06 sep 2023 12:17

Een bril zal bij een val dikwijls voor wondjes zorgen, cfr Evenepoel in Spanje vorige week. Bij half open brillen (of hoe noem je dat?) is de kans groter dan het glas in je huid zal snijden. Bij een bril met full frame is de kans iets kleiner, maar bij een harde val, blijft de kans op kwetsuur echt wel bestaan.

Zonder bril heb je dan weer meer kans dat je oog zelf gekwetst raakt bij een val.

Ik ben een brildrager dus heb een bril op sterkte met meekleurende glazen. Heerlijk vin dik die. Gebruik winter/zomer, dag en nacht.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 sep 2023 12:19

Vliegen in mn ogen zijn niet heel fijn nee. Zeker gezien ik lenzen draag en dat vervolgens mis gaat. Dus voor in de toekomst wel handig als de lens gewisseld kan worden.

Stijlpunten hoeven niet, maar ik rij er liever niet als een regenboog-clown bij. Duur hoeft ook niet maar als het maar wel goed is.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2419
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 06 sep 2023 14:08

Dikke thumbs up voor de Jawbreaker. Ik rij er al jaren mee. De glazen zijn (voor mij in elk geval) allesbehalve klein. Je zult ook merken dat de kwaliteit van de lenzen een pak beter zijn dan je nu hebt. Zeker als je in de zon rijdt. Ik heb een Prizm lens + blanke lens voor de avonden. De prijs van die blanke lens was eigenlijk best duur (75 EUR of zo) tov de bril. Ik zou voor de avonden je huidige bril aanhouden.
Laatst gewijzigd door marsman op 06 sep 2023 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2023 14:26

Ik zou persoonlijk nooit voor een blanke lens gaan, maar voor de Prizm Low Light. Mijn favoriete winterlens voor de donkere dagen.
Less is bore

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 06 sep 2023 15:26

Heb er meerdere en als jouw budget €200.- is dan kan hier bijna 2 goede brillen voor aanschaffen.
Heb ook allerlei Ali brillen gehad, echter merk je echt wel kwaliteitsverschil tussen een Ali en andere merken. En dan was €30.- voor Ali meerdere akkoord terwijl ik een Oackley etc. "te duur" vond. Maar wat hebben al die Ali's wel niet gekost....
Fiets nu al een tijd met de Oackley Sutro met een Prizm road lens.
Fiets in richting de schemer dan kies ik altijd een bril met lichte lens (photochromic)
Nu bij Mantel de Oackley Sutro voor €119.- heeft zou ik haast zeggen ..........

Crimby
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 sep 2023 15:50

mugman schreef: 06 sep 2023 15:26 Heb er meerdere en als jouw budget €200.- is dan kan hier bijna 2 goede brillen voor aanschaffen.
Heb ook allerlei Ali brillen gehad, echter merk je echt wel kwaliteitsverschil tussen een Ali en andere merken. En dan was €30.- voor Ali meerdere akkoord terwijl ik een Oackley etc. "te duur" vond. Maar wat hebben al die Ali's wel niet gekost....
Fiets nu al een tijd met de Oackley Sutro met een Prizm road lens.
Fiets in richting de schemer dan kies ik altijd een bril met lichte lens (photochromic)
Nu bij Mantel de Oackley Sutro voor €119.- heeft zou ik haast zeggen ..........
Thanks. Net even bij de mantel geweest en ben erg gecharmeerd van:
Oakley Sutro S
Oakley Jawbreaker (verrassend want vond hm op het plaatje niks)
Agu Verve hdii

Nu nog een keuze maken…

Crimby
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 sep 2023 17:10

Update: het is de Oakley Sutro S Prizm Jade geworden :-) thanks allemaal!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16124
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 sep 2023 18:00

Topic openen en minder dan 5 uur later is de koop al gesloten. Dat is wel heel snel gegaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Crimby
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 sep 2023 18:04

Lcsmet schreef: 06 sep 2023 18:00 Topic openen en minder dan 5 uur later is de koop al gesloten. Dat is wel heel snel gegaan.
Zo snel kan het gaan ;-) alle advies on en offline gingen voor het grootste gedeelte naar Oakley. De Sutro vond ik qua passen te groot. De Sutro S zat mooi en de Jawbreaker zat ook mooi (onverwachts). Uiteindelijk de keuze laten vallen op de beschikbaarheid en prijs. €119,- met de juiste lens en morgen geleverd / ophalen was toch wel erg verleidelijk.

De Agu Verve hdii was wel completer en zat goed, maar vond h’m minder mooi en was duurder in aanschaf. Gezien ik toch niet of weinig wissel begin ik sowieso met 1 lens.

Plaats reactie