Kleinste verzet is dus 34 x 27 = gear ratio 1.26.
Op mijn Ultimate met Ultegra R8000 was ik ervan overtuigd dat ik ook 50-34 vooraan had en 11-30 achteraan.
Hoewel ik er al 5 jaren mee rond rijd blijkt dit echter 52-36 vooraan en 11-28 achteraan.
Dat verklaart natuurlijk waarom ik de kleinste versnelling redelijk vaak gebruik op hellingen

Kleinste verzet is dus 36 x 28 = gear ratio 1.29.
Ik zou graag een iets kleiner verzet hebben voor in de bergen (waar ik zelden kom) en de Ardennen (waar ik veel kilometers doe).
Achteraan kan ik tot 30 gaan met de huidige derailleur. Een 11-32 of 11-34 cassette vereist een andere achterderailleur (investering van ongeveer 95€).
Is het een goed idee om de 11-28 cassette te vervangen door een 11-30 en ook het 36t binnenblad vooraan te vervangen door een 34t? In dat geval maak ik zelf ombouw naar een 52-34 cranckstel.
Kleinste verzet is dan 34 x 30 = gear ratio 1.13.
Of zal de combinatie 52-34 niet goed werken (het is geen "aanbevolen combinatie")? Kan de voorderailleur dit aan?
Indien niet: Een nieuw buitenblad (50t in dat geval) is redelijk duur (ongeveer 120€ bovenop de 20€ voor het binnenblad).
In dat geval zou ik eerder een andere achterderailleur monteren met een 11-32 cassette (eventueel een 11-34 voor de bergen).
Kleinste verzet is dan 36 x 32 = gear ratio 1.13. Dus zelfde als de vorige oplossing.