Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fietsdragerdilemma

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 20 aug 2023 12:46

Ik zit met een dilemma en misschien dat jullie kunnen helpen. Gisteren thuisgekomen van vakantie en ik krijg de fietsdrager niet meer los. Zowel de hendel als de grote draaiknop draaien door;
foto1gem.png
Ook tussen hendel en trekhaakbevestiging heb ik niet genoeg ruimte om m.b.v. tang de boel los te draaien;
foto2gem.png
foto2gem.png (210.13 KiB) 1867 keer bekeken
Iemand een suggestie? Ik kom niet verder dan de grote draaiknop kapot te zagen en dan de bevestigingsbout met tang of sleutel los te maken.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 aug 2023 13:40

Heb je geprobeerd om hem iets naar achteren te drukken en dan de draaiknop los te draaien? Misschien kun je dan net iets speling op de knop krijgen waardoor hij minder vast zit?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1548
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 aug 2023 14:49

Zo’n draaiknop heb ik wel eens van een drager afgepeuterd om er daarna achter te komen dat er een dolgedraaide bout onder vandaan kwam.
Bout vervangen. Draaiknop weer teruggeplaatst. Doet het sindsdien weer als een zonnetje.
hun fietsen.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 20 aug 2023 15:27

Thule drager? Dat plastic ding waar de hendel in zit was bij mij volledige afgebroken. En ik gebruik nu een steeksleutel 14. Een verademing. Vast is vast los is los en niet meer dat gedoe met zo een half werkende hendel…
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 20 aug 2023 16:55

JPAR schreef: 20 aug 2023 13:40 Heb je geprobeerd om hem iets naar achteren te drukken en dan de draaiknop los te draaien? Misschien kun je dan net iets speling op de knop krijgen waardoor hij minder vast zit?
Zeker geprobeerd, maar helaas. Inmiddels paar uur kruipolie in laten trekken in de ijdele hoop dat ik er toch nog beweging in krijg.
BertL schreef: 20 aug 2023 14:49 Zo’n draaiknop heb ik wel eens van een drager afgepeuterd om er daarna achter te komen dat er een dolgedraaide bout onder vandaan kwam.
Bout vervangen. Draaiknop weer teruggeplaatst. Doet het sindsdien weer als een zonnetje.
Draaiknop is er niet af te krijgen zonder geweld. De bout waarmee deze vast zit, zit er te diep in. Ik heb er geen grip op met dop- of steeksleutel.
hendrikjan schreef: 20 aug 2023 15:27 Thule drager? Dat plastic ding waar de hendel in zit was bij mij volledige afgebroken. En ik gebruik nu een steeksleutel 14. Een verademing. Vast is vast los is los en niet meer dat gedoe met zo een half werkende hendel…
Idd Thule drager (2009 gekocht, weet echt niet meer welk model).

Zo maar eens gaan kijken of de kruipolie iets gedaan heeft, anders vrees ik toch dat ik de draaiknop of het plastic omhulsel van de stang kapot moet gaan zagen en met waterpomptang of sleutels de boel los moet gaan draaien en dan maar zien of ik nog aan onderdelen kan komen.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 20 aug 2023 21:59

Ik zou proberen de hendel en dat plastisch waar die in zit te verwijderen. Daarna kan je met steeksleutel 14 defrayed los maken. Het plastic “wiel” zou ik proberen te laten zitten. Dat is handig voor het handvast draaien en verder los na gebruik van sleutel 14…
:winkthumb:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 aug 2023 22:14

Ik heb net hetzelfde meegemaakt...; ik heb dat mechanisme stuk voor stuk gedemonteerd, maar telkens ging het verder stuk.
Uiteindelijk met de sluipschijf de drager eraf gehaald (omdat ik de haak eenvoudig van de auto kan verwijderen ging dat iets eenvoudiger dan naast de auto te staan slijpen).
Ergens lijkt er me een soort ontwerpfout in dat mechanisme.

Ik ben op een bepaalde manier blij iemand met hetzelfde probleem te zien.
Maar ik kan geen oplossing geven....

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 21 aug 2023 12:13

Gisteravond dan toch met zaag de draaiknop afgezaagd om vervolgens met een grote waterpomptang de bevestigingsbout los te draaien. Bout is op de plek waar de hendel zat behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk toch slijtage van het gebruik in de loop der jaren. Binnenkort maar eens op zoek naar onderdelen (als deze er nog zijn, op de Thule site vind ik ze niet meer). Mocht dat lukken ook meteen adresje zoeken om de bekabeling te laten vervangen. En anders gaat hij de deur uit.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Plaats reactie