Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Praktisch verschil top-frame vs 2nd tier frame

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 aug 2023 19:31

Getriggerd door een discussie elders:

Wat is nou het praktische (dus merkbare) verschil tussen de top-end frames en de ‘2nd tier frames’ van diezelfde merken?
Dus bijv:
- Giant TCR SL vs TCR Pro
- S-works SL7 vs Specialized SL7
- Canyon Aeroad SLX vs Aeroad CF
Etc
Ik snap natuurlijk alle ‘brochure-verschillen’ (100g lichter, xx% stijver, €yyyy,yy duurder, etc), maar, stel vergelijkbare afmontage, wat gaat De Consument (jullie & ik) dan in de praktijk merken?

Voor de duidelijkheid: ik misgun niemand zijn/haar recht om te kopen wat hij/zij wil. En ik ben zelf ook niet op zoek naar een nieuwe (denk ik :-) ), dus het is geen aankoopadvies-topic. Ik vroeg me oprecht af of er mensen zijn die beide soorten frames hebben kunnen vergelijken (dus niet: “Nou, ik heb in 1999 een aluminium TCR gekocht en nu is mijn 2023 TCR SL echt een stuk beterderder….”)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

pino
Forum-lid
Berichten: 3593
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 aug 2023 19:41

Mijn S-works Aethos heeft t.o.v. een Specialized volgens de folder ander carbon en gewicht (waar ik niets van merk). Het heeft ook geen grote lelijke Specialized decals en geen mogelijkheid voor mechanisch schakelen, hetgeen ik voor die prijs ook niet wil.

Hetzelfde geldt voor Duratec t.o.v. Ultratec t.o.v. 106. Daar kies ik voor 106.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 aug 2023 19:50

De verdere afmontage heeft ook invloed met name de wielen en banden op het rijgedrag en hoe een fiets aanvoelt.
Het gewichts verschil verwacht ik niet dat je het voelt,en stijver is zeker niet altijd beter.
Laatst gewijzigd door nijkie op 10 aug 2023 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16142
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2023 20:15

fietsslak schreef: 10 aug 2023 19:31
Ik snap natuurlijk alle ‘brochure-verschillen’ (100g lichter, xx% stijver, €yyyy,yy duurder, etc), maar, stel vergelijkbare afmontage, wat gaat De Consument (jullie & ik) dan in de praktijk merken?
Bij dezelfde afmontage en met dezelfde paintjob voelt een gewone sterveling, amateur wielrenner juist niks
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 aug 2023 21:10

Niet vervelend bedoeld (alle input is natuurlijk welkom), maar is er iemand die dit proefondervindelijk heeft vastgesteld?
Dus na een proefrit op een 10K-fiets dacht, mwoah, die van 5K is ook prima. Of juist na zo’n proefrit zijn 5K-fiets gillend t water ingooide en zijn nier verkocht voor een 15K-fiets.

Nu overdrijf ik (denk/hoop ik?), maar ben wel benieuwd of iemand dit soort ervaringen heeft.
(En dan uiteraard niet door het verschil 105/Dura Acd of Aksiums/prc1400 wielen, maar het frame)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12909
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2023 21:16

Het is iets lichter, meestal alleen het frame en vaak niet eens de vork.
Wat wel vaak irritant is dat de duurdere mooier zijn :-)

Er is ook een nadeel hele lichte frames zijn kwetsbaar.
Het gaat vaak om veel geld per gram dat het goedkoper is om een clavicula crank te kopen dan het duurdere frame.

Wat ik heb gemerkt dat bv een supersix evo lightbau op het randje zit qua stijfheid, lees ik zou hem nooit kopen wegens aan de slappe kant. Ik zou liever 200gram extra carbon hebben. Om het kracht bij te zetten, ik dremel mijn bouten af voor het gewicht waar dat kan.

Overigens merkte ik bij een scott scale geen verschil hmf of hmx

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5975
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 aug 2023 21:27

Ik denk dat er maar vrij weinig mensen zijn die toevallig een high-end en iets minder high-end fiets hebben van hetzelfde merk. En dan ook nog eens met dezelfde afmontage. En al zou zo iemand er zijn met 2 van zulke fietsen, hoe je dan precies meten? Zo van een stukje fietsen en dan blind proberen te testen? Ondoenlijk. Een mens zal al bevooroordeeld op de duurdere racer stappen. Zo van, heel duur, dan moet het ook wat zijn.

Theoretisch zal dat high-end frame wellicht net ietsie beter zijn. 200 gram lichter en toch even stijf of zelfs stijver. Maar merkbaar beter? Ik denk niet dat je zoiets kunt merken. Je kunt het wellicht het best vergelijken met zware en lichte fietsen. Iedereen weet en kan uit ervaring vertellen dat een fiets van 8 kg beter fietst dan een fiets van 14 kg. Zelfs op het vlakke. We weten het en we kunnen het voelen. Een fiets van 7 kg is dan dus ook beter dan een fiets van 7,2 kg. Maar kunnen we alleen beredeneren. Een merkbaar verschil is niet er ervaren. En toch is het er. Ik denk dat high-end vs 2nd tier een beetje in die hoek valt.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 aug 2023 21:31

Nou, eerlijkheidshalve: dat vermoeden heb ik ook (en velen met mij, denk ik). Maar ik hoop op een praktijkervaring (wellicht iemand die bij een fietsenzaak werkt/journalist/ex-renner die nu zijn eigen spul koopt, etc)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 10 aug 2023 22:16

Voor ons klootjesvolk zal vooral de lichtere portemonnee bergop het verschil maken.
En ik sluit me volledig aan bij de TS met "ik misgun niemand zijn/haar recht om te kopen wat hij/zij wil."

Maar ik zou doodsbang zijn met een ultralichte en -dure fiets voor schade en niet te vergeten diefstal.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 10 aug 2023 22:34

Bij de Giant TCR SL vs TCR Pro is er een duidelijk verschil in de zadelpen. De pro heeft een normale zadelpen en de SL een integrated (is dat de juiste term?). Dat zal je misschien nog wel merken ook, maar als sterveling zou ik dan toch liever de pro nemen denk ik voor de afstelbaarheid.

Bij Specialized (Tarmac in ieder geval) is het enige verschil de carbon layup en het gewicht, bij Canyon volgens mij ook. Frame design is verder exact hetzelfde evenals een aantal componenten. Ik ben het ook eens met martinbo, ik denk dat ik lekkerder fiets op een fiets die ik kan vervangen als het onverhoopt eens echt mis gaat dan op een top exemplaar. Ik neem die bijvoorbeeld ook makkelijker mee op vakantie etc. Maar ieder moet kopen waar hij/zij warm van wordt natuurlijk.

Met een "Specialized" weet je in ieder geval wel zeker dat het geen chinese replica is, daar staat altijd wel S-Works op. 8-)

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 10 aug 2023 22:55


Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 aug 2023 23:49

rob74 schreef: 10 aug 2023 21:27 Ik denk dat er maar vrij weinig mensen zijn die toevallig een high-end en iets minder high-end fiets hebben van hetzelfde merk. (...)
Bij mij in de schuur hangen een supersix en een supersix himod. Beiden bj 2010, dus ik weet niet of mijn ervaringen nu nog tellen (ik doe wat langer met mijn fietsen dan de standaard forummer).
Beide fietsen hebben een identieke geometrie en zijn exact gelijk afgesteld. Beide fietsen zijn campa chorus 11 spd afgemonteerd.
Frame met vork van de himod zijn een kleine 200 gram lichter. Crankstel is Hollowgram SISL vs SI voor de "gewone". De himod is met lichtgewicht deda spulletjes uitgerust, de gewone met degelijk Ritchey WCS. De himod heeft luxe 45 mm carbon wielen met Tune naven, vs alu velgen rond bombproof Hope.
Schwalbe One banden vs Durano.

Wat ik er van merk? Op een vlak recht stuk, rustig rijdend, helemaal niks.
De himod reageert (of voelt) wat directer door het lage gewicht, maar voelt even stijf als de gewone. De himod zal een kilo lichter zijn.
Op de himod rij ik op het vlakke ietsje harder, ik neem aan door de wielen. Veel scheelt dat niet.

Is de himod de meerprijs waard? Als ik alleen maar het frame zou beschouwen niet zou ik zeggen. Destijds scheelde het ik meen een euro of 1000 voor alleen de frameprijs. Veel last had ik daar niet van, want ik kocht het frame 2e hands.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie