Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelfiets gevonden met Ekar

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2023 08:51

Dan kan je ook zelf een carbonda scoren
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

a_v
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 09 aug 2023 09:34

thestudent schreef: 09 aug 2023 08:51 Dan kan je ook zelf een carbonda scoren
Waarom eigenlijk niet, als je toch zelf iets gaat (laten) opbouwen? De geometrie lijkt in elk geval perfect.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2023 09:45

De on-one free ranger is een carbonda 969, dat is wel een veel gebruikt gravel frame en is prima in orde verder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

a_v
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 09 aug 2023 13:38

@thestudent, gebruik je de Bokeh ook als wegfiets met een andere wielset? Ik kan me voorstellen dat de Bokeh ook zomaar een vervanger kan zijn voor een pure racer. Type alleskunner.

Waarom heb je voor de Bokeh gekozen in plaats van andere merken? Was je bewust op zoek naar een alu fiets?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2023 13:53

Ik gebruik hem vooral in de winter als wegfiets, vanwege de vaste spatborden die er dan op gaan. Maar ook op de echte toerritjes waar ik verwacht veel slechte wegen tegen te komen, als het regent, of wanneer ik wat kleine spullen wil meenemen. Eigenlijk vooral momenten dat de pure snelheid er zeker niet toe doet. Tuurlijk ik kan er prima hard op fietsen en dat gebeurt soms ook. De wielbasis is in mijn ogen wel te lang met 104.5cm om hem echt snel te laten voelen in groepsritten met de club. Hun wegvariant de resolution is zomaar meer dan 2cm korter in dezelfde maat. Ik heb een 58cm bokeh.

Eigenlijk zocht ik vooral gewoon iets wat ik nou net niet elke dag tegen kom. Waar ik mee kan bikepacken, waar ik me nooit zorgen over maak of hij vies is of schoon. Die je makkelijk in en uit de auto gooit etc. Als je veel tassen en dingen aan je fiets hangt is aluminium wat betrouwbaarder. Het is ook sterk in alle richtingen.

Ik ga er straks een rondje op maken omdat ik mijn 'nieuwe' wieltjes en deze keer echt brede weg(licht gravel) slicks (37mm gemeten) wil testen. Ik ga nog wel even een foto schieten voor je. Dan heb ik foto's in drie verschillende uitvoeringen van dezelfde fiets. Dus ik moet hem nu even van gravel naar wegmodus omzetten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2023 16:19

Hoe gebruik ik een dergelijke fiets als de Mason bokeh. Dit is een 58cm bokeh 2.0 in volle piek corona build. Met jawel campagnolo potenza disc :lol: rotor vegast cranks met power2max 48-33bladen, op sram rival cassettes en sram kettingen. Lichtste verzet is dus 33-32. Tot nu toe zeer weinig problemen mee ook niet in het gravel werk. Groepsetje is robuust zat, remmen zijn uitstekend. Ketting klappert soms wel wat :roll: Alles wat ik dus rond die tijd voorhanden had of in handen kon krijgen.

Bikepacking ( de fiets rechts ). Links staat de Niner RLT9 stalen gravelbike -> ook een mooi ding.
bikepacking.jpg
Met spatborden de afgelopen winter door -> wielset met 30mm vittoria rubino G2.0 TLR ( nul lek deze winter ) Deze wielset is weer naar de Ridley helium verhuist waar ie beter tot zijn recht komt met 28mm continental banden. Lampjes etc.
spatborden.jpg
De vaste gravel setup 43mm Gravelking SK tubeless op hunt aluminium wielen. Alles hetzelfde als de bikepacking trip alleen nu alles zonder tassen. En net gewassen. Foto van vandaag.
gravel.jpg
Nieuwe allroad setup met de net aangekochte wielset van Baldwin. 35mm gravelking slicks 37mm werkelijk. Als het goed is passen de spatborden met wat aanpassing hier ook nog gewoon over. Dit is dus de nieuwe vaste tweede wielset voor deze fiets.
bredere slicks .jpg
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 aug 2023 16:33

Nu is het dus de vraag wat jij allemaal wil doen met je fiets. En welke fiets je daarbij vindt passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

a_v
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 09 aug 2023 18:14

thestudent schreef: 09 aug 2023 16:33 Nu is het dus de vraag wat jij allemaal wil doen met je fiets. En welke fiets je daarbij vindt passen.
Mooie fiets! Bedankt voor de foto's. Gek genoeg staan er weinig goede 'overzichtsfoto's' op de site van Mason.

Ja, goeie vraag. Ik denk dat ik 'm toch 50/50 weg/onverhard (onverhard = gravel en een enkele singletrack) ga gebruiken. Dus dan vraag ik me af of zo'n Mason niet wat te lui is, en misschien ook wat te hard met smallere banden. Tegelijk is het voordeel van alu dat het wel tegen een stootje kan, ook niet verkeerd in het bos.

Terwijl ik me meer in dit soort fietsen ga verdiepen vraag ik me ook steeds meer af of een gravelfiets met een ander wielsetje niet ook de racer in veel gevallen kan vervangen.

Qua geo past zo'n Carbonda 696 het beste. Grizl, Bokeh en Open UP past allemaal maar wel met ergens een concessie (spacertje extra, iets kortere stuurpen etc.). Maar wel te overzien.

Alles overziend neig ik dus wel naar een iets 'wendbaarder' frame, de Mason heeft misschien een wat te lange wielbasis.

Kortom, even laten bezinken.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 09 aug 2023 20:55

a_v schreef: 09 aug 2023 18:14 Tegelijk is het voordeel van alu dat het wel tegen een stootje kan, ook niet verkeerd in het bos.
Ik denk dat je carbon dan onderschat. Ik rij al jaren met mijn mountainbike van carbon en maak geregeld een schuiver of zelfs koprol, maar nog nooit iets stuk gegaan. Althans, niet het frame, stuur, stuurpen en zadelpen, welke allemaal van carbon zijn.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 aug 2023 21:22

Ik heb 4 Carbonda 696’s opgebouwd, waarvan 2 voor onszelf (8000km/jr resp 11000km/jr), 1 voor een maat (10000km/jr) en 1 voor op de Kickr. Gravel en road door elkaar, dubbele wielsets. De frames bevallen prima, robuust en goed afgewerkt. Als je iets wilt weten, laat maar horen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 11 aug 2023 13:20

Woefdram schreef: 09 aug 2023 21:22 Ik heb 4 Carbonda 696’s opgebouwd, waarvan 2 voor onszelf (8000km/jr resp 11000km/jr), 1 voor een maat (10000km/jr) en 1 voor op de Kickr. Gravel en road door elkaar, dubbele wielsets. De frames bevallen prima, robuust en goed afgewerkt. Als je iets wilt weten, laat maar horen.
Ik heb in het Chinese frames-topic een paar vragen gesteld:

viewtopic.php?p=1601044#p1601044

a_v
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 09 nov 2023 22:18

Crosspost:
a_v schreef: 09 nov 2023 21:12 Ik heb een mail gestuurd naar Carbonda voor een prijsopgave en een designvoorstel voor de 696 en hun gravel-wielset. Ik wil de fiets gaan gebruiken als gravelfiets maar speel ook met de gedachte om eens met (lichte) framebepakking naar midden-Frankrijk te fietsen. Dat zal wel min of meer eenmalig zijn, gebruik is vooral gericht op gravel.

Vraag: ik kom bij maat 56 uit op een 11 cm stuurpen op basis van mijn huidige zit (racer en crosser). Nu lees ik dat gravelfietsen vaak een kortere stuurpen hebben. Wat zijn jullie gedachten bij een 11 cm stuurpen op dit frame?

Gedachten zijn ook hier welkom :).

Plaats reactie