De Cube gebruik ik naast mijn racefiets voor in de winter/regen/gravel (denk aan Veluwezoom). Dit jaar heb ik de Cube ook meegenomen op vakantie, in plaats van de racer. 32 mm wegbanden erop gelegd en een paar serieuze klimmen op geweest, en het viel me niet tegen hoe de fiets daalde. Hij is natuurlijk wel zwaar bergop.
Achteraf had de stack van de Cube iets lager gemogen maar op zich zit ik prima met een 11 cm stuurpen en 3mm spacer. Ook heeft de Cube 175 mm cranks, 172,5 heeft de voorkeur. De geo in maat 58:
https://geometrygeeks.bike/bike/cube-cross-race-2018/
Ter vergelijk, de geo van mijn racer maat 54s (met 11 cm stuurpen en ca. 1 cm conische spacer). Daarop zit ik net wat beter dan op de Cube:
https://www.7hundred.co.uk/images/Colna ... R-geom.png
Ideale reach is dus ca. 385 mm (uitgaande van 11 cm stuurpen) bij een stack van 580-595. Campagnolo Ekar heeft de voorkeur.
Doel van dit topic: tips verzamelen! Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Op het forum ben ik natuurlijk wel wat tips tegengekomen maar het zijn toch weer net allemaal wat andere eisen en use cases. En dit subforum is er niet voor niks

Eisen dus:
- 35-38mm banden mogelijk
- Geo ook geschikt voor weg (mag best wat relaxed zijn qua geo maar niet te zenuwachtig ivm stabiliteit bergaf)
- Uiteraard geschikte geo, geen spacertoren etc.
- Bij voorkeur te leveren met Ekar
- Alu, staal of carbon niet echt een voorkeur. Enig comfort is wel prettig offroad en bij slecht wegdek
- Zo'n liggende achtervork die lager op de zitbuis uitkomt dan de bovenbuis vind ik meestal heel lelijk... dus liever een wat meer klassiek sloping frame
Budget: is 3k realistisch? Goedkoper mag altijd.
Ik dacht zelf aan een Canyon Grizl 8 (alu). Qua stack zou een M uit kunnen, dan kom je wel met een 9 cm stuurpen (ik zie in de tabel ook stack+ staan, nog niet verdiept in wat dat is). Een langere reach en kortere stuurpen schijnt te horen voor gravel, maar hoe is dat bij gebruik op de weg? Vraag voor mij is ook nog hoe groot het verschil is met de CF SL 8.
Nog meer tips?