Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginner SPD schoenen voor de racefiets

joevente
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 02 aug 2023 22:27

Hey iedereen, ik heb besloten om te beginnen met SPD pedalen op mijn racefiets. Ik twijfel nog tussen de EH500 en de ES600, momenteel hebben de ES600 de voorkeur door het grotere platform.

Nu was mijn vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met één van onderstaande modellen of misschien een beter voorstel hebben. Natuurlijk moet ik kiezen voor het model dat het best past maar ik zoek toch een paar met relatief stijve zolen. Heb gelezen dat dit beter is voor kracht over te brengen en 'hotspots' te vermijden.

- Shimano RX600 / RX800
- Shimano XC701
- Northwave Extreme XCM 3
- Northwave Rebel 3
- Lake mx177
- Sidi Trace 2

Alvast bedankt voor jullie mening!

V077
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 aug 2019 16:04

V077 02 aug 2023 22:50

Geen specifieke ervaring, maar gezien het lijstje zou ik zeggen kijk welke het beste past bij jouw voet.

hayes

hayes 03 aug 2023 15:43

Ik zou zelf voor de ES600 kiezen. De andere is wel echt groot.
Qua schoenen is advies moeilijk. Ik zou wel kiezen voor op z'n minst een composiet zool.
Enkele van de schoenen hebben wel echt grote noppen. Staat iets minder op een racefiets. De Rebel 3 heeft dat bv een stuk minder.
Verder denk ik dat er geen slechte/slappe schoenen tussenzitten. Maar pasvorm is ook belangrijk. En dat is trial & error. Kan je eigenlijk écht enkel weten door er mee te fietsen (al voel je bij het passen uiteraard snel of hij te smal is).

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 03 aug 2023 15:49

Waarom ga je niet gelijk voor raceschoenen en pedalen op je fiets?

Door het grotere contactoppervlak verdeel je de druk al wat beter.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8483
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2023 15:52

JoeyvEde92 schreef: 03 aug 2023 15:49 Waarom ga je niet gelijk voor raceschoenen en pedalen op je fiets?

Door het grotere contactoppervlak verdeel je de druk al wat beter.
En als je denkt nog wel eens een paar honderd meter te lopen, waarom dan ook ..

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 03 aug 2023 16:07

Jans schreef: 03 aug 2023 15:52
JoeyvEde92 schreef: 03 aug 2023 15:49 Waarom ga je niet gelijk voor raceschoenen en pedalen op je fiets?

Door het grotere contactoppervlak verdeel je de druk al wat beter.
En als je denkt nog wel eens een paar honderd meter te lopen, waarom dan ook ..
Er staat niet dat hij wil lopen met de schoenen. Racefietsschoenen zijn niet gemaakt om mee te lopen, maar een racefiets ook niet.
Ik ben van mening dat als je een racefiets hebt en die ook daarvoor gebruikt (prima om een koffiestop met appeltaart te doen, dat kan meer dan prima op raceschoenen) dat je dan veel meer baat hebt bij raceschoenen en pedalen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8483
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2023 17:41

JoeyvEde92 schreef: 03 aug 2023 16:07
Jans schreef: 03 aug 2023 15:52
JoeyvEde92 schreef: 03 aug 2023 15:49 Waarom ga je niet gelijk voor raceschoenen en pedalen op je fiets?

Door het grotere contactoppervlak verdeel je de druk al wat beter.
En als je denkt nog wel eens een paar honderd meter te lopen, waarom dan ook ..
Er staat niet dat hij wil lopen met de schoenen. Racefietsschoenen zijn niet gemaakt om mee te lopen, maar een racefiets ook niet.
Ik ben van mening dat als je een racefiets hebt en die ook daarvoor gebruikt (prima om een koffiestop met appeltaart te doen, dat kan meer dan prima op raceschoenen) dat je dan veel meer baat hebt bij raceschoenen en pedalen.
Waarom mag topic starter niet zelf beslissen? Wij hebben een drietal medefietsers die bij de oprit van ons huis (ca 100m kiezelachtig, ca. 7%) de raceschoenen uittrekken en op de sokken lopen.
Misschien ben jij wel iemand die in een groepje 35-38 km/u rijdt en TS iemand die voorlopig met 25km/u thuis komt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5262
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 17:53

Ik heb de EH500 gehad; niet tevreden van; ik heb ze dagelijks gebruikt voor woon-werk-verkeer 30km; na een half jaar zat er storende speling op.

Verder zou ik niet te hard redeneren op grootte van het ondersteuningsoppervlakte. Een gewone spd pedaal is ok voor een mtb; dan is die ook ok op de wegfiets. Als beginner zou ik de gewone spd nemen waar langs beide zijden kan inklicken.

Edit; lees nu iets beter; je zoekt eigenlijk advies voor de schoenen;-). Het zijn allemaal voldoende goede schoenen... neem die die je best past aan je voet en je budget. Prestatie is een detail al beginnen.

Walter

joevente
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 03 aug 2023 18:15

JoeyvEde92 schreef: 03 aug 2023 15:49 Waarom ga je niet gelijk voor raceschoenen en pedalen op je fiets?

Door het grotere contactoppervlak verdeel je de druk al wat beter.
Voornamelijk omdat SPD schoenen veel makkelijker zijn om mee te stappen. SPD zou ook wat makkelijker zijn om in te klikken en als beginner heb ik nog nooit met klikpedalen gereden. De ES600 hebben een groter oppervlak dan gewone SPD's daarom dat mijn oog daarop gevallen was.

joevente
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 03 aug 2023 18:20

walter- schreef: 03 aug 2023 17:53 Ik heb de EH500 gehad; niet tevreden van; ik heb ze dagelijks gebruikt voor woon-werk-verkeer 30km; na een half jaar zat er storende speling op.

Verder zou ik niet te hard redeneren op grootte van het ondersteuningsoppervlakte. Een gewone spd pedaal is ok voor een mtb; dan is die ook ok op de wegfiets. Als beginner zou ik de gewone spd nemen waar langs beide zijden kan inklicken.

Edit; lees nu iets beter; je zoekt eigenlijk advies voor de schoenen;-). Het zijn allemaal voldoende goede schoenen... neem die die je best past aan je voet en je budget. Prestatie is een detail al beginnen.

Walter
De meningen zijn verdeeld over de EH500, sommigen vinden het de beste hybrid pedalen, anderen moeten er niet van weten. Jij bent dus eerder voorstander van modellen zoals de PD-M540?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5262
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 18:27

joevente schreef: 03 aug 2023 18:20 ...
De meningen zijn verdeeld over de EH500, sommigen vinden het de beste hybrid pedalen, anderen moeten er niet van weten. Jij bent dus eerder voorstander van modellen zoals de PD-M540?
Met die "simpele: spd modellen heb ik nooit problemen gehad; die blijven maar gaan op de mtb fietsen hier thuis.
Geen idee waarom die EH500 zo snel speling kregen. Mijn hybride pedaal is nu een goedkopere van de decathlon. Die is in gebruik iets minder (als minder goed zoolplatform, iets minder goed gevoel ingeklickt) maar ik krijg tenminste geen speling. En de EH500 onderhouden loste de speling ook niet op.
Ik zie niet in waarom je niet met een 'standaard' spd pedaal met 2 inklick kanten zou rijden.

joevente
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 03 aug 2023 18:42

hayes schreef: 03 aug 2023 15:43 Ik zou zelf voor de ES600 kiezen. De andere is wel echt groot.
Qua schoenen is advies moeilijk. Ik zou wel kiezen voor op z'n minst een composiet zool.
Enkele van de schoenen hebben wel echt grote noppen. Staat iets minder op een racefiets. De Rebel 3 heeft dat bv een stuk minder.
Verder denk ik dat er geen slechte/slappe schoenen tussenzitten. Maar pasvorm is ook belangrijk. En dat is trial & error. Kan je eigenlijk écht enkel weten door er mee te fietsen (al voel je bij het passen uiteraard snel of hij te smal is).
De EH500 zijn inderdaad zwaarder, deze vond ik enkel interessant omdat het een hybrid was. Dan hoef ik geen fietsschoenen aan te doen voor kortere afstanden. De grotere noppen vind ik inderdaad ook minder, de cross country (XC) moddellen lijken toch iets meer op raceschoenen dan echte MTB schoenen. De carbon zolen zijn wel het duurst, de Rebel 3 heeft enkel een stukje carbon waar je inklikt, de RX800 heeft wel een volledige carbon zool.

Plaats reactie