Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schaafwonden en fietskleding

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 19 jul 2023 14:54

Bijna een week geleden onderuit gegaan en twee grote schaafwonden opgelopen. Na een hoop geklooi met wel / niet verbinden is het nu eindelijk weer dicht! M’n heup is ook weer bijna de oude. Dus ik wil weer gaan fietsen maar hoe hou je - icm zweten en een natte fietsbroek - de wonden droog zonder er een natte bende van te maken? We zijn op vakantie en het is hier heet… wie heeft goede raad?

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 19 jul 2023 15:24

Vanuit de tour begreep ik dat ze de schaafwonden juist nat houden.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2023 15:31

El Pistolero schreef: 19 jul 2023 15:24 Vanuit de tour begreep ik dat ze de schaafwonden juist nat houden.
Dat is op dit moment wel wat men adviseert. Maar ik betwijfel of dat over 4 jaar nog het advies zal zijn.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 19 jul 2023 15:36

De volgende laagjes gebruik ik altijd.
Op de wond betadine smeren
Daarboven op een vette gaas
Daarop een witte gaas
Afplakken met fixomull (ruim eromheen)

Om de twee/drie dagen verschonen.

Hiermee kan je gewoon (kort) douchen, trainen, kleren dragen, slapen etc zonder dat je overal aan plakt.

Na 1,5 week is de boel dicht.
Opgeven is geen optie!

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 19 jul 2023 15:40

Iom de huisarts ben ik gestopt met verbinden. Bij het dagelijks verschonen trok ik het keer op keer weer open. Nu is het eindelijk dicht en wil dat heel graag zo houden… maar ook weer gaan fietsen wat goed is voor het herstel ( vertelde het ziekenhuis).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jul 2023 16:01

Een korst is minder flexibel dan het onderligende weefsel en gaat vroeg of laat altijd weer "lekken" of loslaten. Vandaar dat "nathouden"wordt aanbevolen. Vanuit een valpartij uit Belgie ooit de volgende verzorging gehad en dit werkt perfect, Dikke laag Inotyol erop en dan een fixomull pleister ruim eromheen plakken. Wond kan dan blijven ademen en pleister plakt niet aan de wond. Methode wordt ook door westrijd skeeleraars over heel de wereld toegepast en die hebben regelmatig schaafwonden. In Nederland is Inotyol niet te krijgen, maar in Belgie en Frankrijk gewoon bij de aphoteek zonder recept ter krijgen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 19 jul 2023 16:07

Maar had ik het dan niet zo vanaf het begin moeten doen?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 jul 2023 16:14

Mss wel, maar dat kan nu niet meer. Met de inotyol erop worden die korsten vanzelf zacht en zit je weer op hetzelfde spoor

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 19 jul 2023 20:02

Ga het morgen proberen met een vet gaasje onder watervaste pleister. Hopen op het beste!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 697
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 19 jul 2023 20:03

Bij mij werkte het gewoon vaseline erop en verder niks.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jul 2023 21:40

Inotyol is een 'gewone' zinkzalf. Ieder land heeft zijn bekend merk. Licht ontsmettend en houdt je wond vochtig.
Ik ben er als 50+er mee opgevoed (ik denk dat iedere week mijn knieën open lagen en ik iedere avond verzorging nodig had...; zo herinner me het toch).

Vaseline is niet ontsmettende en daardoor niet aangewezen.

De renner hier in huis krijgt nu Flaminal® Hydro als zalf. Is wat zachter als zalf dan inotyol en pijnlozer aan te brengen.
En dan een vetverband. Dat is niet goedkoop maar best effectief voor een mooie genezing. En dan nog eventueel die waterdichte verband bv suprasorb f.

Vetverband versus gewone compressen hebben als voordeel dat ze nooit in wonden kleven. Maar als het goedkoper wil en niet wil douchen of in de regen gaat rijden kan een gewoon compres en een goede zalf ook.

i-mac

i-mac 19 jul 2023 22:21

walter- schreef: 19 jul 2023 21:40 Inotyol is een 'gewone' zinkzalf. Ieder land heeft zijn bekend merk. Licht ontsmettend en houdt je wond vochtig.
Inotyol is een helend en licht ontsmettend geneesmiddel. Deze zaken worden vermengd met (o.a.) zinkzalf. Gewone zinkzalf bevat geen geneesmiddel.

https://www.test-aankoop.be/gezond/baby ... luiercreme

Plaats reactie