Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakend geluid bij trappen

stansfield
Forum-lid

stansfield 17 jun 2023 16:24

Ik heb mijn racefiets nu een jaar of 9 en er 29.000 km mee gefietst en hij wordt regelmatig onderhouden. Afgelopen winter nog een onderhoudsbeurt gehad. Maar sinds dit voorjaar heb ik een vervelende kraak tijdens het trappen.
Eerst al zelf wat dingen geprobeerd schoon te maken en dan helpt dan misschien 1 ritje maar daarna is de kraak weer terug. Vorige week weggebracht naar de fietsenmaker waar ik mijn fiets gekocht heb met de omschrijving erbij dat er een tik/kraak in zit en dat we denken dat het in het achterwiel of trapas zit. Vandaag de fiets opgehaald. 72 euro betaald en ik zie wel wat overal montagepasta zit. Dus even een testritje en helaas na een tijdje is de kraak er gewoon weer. Ik heb er even 2 filmpjes van gemaakt zodat het geluid te horen is.

https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... WLMcCfjBY9

https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... nUGBdu0Amx

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen. Iemand enig idee wat dit geluid kan veroorzaken? Wanneer ik op de pedalen sta hoor ik het ook. Dus zadel lijkt me uitgesloten.
En wat kan ik doen aan de niet werkende onderhoudsbeurt? Ik ga maandag uiteraard weer even bellen. Maar nu heb ik het gevoel dat ik 72 euro voor niks betaald heb. Is het dan zo dat ze het nog een keer willen nakijken? Of ben ik dat geld gewoon kwijt en betaal ik voor een volgende keer weer?

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 jun 2023 17:02

Het zal aan mij liggen maar de links doen het niet hier.
Heb je er al een ander wiel in gezet? Dan kun je in ieder geval uitsluiten of het daar zit of niet.

Kraak geluiden opsporen en oplossen is zoeken naar een speld in een hooiberg. FM gaat die uurtjes gewoon op de rekening zetten. En ja je hebt geen garantie dat het dan over is. Het blijft trial and error.

pino
Forum-lid HC

pino 17 jun 2023 19:03

Eerst logisch naar het ritme van gekraak luisteren. 1 x per trap omwenteling: trapas, crank, pedalen?
1x per wielomwenteling: wielen

Zonder zadelpen rijden kan zadel/zadelpen uitsluiten.

Derailleurpad/bidonhouderboutjes?
Etc etc
Niet zijken maar reiden !

stansfield
Forum-lid

stansfield 18 jun 2023 00:32

https://youtube.com/shorts/HcSGQ6uJd9w?feature=share

https://youtube.com/shorts/vXtPydX5Xx4

Volgens mij moeten deze 2 filmpjes met geluid wel te zien zijn. Benieuwd wat jullie ideeën zijn van de oorzaak.
Het is best een apart specifiek geluid. Dus ik zou denken dat best veel zaken het al niet kunnen zijn.

Ja dat leek me ook al dat de fietsenmaker zijn uren gewoon factureert. Maandag maar even bellen wat hij allemaal precies gedaan heeft en dan naar een fietsenmaker dichterbij om te kijken wat hij nog kan doen. Elke keer 3 kwartier rijden is ook een beetje zonde dan. Nog los van het feit dat ik dan pas op zaterdag kan brengen en de zaterdag erna kan halen.

john170968
Forum-lid

john170968 18 jun 2023 08:51

heb je al gecontroleerd of de bladboutjes van je voorbladen goed vast zitten , ik heb het meegemaakt dat er 1 een beetje los zat dit gaf ook een bijgeluid tijdens het trappen .

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 jun 2023 09:02

pino schreef: 17 jun 2023 19:03 Eerst logisch naar het ritme van gekraak luisteren. 1 x per trap omwenteling: trapas, crank, pedalen?
1x per wielomwenteling: wielen

Zonder zadelpen rijden kan zadel/zadelpen uitsluiten.

Derailleurpad/bidonhouderboutjes?
Etc etc
Ik had laatst een kraak. Klonk iedere keer ritmisch op dezelfde stand van het crankstel. Dat was dus los van de omwentelingen van het wiel want die verschillen per versnelling.

Bleken de lagers van de body te zijn. Ik zet standaard de meeste kracht op de crank blijkbaar op hetzelfde moment van de ronddraaiende beweging waardoor de krachten op het wiel het kraken veroorzaakten.

Deze theorie gaat dus niet op.

TS: de makkelijkste check is even een ander wiel. Is het stil, dan weet je waar je naar moet kijken. Blijft het kraken is het iig niet het wiel en kun je verder zoeken.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 18 jun 2023 18:14

Elimineren van alle opties
Bijlagen
IMG_4812.jpeg
o'7o

pino
Forum-lid HC

pino 18 jun 2023 18:28

Dit soort vragen wordt meestal niet gesteld door degenen die meerdere wielsets hebben liggen. Daarom is mijn antwoord voorzien van vraagteken en etc.
Niet zijken maar reiden !

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 jun 2023 19:22

Dat kan heel goed. Vragen om een leenwiel bij de FM is misschien een optie, scheelt de FM ook een paar opties uitsluiten. Of bij een vriend een wiel lenen voor een dag.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 18 jun 2023 19:26

Kraakjes, altijd lastig. Zadel/pen alvast uitgesloten.
Snelspanner s goed vast? Naven lichtjes ingevet?
Het geluid is niet super regelmatig, daarom is crankstel/bb minste verdachte.
Geef schoenplaatjes en klem op pedaal een likje vet cq dikke olie. Dat soort onregelmatige kraakjes is bij mij altijd de aansluiting schoen/pedaal.
Dogma F

stansfield
Forum-lid

stansfield 20 jun 2023 12:12

Weer een update.

Zadel/zadelpen kan het niet zijn want het geluid is er ook als ik op de pedalen sta en dus niet op mijn zadel zit.
Schoenplaatjes kunnen het ook niet zijn want het is zowel bij mijn oude als nieuwe schoenen.

Nu met de FM overlegd en ik mag even een wiel lenen. Ik had hier niemand die wiel had voor velgremmen met 11 tandwielen. Dus dit is dan de makkelijkste oplossing. Als het dan stil is dan wordt er verder naar het wiel gekeken.
Zelf ga ik dan nog even kijken naar de bladboutjes/bidonhouders enz.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 20 jun 2023 17:22

Een voor een alles afstrepen/ uitsluiten, dus niet meteen 2 of 3 dingen tegelijk, dan kom je uiteindelijk bij de boosdoener!

Plaats reactie