Carbon wiel met alu remstrip?
De grootste reden dat ik nog geen carbon wielen heb, is het verminderde remvermogen (velgremmen).
Er zijn carbom wielen met een alu remstrip, zoals deze; https://www.bikester.be/shimano-dura-ac ... 48500.html
Wie heeft ervaring met deze toepassing? Remt dat vergelijkbaar met gewoon alu velgen?
(Ik ben op de hoogte van de voordelen van schijfremmen, maar die zitten nou eenmaal niet op mijn fiets)
Er zijn carbom wielen met een alu remstrip, zoals deze; https://www.bikester.be/shimano-dura-ac ... 48500.html
Wie heeft ervaring met deze toepassing? Remt dat vergelijkbaar met gewoon alu velgen?
(Ik ben op de hoogte van de voordelen van schijfremmen, maar die zitten nou eenmaal niet op mijn fiets)
De meeste zijn gewoon alu velgen met een carbon kap er overheen. Soms kwam je wel eens een echte carbon velg tegen met een vast geplakte alu strip maar dat was geen succes.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Zie: http://www.maatwielen.nl/Tips/Velgen%20 ... %20II.htmljbams schreef: ↑11 jun 2023 06:35 De grootste reden dat ik nog geen carbon wielen heb, is het verminderde remvermogen (velgremmen).
Er zijn carbom wielen met een alu remstrip, zoals deze; https://www.bikester.be/shimano-dura-ac ... 48500.html
Wie heeft ervaring met deze toepassing? Remt dat vergelijkbaar met gewoon alu velgen?
(Ik ben op de hoogte van de voordelen van schijfremmen, maar die zitten nou eenmaal niet op mijn fiets)
Ik denk dat die Dura Ace-wielen een combinatie zijn van 'velg type 2' en 'velg type 3'. De nippel zit namelijk in het carbon maar ik denk dat er in het carbon wel een 'volwaardige' aluminium velg zit. Velg type 2 heeft geen volwaardige aluminium velg. Die kan vervormen als die heel heet wordt.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik vind die wielen super, al was het maar omwille van de zeer goede dura ace naven.
Ik heb een set van Shimano, wat ouder, met zelfde soort velg, iets lager en zonder dura ace naven. Deze zijn eigenlijk afgeschreven . Ik zou in navolging van Hans die eens moeten open zagen. Dan zien we eens de opbouw. Alleen zijn de naven daarvoor nog net te goed
.
Ik heb een set van Shimano, wat ouder, met zelfde soort velg, iets lager en zonder dura ace naven. Deze zijn eigenlijk afgeschreven . Ik zou in navolging van Hans die eens moeten open zagen. Dan zien we eens de opbouw. Alleen zijn de naven daarvoor nog net te goed

Ik heb een set FFWD f4r-c zoals deze: https://road.cc/content/news/115676-fir ... her-wheels
Denk dat het ook gewoon een alu velg is met een Carbon kap. De mijne hebben DT240 hubs, 45mm hoog en wegen ong 1600gr. Merk zeker wel verschil tov mijn 32mm DT511 velgen met DT350 naven (vergelijkbaar met DT P1600 velgen). Iig sinds ik ze heb zijn een behoorlijk aantal strava PR's gesneuveld. Heb ze ook tegen een goeie deal 2e hands kunnen krijgen
Denk dat het ook gewoon een alu velg is met een Carbon kap. De mijne hebben DT240 hubs, 45mm hoog en wegen ong 1600gr. Merk zeker wel verschil tov mijn 32mm DT511 velgen met DT350 naven (vergelijkbaar met DT P1600 velgen). Iig sinds ik ze heb zijn een behoorlijk aantal strava PR's gesneuveld. Heb ze ook tegen een goeie deal 2e hands kunnen krijgen
Lastig die velg construties uit 2013, zien we steeds minder.
Mede door de carbonnen remranden die beterzijn geworden door profiel, en natuurlijk door de schijfremmetjes.
Hoe hoog zou je je velg wensen?
Die dura ace wielen moest ik ook als eerst denken,
Anders een hogere alu velg zoals de dt pr1400 die is er in 21mm hoog(heb ik zelf) er is ook een 32mm hoogte voor iets meer body aan de fiets.
Of toch gewoon voor een betere carbon rand gaan?
Ik heb zelf ook de vision t42 gereden. En hoewel ze nog steeds rond bollen. Zou ik ze echt afraden, die v vormige velg is ook erg achterhaald,kwa techniek en zn voordelen. Liever een u vormige velg dan een v vormige
Mede door de carbonnen remranden die beterzijn geworden door profiel, en natuurlijk door de schijfremmetjes.
Hoe hoog zou je je velg wensen?
Die dura ace wielen moest ik ook als eerst denken,
Anders een hogere alu velg zoals de dt pr1400 die is er in 21mm hoog(heb ik zelf) er is ook een 32mm hoogte voor iets meer body aan de fiets.
Of toch gewoon voor een betere carbon rand gaan?
Ik heb zelf ook de vision t42 gereden. En hoewel ze nog steeds rond bollen. Zou ik ze echt afraden, die v vormige velg is ook erg achterhaald,kwa techniek en zn voordelen. Liever een u vormige velg dan een v vormige
Er zijn tegenwoordig inderdaad full carbon velgen die net zo goed remmen als alu in droog weer, met de juiste blokjes.
Nat blijft wel een issue (maar nat remmen met alu vindt ik zelf ook geen succes) en hitte verwerking is alu nog steeds beter in. Als je remtechniek niet al te best is, is full carbon bij een lange afdaling een potentieel issue. Met de nadruk op potentieel.
Nat blijft wel een issue (maar nat remmen met alu vindt ik zelf ook geen succes) en hitte verwerking is alu nog steeds beter in. Als je remtechniek niet al te best is, is full carbon bij een lange afdaling een potentieel issue. Met de nadruk op potentieel.
Als je een beetje nerveus / angstig bent met afdalen, en iemand bent die boven in de remmen knijpt, en die pas beneden loslaat ,is carbon niet de slimste keuze inderdaad. Maar als je gewoon remt voor de bochten, en daarna pas weer bij de volgende haarspeldbocht dan verwacht ik geen grote problemen. Zelfs als je gewicht wat hoger is.