remklauw lekt na ontluchten schijfrem
Vandaag wilde ik mijn sram rival achterrem ontluchten. Ik heb een sram pro ontluchtingsset https://www.mantel.com/sram-pro-ontluchtingsset en heb de volgende handleiding gevolgd https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo&t=11s. Tijdens het ontluchten merkte ik dat de remvloeistof uit de afdichting (zie pijl op foto) van de remklauw sijpelde. Na het ontluchten blijft de remklauw remvloeistof lekken wanneer ik in de achterrem knijp.
Online kon ik niet echt iets vinden behalve dat het aan de ontluchtingsschroef kan liggen. Bij de ontluchtingsschroef lekt het niet, dus die sluit goed.. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Online kon ik niet echt iets vinden behalve dat het aan de ontluchtingsschroef kan liggen. Bij de ontluchtingsschroef lekt het niet, dus die sluit goed.. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Waarom moest je ontluchten?
Zou namelijk kunnen dat er een afdichting niet goed is (was)
Ik weet niet of dat op te lossen is, of dat dat een nieuwe caliper betekent.
Zou namelijk kunnen dat er een afdichting niet goed is (was)
Ik weet niet of dat op te lossen is, of dat dat een nieuwe caliper betekent.
Heb de fiets 1.5 jaar en moest de remblokken vervangen. Toen dacht ik; laat ik meteen de remvloeistof vervangen/remmen ontluchten. Voor deze exercitie was er geen sprake van lekkage. Ik heb dus iets niet goed gedaan, de vraag is nu wat....
Wat kan gebeuren, als je niets tussen de remblok steekt tijdens ontluchten, is dat de pistons (Nederlands woord?) uit de remblok geduwd wordt en zo ver dat er remvloeistof lekt.
Je kan dan de piston terug duwen, maar eventueel is de afdichting dan niet meer goed. Ik heb dat 1 keer voor gehad bij een campa rem, de piston ging wel zonder problemen terug op zijn plaats en werkte nadien weer correct... dus geen lek.
Verder kan ik niet bedenken waarom je aan de piston nu een lekt hebt. Tenzij verkeerde remvloeistof gebruikt te hebben...
Je kan dan de piston terug duwen, maar eventueel is de afdichting dan niet meer goed. Ik heb dat 1 keer voor gehad bij een campa rem, de piston ging wel zonder problemen terug op zijn plaats en werkte nadien weer correct... dus geen lek.
Verder kan ik niet bedenken waarom je aan de piston nu een lekt hebt. Tenzij verkeerde remvloeistof gebruikt te hebben...
Ik heb ooit ns een keramische (shimano) zuiger gesloopt door bij het terugduwen een zandkorreltje oid tussen zuiger en klauw te krijgen (duur leermomentje).
Er zat een kras op de zuiger waardoor stukjes materiaal afbraken tot het begon te lekken.
Er zat een kras op de zuiger waardoor stukjes materiaal afbraken tot het begon te lekken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Shimano zuigers of seals gaan ook vrij snel kapot.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat ook kan, is dat je de verkeerde schroef hebt losgedraaid. Een van de schroeven om de caliper helften bij elkaar te houden. Dan kan het zo zijn dat die afdichting niet meer goed is.
Goeie tip en normaal gesproken heb ik daar geen probleem mee. Echter, omdat de lekkage pas ontstond nadat ik zelf heb zitten sleutelen is het erg aannemelijk dat ik iets verkeerd heb gedaan. Heb er dan wel moeite mee om de eventuele schade af te wentelen op verkoper van de fiets.
Dat ben ik nu aan het doen. Haal nu de hele caliper uit elkaar en probeer het zo. Anders nieuwe caliper bestellen vrees ik. Valt weer onder de budget post 'leergeld'.scottwilko schreef: ↑04 jun 2023 10:26 Wat ook kan, is dat je de verkeerde schroef hebt losgedraaid. Een van de schroeven om de caliper helften bij elkaar te houden. Dan kan het zo zijn dat die afdichting niet meer goed is.
Ik had de hoop op een goedkope hobby.....

Hebbes, weer wat geleerd! Voor de mensen die ooit hetzelfde probleem gaan hebben:
- caliper uit elkaar gehaald
- met remreiniger vetvrij gemaakt
- met föhn alles goed droog geblazen
- plat o-ringetje geplaatst op het gaatje aan de binnenkant van de caliper waar de remvloeistof doorheen moet
- o-ringetje op de plek houden terwijl je de caliper helften weer aan elkaar schroeft
- bij allebei de caliper schroeven ook een plat o-ringetje geplaatst (let erop dat deze heel strak zit, dan doe je deze eruit bij het aantrekken van de schroefjes)
- vervolgens in de rem knijpen om te testen of deze lekvrij is.
Net terug van 90km, alles nog lekvrij en de remmen voelen als nieuw.
Dank voor het meedenken.
- caliper uit elkaar gehaald
- met remreiniger vetvrij gemaakt
- met föhn alles goed droog geblazen
- plat o-ringetje geplaatst op het gaatje aan de binnenkant van de caliper waar de remvloeistof doorheen moet
- o-ringetje op de plek houden terwijl je de caliper helften weer aan elkaar schroeft
- bij allebei de caliper schroeven ook een plat o-ringetje geplaatst (let erop dat deze heel strak zit, dan doe je deze eruit bij het aantrekken van de schroefjes)
- vervolgens in de rem knijpen om te testen of deze lekvrij is.
Net terug van 90km, alles nog lekvrij en de remmen voelen als nieuw.
Dank voor het meedenken.