Nieuwe / andere wielset gravelbike
Voor mijn gravelbike (bulls grinder 3) ben ik op zoek naar een andere wielset.
Er zit nu nog de orginele zware set op met formula hubs en 32 spaken.
Ik heb na 1500 km al eens een lager in de body moeten vervangen omdat er 1 kapot was.
En als ik vol aanzet, dan raakt de remschijf de remklauw bij het voorwiel. Het wiel beweegt dus als het ware.
Ik denk dat het niet al te beste wielen zijn.
Voor is het een steekas van 15x100 en achter een QR 135x10.
Dat maakt de zoektocht naar een set niet eenvoudig, dit is de enige die ik zo kan vinden:
https://www.mantel.com/mavic-allroad-gravel-wielen
Zou dat al een verbetering zijn? En is 24 spaken genoeg bij 85 KG?
Max 120 kg, maar wat zegt dat over de sterkte van het wiel....
Ik kan ook nergens losse naven vinden van 135x10 met centerlock..... (ook niet op ali, ztto, novatec ofzo)
Iemand die dat wel kan?
Er zit nu nog de orginele zware set op met formula hubs en 32 spaken.
Ik heb na 1500 km al eens een lager in de body moeten vervangen omdat er 1 kapot was.
En als ik vol aanzet, dan raakt de remschijf de remklauw bij het voorwiel. Het wiel beweegt dus als het ware.
Ik denk dat het niet al te beste wielen zijn.
Voor is het een steekas van 15x100 en achter een QR 135x10.
Dat maakt de zoektocht naar een set niet eenvoudig, dit is de enige die ik zo kan vinden:
https://www.mantel.com/mavic-allroad-gravel-wielen
Zou dat al een verbetering zijn? En is 24 spaken genoeg bij 85 KG?
Max 120 kg, maar wat zegt dat over de sterkte van het wiel....
Ik kan ook nergens losse naven vinden van 135x10 met centerlock..... (ook niet op ali, ztto, novatec ofzo)
Iemand die dat wel kan?
Geen concrete tips, maar bij de meeste (merk)naven kun je de naafadapters vrij makkelijk vervangen, dus bijv van QR naar 12mm steekas. Bijv DT Swiss-naven 350/250 kun je vaak zonder gereedschap ombouwen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
12x142 steekas ombouwen naar 10x135 QR is dikwijls een kwestie van de doppen te vervangen maar 15x100, dus steekas van 15mm vooraan, is moeilijker te vinden, maar niet onmogelijk. Met DT Swiss naven kan het perfect mits doppen voor- en achteraan te vervangen.
Ik heb ook bij mijn Grinder de wielen vervangen omdat de velgen gescheurd waren. Ik heb destijds een set laten bouwen bestaand uit DT Swiss 350CL naven en DT Swiss GR531 velgen. Nog geen dag spijt van gehad.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Schijfrem zit aan de naaf vast, daar zal geen flex ontstaan, remklauw zit aan de vork, denk dat eerder de vork niet zo stijf is als e.e.a. aanloopt. Dat de velg nog beweegt tov de naaf kan maar zal de rem niet doen aanlopen.
Dat is een goeie. Komt dat vaker voor dan?
Het is een carbon vork, maar dat wil niet alles zeggen natuurlijk.
Ja dit komt vaker voor en weinig mensen verdenken het frame terwijl dit de boosdoener is doorgaans.
Let op. Bij de DT240 EXP kun je de voornaaf niet meer ombouwen tussen 15 en 12 mm. Bij de 350 kan dit nog wel.
Novatec heeft wel CL 15X100 naven. Bijvoorbeeld: D791SB-CL-15
Let op. Bij de DT240 EXP kun je de voornaaf niet meer ombouwen tussen 15 en 12 mm. Bij de 350 kan dit nog wel.
Novatec heeft wel CL 15X100 naven. Bijvoorbeeld: D791SB-CL-15
Tip (toch nog): vraag ns uitgebreid advies bij bijv vanspeyk (hierboven), maatwielen of handgespaakt. laatste 2 heb ik goede ervaringen mee (& volgens mij allebei ook hier actief).
Misschien niet de allerlaagste budgetoplossing, maar wel goed advies en dito wielset.
Misschien niet de allerlaagste budgetoplossing, maar wel goed advies en dito wielset.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Handgespaakt is hier volgens mij niet actief, kan me vergissen.
Maatwielen heb ik ervaring mee, prima in orde. De rest geen ervaring mee. Laatst een set laten herspaken door Custom Cycling Wheels, in Lanaken, België. Voor mij vanuit Maastricht een goede basis. Ook prima gemaakt, goede service en nette prijzen.
https://www.customcyclingwheels.com/onze-passie/
Dogma F