racefiets of toch niet
Hallo,
Ik rij op dit moment een trek 7.6 FX een fitnessfiets. Nu zit ik te denken om toch een racefiets aan te schaffen. Is er iemand die kan vertellen of het wel degelijk verschil maakt wat betreft de snelheid want iedereen gaat me voorbij, terwijl ik voor me gevoel toch ook wel aardig rijdt.
Ik rij op dit moment een trek 7.6 FX een fitnessfiets. Nu zit ik te denken om toch een racefiets aan te schaffen. Is er iemand die kan vertellen of het wel degelijk verschil maakt wat betreft de snelheid want iedereen gaat me voorbij, terwijl ik voor me gevoel toch ook wel aardig rijdt.
DennX
Het is dus wel de moeite om me erin te verdiepen, vindt het erg moeilijk ik fiets nog niet zo lang en ben nog niet echt thuis in de fietswereld. Nu zit ik wel te kijken en vind de Specialized Ruby Elite Triple of de Cube Axial WLS erg mooi. Er zitten op de Specialized VOORDERAILLEUR Shimano 105 en ACHTERDERAILLEUR ook Shimano 105.
OP de Cube zitten Shimano Ulegra voor en achter. Zit daar nog een hoop verschil in?
OP de Cube zitten Shimano Ulegra voor en achter. Zit daar nog een hoop verschil in?
DennX
zoek even op het forum naar Shimano 105 en Ultegra. Een beetje het verschil tussen rijden met een Skoda of een Volkswagen.
In dit topic (http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35916) kan je veel info vinden.
In dit topic (http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35916) kan je veel info vinden.
Ultegra is topkwaliteit voor normale stervelingen, 105 is heel goede kwaliteit voor intensief gebruik. Ik kwam deze review tegen van de Cube:
http://www.roadcyclinguk.com/bike-revie ... /2038.html
Ziet er erg goed uit.
http://www.roadcyclinguk.com/bike-revie ... /2038.html
Ziet er erg goed uit.
Ik weet niet of je gelijk een een race fiets moet kopen. Kijk eens naar wat weerstand vermindering. Zo kun je misschien je stuur iets lager zetten (als dat nog past) maar zeker een dunnere band kan veel schelen. De 7.6 heeft ook en race groep, toch kan een andere cassete ook nog schelen. vast nog een paar andere dingetjes. voor andere bandjes en cassete ben je ongeveer 100 euro kwijt, en dat bespaart misschien weer op een race fiets.
Ik vraag het me af of het inderdaad maar 3/4 km/h scheelt.
Als je puur en alleen naar de luchtweerstand van je eigen lichaam kijkt win je die snelheid al bijna met boven- of onderin de beugels te rijden op een racefiets.
Tel daarbij nog eens je rolweerstand, betere krachtoverbrenging en je eventuele winst in gewicht bij op.....
Als je puur en alleen naar de luchtweerstand van je eigen lichaam kijkt win je die snelheid al bijna met boven- of onderin de beugels te rijden op een racefiets.
Tel daarbij nog eens je rolweerstand, betere krachtoverbrenging en je eventuele winst in gewicht bij op.....
[quote="danny1407"]Ik vraag het me af of het inderdaad maar 3/4 km/h scheelt.[/quote]
Nou, zeker niet meer. Ik rijd regelmatig op een stokoude hybride, en zelfs als ik dan enkele kilo's bagage bij me heb, ben ik nog steeds niet meer dan 3/4 km/h langzamer dan op een racefiets.
Máár: onderschat die paar kilometers per uur verschil niet. Want dat kan wel net het verschil maken tussen bijvoorbeeld met een sportief groepje mee kunnen rijden of niet, of bij een tocht mee kunnen rijden of door alles en iedereen voorbij gereden worden.
Louise
Nou, zeker niet meer. Ik rijd regelmatig op een stokoude hybride, en zelfs als ik dan enkele kilo's bagage bij me heb, ben ik nog steeds niet meer dan 3/4 km/h langzamer dan op een racefiets.
Máár: onderschat die paar kilometers per uur verschil niet. Want dat kan wel net het verschil maken tussen bijvoorbeeld met een sportief groepje mee kunnen rijden of niet, of bij een tocht mee kunnen rijden of door alles en iedereen voorbij gereden worden.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Even terugkomend op wat je zegt met welek groep erop zit, dat is een beperkte manier van kijken het heeft zeker ook nut om het verschil in frame te bekijken.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
[quote="Louise"]
Nou, zeker niet meer. Ik rijd regelmatig op een stokoude hybride, en zelfs als ik dan enkele kilo's bagage bij me heb, ben ik nog steeds niet meer dan 3/4 km/h langzamer dan op een racefiets.
[/quote]
Maar kan je met die stokoude hybride en kilo's bagage de duur van je rit op dezelfde snelheid net zo lang en met dezelfde krachtsinspanning volhouden als op de racefiets?
Het is puur wat ik persoonlijk ervaar hoor, geen kritiek of twijfel aan jou adres.
Als ik wind vol van voren heb, dan scheelt dat gewoon aanzienlijk als ik lager ga zitten met dezelfde inspanning.
Dan is het soms zelfs enigzins "bijkomen en uitpuffen" t.o.v. de handjes bovenop.
Nou, zeker niet meer. Ik rijd regelmatig op een stokoude hybride, en zelfs als ik dan enkele kilo's bagage bij me heb, ben ik nog steeds niet meer dan 3/4 km/h langzamer dan op een racefiets.
[/quote]
Maar kan je met die stokoude hybride en kilo's bagage de duur van je rit op dezelfde snelheid net zo lang en met dezelfde krachtsinspanning volhouden als op de racefiets?
Het is puur wat ik persoonlijk ervaar hoor, geen kritiek of twijfel aan jou adres.
Als ik wind vol van voren heb, dan scheelt dat gewoon aanzienlijk als ik lager ga zitten met dezelfde inspanning.
Dan is het soms zelfs enigzins "bijkomen en uitpuffen" t.o.v. de handjes bovenop.
[quote="danny1407"]
Maar kan je met die stokoude hybride en kilo's bagage de duur van je rit op dezelfde snelheid net zo lang en met dezelfde krachtsinspanning volhouden als op de racefiets?[/quote]
Ja. Op het vlakke land maken die extra kilo's niet zo veel uit als je eenmaal op gang bent. Het grootste verschil is de aerodynamica, dus inderdaad bij wind tegen. Dan ben je meer in het nadeel.
Louise
Maar kan je met die stokoude hybride en kilo's bagage de duur van je rit op dezelfde snelheid net zo lang en met dezelfde krachtsinspanning volhouden als op de racefiets?[/quote]
Ja. Op het vlakke land maken die extra kilo's niet zo veel uit als je eenmaal op gang bent. Het grootste verschil is de aerodynamica, dus inderdaad bij wind tegen. Dan ben je meer in het nadeel.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/