Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lawaai bij stoppen trappen

Timeaux
Forum-lid

Timeaux 09 mei 2023 00:17

Goedenavond,

Als ik op een beetje snelheid de trappers stil houd, en al helemaal als ik achteruittrap, dan heb ik last van een enorm lawaai. Het lijkt wel of iets dan vastloopt. Hieronder plaats ik een link naar een filmpje van vanmiddag, lawaai is veel harder dan het lijkt. Weet iemand wat het is, en hoe ik dit misschien zelf kan verhelpen?

Alvast dank.

https://youtube.com/shorts/jcXX1ZGh69Q?feature=share

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 09 mei 2023 05:51

Ketting slaat over op de cassette. Freehub/vrijloop heeft teveel weerstand. Ik heb het 1x gehad bij een nieuwe freehub die nog ingereden moest worden. Na 500km werkte alles normaal.
Als je fiets cq achterwiel cq freehub nieuw is, dan nog even doorrijden en vaak freewheelen op grotere kransjes.
Is de freehub cq fiets al wat ouder dan een nieuwe freehub, zijn meestal niet duur. DT Swiss freehub kun je goed onderhouden, Shimano is vervangen.
Kun je dat zelf? Gezien de vraag die je stelt denk ik dat het beter door de fietsenmaker gedaan kan worden.
Dogma F

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 09 mei 2023 08:31

Handig dat je er even bij vermeldt dat het om Mavic Cosmic wielen gaat :roll:

De 'death squeal' is een zeer bekend probleem bij Mavic.

Heeft o.a. iets te maken met een cheap kunststof glijlager op een plek waar eigenlijk gewoon een kogellager had horen te zitten.

https://letmegooglethat.com/?q=mavic+death+squeal

Openmaken, schoonmaken en smeren is meestel iig voorlopig weer een oplossing, en anders de body vervangen :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Timeaux
Forum-lid

Timeaux 09 mei 2023 12:57

Bedankt voor jullie snelle reacties en tips. Weer wat geleerd. Op naar de fietsenmaker.

Plaats reactie