Wil mijn Ultegra 11-speed crankstel (R8000) evt. vervangen door 12-speed Ultegra (R8100) cranksstel. Huidig Ultegra-compactcrank met Giant dubbelzijdige Power Pro powermeter gaat in de verkoop ( zo goed als nieuw).
Vraag in deze is ; zou mijn huidige 11-speedketting lekker draaien op 12-speed crankstel ?
Zou graag overstappen naar 12-speedcrank ivm. evt. toekomstige overstap naar DI2.
Ik heb wel ervaring met 10-speedketting op 11-speedcrankstel. Dit werkt prima. Ben beniewd of dit bij de combi 11 sp.-ketting / 12 sp. crankstel ook zo is.
11-speedketting op 12-speed crankstel
Niemand heeft er ervaring mee gezien het uitblijven van een antwoord. Ik vermoed echter dat het allemaal niets uitmaakt. Andersom gebruik ik het wel, dus een 12spd Campa groep met een 11spd crank (en Shimano passing bladen - maakt ook niet uit). Werkt prima.
Ride bikes, not tanks!
De afstand tussen de bladen van een R8100 is kleiner (dacht 1.5mm) dan die van de R8000, dus als je nu al Di2 hebt kan dat een 'klein' probleem zijn. Bijv klein/groot schakelen, dat de voor derrie te ver naar buiten komt en dus de ketting eroverheen duwt.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
De afstand tussen de kettingbladen vooraan wordt in hoofdzaak bepaald door de hoek die de ketting maakt tov het kettingblad in de positie klein-klein. Je wilt immers niet dat de ketting vooraan tegen het grote blad sleept (of erger nog, door het grote blad meegenomen wordt) in die positie. Aangezien cassettes in totaliteit even breed zijn van 9 tot 12 speed, is die hoek altijd het zelfde en zal er ook geen grote variatie zijn in de spatiëring van de kettingbladen. Ik denk dus dat een 12-speed crank op een 11-speed systeem wel zal werken.
-
- Forum-lid
Ik rij met een 12 speed dura ace trapstel met 11 speed ketting dit werkt probleemloos.
Groetjes
Ik rijdt nu al 600km met een Dura Ace 12Sp crankstel en Di2 11 Speed Ultegra groep. Geen enkel probleem nog ervaren.anniversary schreef: ↑22 apr 2023 16:03 Ik rij met een 12 speed dura ace trapstel met 11 speed ketting dit werkt probleemloos.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Iemand al geprobeerd of een 11sp missing link werkt op een 12sp? In geval van nood kan dit nog wel eens van pas komen.
En andersom net zo natuurlijk.
En andersom net zo natuurlijk.