Ultegra 3x9
Twee vragen:
Waar kan ik het typenummer op de achterderailleur vinden?
Ik wil graag weten wat het grootste achter tandwiel kan zijn.
Hoe kan ik het best de shifters smeren?
De fiets heeft jaren stil gestaan en de shifters zaten min of meer vast, kwamen met wat (lukraak) oliën en wat kracht zetten wel in beweging, maar gaan nog wel zwaar.
De fiets heeft jaren stil gestaan en de shifters zaten min of meer vast, kwamen met wat (lukraak) oliën en wat kracht zetten wel in beweging, maar gaan nog wel zwaar.
Courir c'est mourir un peu
Ik heb dit al vaak geantwoord: smeren heeft niet zoveel zin. Het probleem is dat het oude vet en geassocieerd vuil in de shifter opdrogen tot een vieze klonten die de werking verhinderen. Die moet er dus uit. Ik dompel de shifters onder in wasbenzine, rem reiniger of een andere ontvetter zullen ook wel helpen.
-
- Forum-lid
+1 voor dat ja. Eventueel eerst wat WD40 laten inwerken en dan schoonspoelen met ruim wasbenzine. Dan smeren met PTFE/teflon en dan zo nu en dan na het fietsen een klein beetje inspuiten.
-
- Forum-lid
En ook +1 voor nieuwe kabels. Kan nooit kwaad.
Naast alle (goede) adviezen een filmpje omdat een beeld vaak goed laat zien wat de problemen kunnen zijn:synapse schreef: ↑14 apr 2023 10:32 Twee vragen:
https://www.youtube.com/watch?v=nwJhi7F671U