Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijd voor aanschaf nieuwe fiets

leinad
Forum-lid

leinad 12 apr 2023 10:04

Goedemorgen,

Sinds enkele maanden ben ik gestart met het rijden op een racefiets. Om te kijken of deze sport iets voor mij was heb ik in augustus vorig jaar een 2e hands racefiets aangeschaft. Een Focus Izalco, Carbon Frame, 3x10 (?) Ultegra afgemonteerd. Goedkoop kunnen krijgen en zelf enkele onderdelen (ketting, cassette, stuurlint, derailleurwieltjes, remblokjes) vervangen zodat ik een goede start kon gaan maken.

Inmiddels ben ik goed overtuigd dat deze sport zeker iets voor mij is, daarom wil ik ergens in de komende maanden een nieuwe fiets gaan kopen/bestellen. Nu ben ik al even her en der aan het rondkijken en heb ik een aantal fietsen op mijn shortlist staan. Een aantal ook al bekeken bij enkele fietsenmakers, het probleem is echter dat vergelijken moeilijk is. Nog geen enkele fietsenmaker tegengekomen die alle merken voert en mij dus ook kan adviseren tussen de verschillende merken/modellen omdat ze simpelweg daar niet mee bekend zijn, of hun eigen fietsen willen verkopen natuurlijk.

Overigens wil ik een andere fiets omdat blijkbaar mijn frame iets te klein is, volgens fietsenmaker. Ik ervaar daardoor bij langere ritten wat klachten in mijn nek/schouders. Daarnaast werd aangegeven dat dit waarschijnlijk niet verholpen zou gaan worden door een bikefit of andere afstelling en dat de fiets op dit moment zo goed mogelijk staat afgesteld. Ik rij nu op een 58 frame, binnenbeenlengte is centimeter. Met de berekening om dat x 0,68 te doen zou ik een 60 frame moeten hebben. Daarnaast wil ik ook gewoon wat nieuws om echt goed te beginnen.

Mijn budget is ± € 3.500,-, en uiteraard wil ik dan zoveel mogelijk waar voor mijn geld ;). Qua eisen heb ik niet zoveel, natuurlijk hydraulisch remschijven, en qua geometrie ook wat comfort. Ik wil zowel lange ritten gaan maken uiteindelijk als ook kleine stukken met vrienden. De fietsen die ik tot nu toe gezien heb zijn voorzien van Di2, maar dit is niet noodzakelijk. Aan ene kant denk ik wel, als ik nu een nieuwe fiets koop voor een x aantal jaar. Dan liefst ook met nieuwste technieken/mogelijkheden. Qua kleur het liefst licht of wit. Maar wederom, niet perse noodzakelijk.

Anyway, de shortlist is als volgt;

Cube Agree C:62: € 2.899,- (adviesprijs) // 105 Di2 2x12, wielset: Newmen Performance SL R.32
Goedkoopste fiets op shortlist, daardoor nog wat budget om mogelijk een betere wielset of powermeter aan te schaffen. Levertijd aug 2023

Cube Agree C:62 Race: € 3.699,- (adviesprijs) // Ultregra Di2 2x12, wielset: Fulcrum Racing 400 DB
Beste groepset uit selectie, verder qua frame redelijk gelijk aan bovenstaande fiets. Levertijd onbekend.

BH Bikes RS1 3.5: 3.899,- (adviesprijs) // 105 Di2 2x12, wielset: VISION TEAM35
Mooie kleur, levertijd eind dit jaar. Mogelijk nog ergens voorradig waardoor dit sneller is.

Senza Giulia GF: € 3.699,- (aanbieding 12go biking) // 105 Di2 2x12, wielset: Supra RA Pro Disc
Mooie kleur, levertijd onbekend. Grote korting nu, adviesprijs stuk hoger dan de rest, is kwaliteit dan ook zoveel beter?

Heel verhaal, maar hopelijk helpt dit om een goed beeld te schetsen. Heeft iemand ervaring met bovenstaande fietsen of een goed advies welke kant ik op moet gaan?

chris80
Forum-lid

chris80 12 apr 2023 14:45

Goed om te weten, er is in fietsenland geen universele framemaat. Wat bij het ene merk een 58 is, is bij een ander merk een 56 of juist een 60 (of wat bij het ene merk een L is, is bij het andere merk een XXL). Daarnaast heb je aero modellen vs endurance modellen en alles wat er tussenzit. Dus zelfs een 58 van hetzelfde merk kan compleet anders zitten. Al met al zegt meetmethode binnenbeenlengte x0,68 zegt dan ook niet zo heel veel.

Waar je het beste naar kunt kijken is stack en reach, dat is wel universeel.

In de prijscategorie waarin jij zoekt heb je in elk geval geen slechte fietsen, wat dat betreft zal je dus niet zo maar een miskoop doen. Wel is het ene merk goedkoper dan het andere merk. Dit zit hem vooral in de merknaam en niet in de kwaliteit. Zo heb je al Cube staan, prima fietsen voor een mooie prijs. Aan de andere kan heb je bijvoorbeeld Specialized, betaal je een stuk meer voor dezelfde afmontage (of voor hetzelfde geldt mindere afmontage).

Mijn advies zal in elk geval zijn om de fiets die je nu hebt toch proberen groter af te stellen, denk aan een langere stuurpen, stuurpen omdraaien om hoger te komen zitten etc. Dan simuleer je in elk geval een grotere fiets en weet je ook of je op die manier klachtenvrij kunt fietsen.

Maten vergelijken kun je trouwens heel makkelijk op bijvoorbeeld: https://www.velogicfit.com/frame-comparison/

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 12 apr 2023 17:10

leinad schreef: 12 apr 2023 10:04 .....

Cube Agree C:62: € 2.899,- (adviesprijs) ......
Cube Agree C:62 Race: € 3.699,- (adviesprijs) ............
............
Sensa Giulia GF: € 3.699,- (aanbieding 12go biking) ...............
Ik heb een Cube Agree C:62 SLT racefiets en een Sensa Fiori MTB.
Beide zijn gewoon kwalitatief erg goede, misschien niet de meest sexy, fietsen.
En weet dat je 80 km verder, of dichter afhankelijk van waar je moet komen, deze fietsen voor een pak euro's minder dan de adviesprijs kan aanschaffen.
Ook op de Sensa is daar nog een merkelijk betere prijs mogelijk dan wat jij post.
I know myself like no one else
Nothing to defend

martinobongo2
Forum-lid

martinobongo2 12 apr 2023 17:25

Hoeveel cm is jouw binnenbeenlengte? Getalletje is weggevallen......

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 12 apr 2023 17:51

Hoe je bbl ook is, doe een bikefit van een onafhankelijke fitter, je leert er van en het helpt je de juiste keuze te maken.

Geef aan bij de bikefitter, dat je een eerste fiets hebt en dat je een nieuwe wil aanschaffen.

Kijk mijn bbl is aan de lange kant voor mijn romp, ik mijn zadel staat dus hoger maar mijn stuur staat dichter. De ene 54 pas ik de andere niet, en dat is dan weer bij colnago 50 en bij pinarello een 53 enz enz

leinad
Forum-lid

leinad 12 apr 2023 20:19

Bedankt voor jullie adviezen tot zover, binnenbeenlengte is 87cm. Totale lengte overigens 185 centimeter.

Natuurlijk kan ik mijn 'oude' fiets verder proberen af te stellen met nieuwe/langere stuurpen, mogelijk zelfs ander stuur. Maar eigenlijk zinnen wel gezet op een nieuwe fiets en om dan nu nog meer te investeren in mijn oude vind ik zonde.

Een bike bij aanschaf van een nieuwe fiets zal ik sowieso laten doen, misschien inderdaad wel slim om dat van te voren te doen om op zoek te gaan naar de ideale fiets. Ik neem aan dat je na een bikefit allerlei gegevens mee krijgt en een fietsenmaker op basis van die gegevens de fiets ook op de juiste manier kan afstellen?

leinad
Forum-lid

leinad 12 apr 2023 20:20

Lcsmet schreef: 12 apr 2023 17:10

............
En weet dat je 80 km verder, of dichter afhankelijk van waar je moet komen, deze fietsen voor een pak euro's minder dan de adviesprijs kan aanschaffen.
Ook op de Sensa is daar nog een merkelijk betere prijs mogelijk dan wat jij post.
Doel jij op bepaalde winkels of? Ik kom uit omgeving van Emmen. Dus verwacht dat ik eerder iets dichterbij huis goedkoper kan vinden dan verder hier vandaan ;)

chris80
Forum-lid

chris80 12 apr 2023 20:57

Als je 185cm bent met een bbl van 87cm heb je zeker geen framemaat 60 nodig, dat wordt echt te groot m.i.

Wat betreft het aanpassen van je huidige fiets: de enige investering die je hoeft te doen is een langere stuurpen, dat kost een keer 2 a 3 tientjes en dan weet je gelijk of hoger en langer zitten fijner is. En met een beetje geluk heeft iemand er hier zo 1 voor je te leen.

Een bikefit kan helpen, maar of er iets zinnigs uit komt durf ik zo niet te zeggen. Zal ook heel erg per fitter verschillen. Ik heb hier bikefits langs zien komen met marges die zo ruim waren dat praktisch elke fiets past of juist met totaal irellevante uitkomsten en getallen..

leinad
Forum-lid

leinad 12 apr 2023 21:21

chris80 schreef: 12 apr 2023 20:57 Als je 185cm bent met een bbl van 87cm heb je zeker geen framemaat 60 nodig, dat wordt echt te groot m.i.

Wat betreft het aanpassen van je huidige fiets: de enige investering die je hoeft te doen is een langere stuurpen, dat kost een keer 2 a 3 tientjes en dan weet je gelijk of hoger en langer zitten fijner is. En met een beetje geluk heeft iemand er hier zo 1 voor je te leen.

Een bikefit kan helpen, maar of er iets zinnigs uit komt durf ik zo niet te zeggen. Zal ook heel erg per fitter verschillen. Ik heb hier bikefits langs zien komen met marges die zo ruim waren dat praktisch elke fiets past of juist met totaal irellevante uitkomsten en getallen..
Oke, maar hoe weet ik dan hoe zo'n lange stuurpen ik nodig ben. Want ook daarin zie ik zo veel mogelijkheden qua lengte, hoek etc. Is daar ook een berekening voor te maken?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2023 07:32

Nee, dat is geen exacte wetenschap. Vandaar ook het advies om nu met een andere stuurpen de experimenten. Koop je die tweedehands (meestal staan er hier op het forum wel een aantal te koop) dan kost het je hooguit de verzendkosten want je kunt hem ook weer verkopen.

Je hebt nu een zomerseizoen om te experimenteren en dat levert mijnsinziens meer waardevolle informatie op dan een dure bikefit.

Overigens zou een ouderwets stalen frame wel maat 60 mogen hebben maar in moderne maten zal dat eerder een 58 of L zijn.

Mijn advies: experimenteren en als je een fijne positie hebt gevonden, op zoek gaan naar een fiets die past en op voorraad is. Met de vertaalslag van de aangepaste oude fiets naar een passende nieuwe kunnen wij helpen of je gebruikt de tooltjes op internet.
Dikke kans dat je eerder fietst op je nieuwe fiets, dat hij beter zit en misschien bespaar je ook nog wel een paar 100€.

Bij veel van de nieuwste fietsen is "even een andere stuurpen" er niet meer bij omdat de kabels allemaal weggewerkt moeten zijn en vaak zijn andere maten moeilijk leverbaar. Het kost een klein kapitaal aan materiaal aan arbeidsloon. Je kunt het dus maar beter in 1x goed doen.
Campagnolo Ultra Dork

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 apr 2023 08:13

leinad schreef: 12 apr 2023 20:20
Lcsmet schreef: 12 apr 2023 17:10

............
Doel jij op bepaalde winkels of? Ik kom uit omgeving van Emmen. Dus verwacht dat ik eerder iets dichterbij huis goedkoper kan vinden dan verder hier vandaan ;)
Oosterhout (NB) Mark en Wim de Vos.
Je kan even langs gaan bij Reinders wielersport Ruinerwold,Daar komt mijn Sensa vandaan toevallig ivm goede inruil of korting die je krijgt.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

chris80
Forum-lid

chris80 13 apr 2023 09:52

Nu hebben zowel de Sensa als de Cube wel een aardig neutrale geometrie en heb jij een gemiddelde beenlengte, dus ik verwacht wel dat je goed op beide fietsen past (in maat 58).

Zoals aangegeven is het wel handig om op je huidige fiets je optimale afstelling te vinden. Dat kan kosten achteraf voorkomen bij evt vervangen stuurpen, inkorten vorkbuis etc. Met alle geintegreerde systemen kan dat aardig in de kosten lopen.

Plaats reactie