Sinds enkele maanden ben ik gestart met het rijden op een racefiets. Om te kijken of deze sport iets voor mij was heb ik in augustus vorig jaar een 2e hands racefiets aangeschaft. Een Focus Izalco, Carbon Frame, 3x10 (?) Ultegra afgemonteerd. Goedkoop kunnen krijgen en zelf enkele onderdelen (ketting, cassette, stuurlint, derailleurwieltjes, remblokjes) vervangen zodat ik een goede start kon gaan maken.
Inmiddels ben ik goed overtuigd dat deze sport zeker iets voor mij is, daarom wil ik ergens in de komende maanden een nieuwe fiets gaan kopen/bestellen. Nu ben ik al even her en der aan het rondkijken en heb ik een aantal fietsen op mijn shortlist staan. Een aantal ook al bekeken bij enkele fietsenmakers, het probleem is echter dat vergelijken moeilijk is. Nog geen enkele fietsenmaker tegengekomen die alle merken voert en mij dus ook kan adviseren tussen de verschillende merken/modellen omdat ze simpelweg daar niet mee bekend zijn, of hun eigen fietsen willen verkopen natuurlijk.
Overigens wil ik een andere fiets omdat blijkbaar mijn frame iets te klein is, volgens fietsenmaker. Ik ervaar daardoor bij langere ritten wat klachten in mijn nek/schouders. Daarnaast werd aangegeven dat dit waarschijnlijk niet verholpen zou gaan worden door een bikefit of andere afstelling en dat de fiets op dit moment zo goed mogelijk staat afgesteld. Ik rij nu op een 58 frame, binnenbeenlengte is centimeter. Met de berekening om dat x 0,68 te doen zou ik een 60 frame moeten hebben. Daarnaast wil ik ook gewoon wat nieuws om echt goed te beginnen.
Mijn budget is ± € 3.500,-, en uiteraard wil ik dan zoveel mogelijk waar voor mijn geld

Anyway, de shortlist is als volgt;
Cube Agree C:62: € 2.899,- (adviesprijs) // 105 Di2 2x12, wielset: Newmen Performance SL R.32
Goedkoopste fiets op shortlist, daardoor nog wat budget om mogelijk een betere wielset of powermeter aan te schaffen. Levertijd aug 2023
Cube Agree C:62 Race: € 3.699,- (adviesprijs) // Ultregra Di2 2x12, wielset: Fulcrum Racing 400 DB
Beste groepset uit selectie, verder qua frame redelijk gelijk aan bovenstaande fiets. Levertijd onbekend.
BH Bikes RS1 3.5: 3.899,- (adviesprijs) // 105 Di2 2x12, wielset: VISION TEAM35
Mooie kleur, levertijd eind dit jaar. Mogelijk nog ergens voorradig waardoor dit sneller is.
Senza Giulia GF: € 3.699,- (aanbieding 12go biking) // 105 Di2 2x12, wielset: Supra RA Pro Disc
Mooie kleur, levertijd onbekend. Grote korting nu, adviesprijs stuk hoger dan de rest, is kwaliteit dan ook zoveel beter?
Heel verhaal, maar hopelijk helpt dit om een goed beeld te schetsen. Heeft iemand ervaring met bovenstaande fietsen of een goed advies welke kant ik op moet gaan?