Beste
Ik deed vorige week een bikefit om mijn positie te optimaliseren, hieruit bleek dat ik te laag zat voor optimale krachtoverbrenging. Zadel werd een kleine 2cm verhoogd. Ik merk dat ik beter op de fiets zit nu, maar ik merk ook dat mijn cadans wel lager is door hoger te zitten. Is dit toeval of is dit een bekend fenomeen? Normaal zat ik tussen de 93-100, nu zit ik eerder tussen de 83 en de 90, wat toch wel laag is voor mij.
Alvast bedankt voor jullie mening!
Groeten
Thomas
Verband bikefit (hoger zadel) en lagere rpm
Zou goed kunnen.
Vorig jaar andersom meegemaakt. Door zadelklachten zadel dikke cm lager gezet. Gemiddeld cadans ging zonder moeite van 87 naar 91 en dat is nog steeds zo. Vermogen is niets lager geworden en merk meer controle onder aan de pedaalslag, zadelklachten zijn weg. Kan mij voorstellen dat dit andersom ook merkbaar is.
Vorig jaar andersom meegemaakt. Door zadelklachten zadel dikke cm lager gezet. Gemiddeld cadans ging zonder moeite van 87 naar 91 en dat is nog steeds zo. Vermogen is niets lager geworden en merk meer controle onder aan de pedaalslag, zadelklachten zijn weg. Kan mij voorstellen dat dit andersom ook merkbaar is.
Ik meet niet vaak meer hoe hoog ik zit pop verschillende fietsen, maar de ervaring lager > hoger beentempo klopt bij mij aardig. (ook bij kortere cranks). Ongetwijfeld N=1 en niet wetenschappelijk gemeten.
Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Veel oefenen en dan komt het wel weer terug in de goede richting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij mij ook.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat is nu de zadelhoogte van de TS, cranklengte en BBL.
Als je zoveel hoger bent gezet, zat je of veel te laag of er is een ander probleem waarom je je kracht daar pas goed kwijt kan.
In de verschillende methode om te berekenen zit ook bijna 2cm in de uiterste.
de 0.88 x bbl en 1.09 x bbl verschillen bijna 2cm bij mij.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Bij de 1,09 *bbl moet je wel de juiste correctie doorvoeren voor je crancklengte anders krijg je inderdaad een verschil tussen die twee wat exact overeenkomt met het verschil in crancklengte.
Ach, ik zeg ook maar wat
Die methoden houden geen rekening mee of je met je hak vlak of juist wat omhoog fietst.wasbeer2006 schreef: ↑13 apr 2023 09:31Bij mij ook.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat is nu de zadelhoogte van de TS, cranklengte en BBL.
Als je zoveel hoger bent gezet, zat je of veel te laag of er is een ander probleem waarom je je kracht daar pas goed kwijt kan.
In de verschillende methode om te berekenen zit ook bijna 2cm in de uiterste.
de 0.88 x bbl en 1.09 x bbl verschillen bijna 2cm bij mij.
Hier een erg goede uitleg over de juiste zadelhoogte. Volgens mij heb je niet een vast punt, maar een range waarin je zadel dicht bij het optimum zit.
https://www.youtube.com/watch?v=FNGMRtJ5LIc
Ik wacht nog op het rapport van de fitter, zal je op de hoogte houden!wasbeer2006 schreef: ↑13 apr 2023 09:31Bij mij ook.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat is nu de zadelhoogte van de TS, cranklengte en BBL.
Als je zoveel hoger bent gezet, zat je of veel te laag of er is een ander probleem waarom je je kracht daar pas goed kwijt kan.
In de verschillende methode om te berekenen zit ook bijna 2cm in de uiterste.
de 0.88 x bbl en 1.09 x bbl verschillen bijna 2cm bij mij.