Shimano 105 12-speed cassette aanpassen
-
MorgionC62
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 apr 2023 23:09
Sinds kort rij ik op een fiets met Shimano 105 Di2 groepset met een 11-34 cassette (CS-R7101-12). Bij het rijden merk ik dat ik een extra kransje zou kunnen gebruiken in het gat tussen 15 en 17. Het kransje van 11 bereik ik (op dit moment) nooit. De Dura-Ace en Ultegra serie's beschikken over een los kransje van 16 tanden.
Is het mogelijk om bij mijn cassette het kransje van 11 weg te laten en Ultegra kransje 16 toe te voegen of loop ik dan ergens tegen een probleem aan?
Is het mogelijk om bij mijn cassette het kransje van 11 weg te laten en Ultegra kransje 16 toe te voegen of loop ik dan ergens tegen een probleem aan?
Heb je de 16t als losse krans gevonden?
Dan die 11t is de sluitende krans hoe ga je je cassette sluiten?
Dus je hebt meer nodig dan enkel die losse 16:
Spacer
16t
13t voor pos twee
12t voor pos een
Sluitbout voor 12t
Of een 11-30 ultegra cassette
Campy heeft laatst een centaur 12-32 voor 11speed in het assortiment genomen, daar zit de16t in speciaal voor ons stervelingen, daar ben je niet veel mee….
Andere optie isvoor een sunshine of recon of miche jeugdcassette te gaan, dan wordt het een14-32
Dan die 11t is de sluitende krans hoe ga je je cassette sluiten?
Dus je hebt meer nodig dan enkel die losse 16:
Spacer
16t
13t voor pos twee
12t voor pos een
Sluitbout voor 12t
Of een 11-30 ultegra cassette
Campy heeft laatst een centaur 12-32 voor 11speed in het assortiment genomen, daar zit de16t in speciaal voor ons stervelingen, daar ben je niet veel mee….
Andere optie isvoor een sunshine of recon of miche jeugdcassette te gaan, dan wordt het een14-32
-
Bianchi105
- Forum-lid
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Ik ben ook tegen dit probleem aan gelopen toen ik mijn Canyon ging ombouwen naar 105 Di2 (van 105 mechanisch).
Ik heb een Ultegra 11-30 cassette gemonteerd, dit gaat prima (al zegt Shimano zelf van niet) en daar zit dus 15-16-17 op.
Ik heb een Ultegra 11-30 cassette gemonteerd, dit gaat prima (al zegt Shimano zelf van niet) en daar zit dus 15-16-17 op.
Zelfde probleem hier. Mijn eerste oplossing was een 11-28 van RYET (Ali) erop zetten. Schakelt perfect en heeft een 16. Maar toen miste ik alsnog de 18....
Toen heb ik een paar kransjes uit een oude 11-speed cassette (12-25) genomen en die ertussen gezet. Dus de 18, maar ook de 12 en de 13.
Dat werkt voor mij perfect. Je levert wel heel ietsjes in qua schakelgedrag, maar het is echt minimaal.
Toen heb ik een paar kransjes uit een oude 11-speed cassette (12-25) genomen en die ertussen gezet. Dus de 18, maar ook de 12 en de 13.
Dat werkt voor mij perfect. Je levert wel heel ietsjes in qua schakelgedrag, maar het is echt minimaal.
De 11.
Dit is de opbouw
28-25-23-21 blok van RYET
12sp spacer (RYET)
19T (RYET)
12sp spacer (RYET)
18T (11sp Shimano 105)
12 sp spacer
17T )(RYET)
12 sp spacer
16T (RYET)
12 sp spacer
15T (RYET)
12 sp spacer
14T (RYET)
13T krans met borst (Shimano 11sp)
12T krans met borst (Shimano 11sp)
Shimano sluitring voor de 12T
Dit is de opbouw
28-25-23-21 blok van RYET
12sp spacer (RYET)
19T (RYET)
12sp spacer (RYET)
18T (11sp Shimano 105)
12 sp spacer
17T )(RYET)
12 sp spacer
16T (RYET)
12 sp spacer
15T (RYET)
12 sp spacer
14T (RYET)
13T krans met borst (Shimano 11sp)
12T krans met borst (Shimano 11sp)
Shimano sluitring voor de 12T
Op Ali kan je een 12 speed bestellen van Ztto.
Voor een 11-28 slechts €35 (deze zonder die rare regenboogkleuren).
Helaas ook weer zonder een 18.
Link:
https://nl.aliexpress.com/item/40002243 ... pt=glo2nld
Voor een 11-28 slechts €35 (deze zonder die rare regenboogkleuren).
Helaas ook weer zonder een 18.
Link:
https://nl.aliexpress.com/item/40002243 ... pt=glo2nld
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Wat je rijdt. En wat je denk ik het liefste ziet.
50-34 met 11-34 tov een 46-30 met 11-30 cassette.
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34 ... 0&UF2=2150
Misschien is een 46-30 danwel 48-32 eigenlijk veel beter voor de gemiddelde recreant. Of gewoon juist weer ouderwets 52-42 rijden, dat blijft in Nederland gewoon ideaal. Alleen klimmen is dan weer ombouwen.
50-34 met 11-34 tov een 46-30 met 11-30 cassette.
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34 ... 0&UF2=2150
Misschien is een 46-30 danwel 48-32 eigenlijk veel beter voor de gemiddelde recreant. Of gewoon juist weer ouderwets 52-42 rijden, dat blijft in Nederland gewoon ideaal. Alleen klimmen is dan weer ombouwen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!