Challenge Strade Bianca Pro echt maar max 3.5bar.
Ik kocht net een paar Challenge Strade Pro TLR Banden 36mm; nu zie ik dat die max 3.5 bar zijn.
Dat lijkt me nu wel echt weinig.
Ik wil de fiets gepakt en gezakt rijden. Dan rijdt ik toch graag minimaal rond 4bar;
Menen ze dat nu echt?
Walter
Ps; je mag reageren terwijl ik even nadenk of dit nu een retorische vraag was....
Dat lijkt me nu wel echt weinig.
Ik wil de fiets gepakt en gezakt rijden. Dan rijdt ik toch graag minimaal rond 4bar;
Menen ze dat nu echt?
Walter
Ps; je mag reageren terwijl ik even nadenk of dit nu een retorische vraag was....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
met fietser en bagage 90kg zegt het 3,8 bar op het achterwiel...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14504
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het gaat vaak nog niet eens om de band, maar om de velg.
Het is inderdaad wel bizar dat 3,5 de max is elke MTB band mag je ook tot 3,5 tot 4bar gaan.
Die tyre guide vind ik persoonlijk heel goed, dat heeft er ook me te maken dat ik eigenlijk zelf ook op deze waardes uitkom
Ik zou me niet druk maken om 3.5 of 3.8, neem wel even mee als het bv heel warm is en de zon staat vol op de band juist de spanning in een bredere band met lage spanning best wel behoorlijk oploopt. Waarom dat is geen idee, maar ik heb het een keer getest, zijn hier vast slimme mensen die weten waarom
Het is inderdaad wel bizar dat 3,5 de max is elke MTB band mag je ook tot 3,5 tot 4bar gaan.
Die tyre guide vind ik persoonlijk heel goed, dat heeft er ook me te maken dat ik eigenlijk zelf ook op deze waardes uitkom

Ik zou me niet druk maken om 3.5 of 3.8, neem wel even mee als het bv heel warm is en de zon staat vol op de band juist de spanning in een bredere band met lage spanning best wel behoorlijk oploopt. Waarom dat is geen idee, maar ik heb het een keer getest, zijn hier vast slimme mensen die weten waarom
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nou ik denk niet dat ze kapot gaan als je er iets meer in doet hoor. Maar boven de vier zal vrijwel niet nodig zijn. Zonder bagage kan je toch vrijwel nooit aan de limiet komen denk ik. Ik kom trouwens wel altijd onder de limiet uit.
Trouwens ik acht ze ook wat ongeschikt voor een echte bikepacking. Dan wil je liefst toch een band met iets meer degelijkheid in het achterhoofd. Je zou een Panaracer gravelking slick kunnen proberen.
Trouwens ik acht ze ook wat ongeschikt voor een echte bikepacking. Dan wil je liefst toch een band met iets meer degelijkheid in het achterhoofd. Je zou een Panaracer gravelking slick kunnen proberen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
60-70 graden heet asfalt, wrijving van de band op het wegdek. Dus krijg je hete lucht in de band, die neemt meer volume in dan koude lucht. Zeker wanneer je druk hebt toegevoegd op bijvoorbeeld een frisse morgen aan een graadje of 7 in een bergdorpje.wasbeer2006 schreef: ↑17 mar 2023 07:48
Ik zou me niet druk maken om 3.5 of 3.8, neem wel even mee als het bv heel warm is en de zon staat vol op de band juist de spanning in een bredere band met lage spanning best wel behoorlijk oploopt. Waarom dat is geen idee, maar ik heb het een keer getest, zijn hier vast slimme mensen die weten waarom
Maar meestal valt het wel mee en zit dat in enkele tienden van Bar.
Je kan gaan rekenen als je zin hebt.
https://medium.com/@matthew_vdh/how-muc ... d76412a951
Vroeger werden je velgen ook nog heet van het remmen. En dan kon het wel eens problematisch worden, maar meestal omdat de binnenband smolt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Die heb ik nu en die valt echt wel tegen naar duurzaamheid en lekbestendigheid....
De Challenge zou volgens testen beter moeten zijn.... (met de opmerking dat van die 2 banden zoveel versies bestaan dat vergelijken zou moeten starten met benoemen van een fabrikanten referentie...).
Ja, dat is wel waar, de eerste keer is een gevecht. Daarna kun je probleemloos, zonder extra hulpmiddelen (dus alleen je duimen) de band erop krijgen. Wel heerlijk soepele band ook, fijner dan de panaracer imho.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14504
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Voor bikepacking zou ik me daar geen zorgen over maken, zou misschien wel voor een gravelking sk gaan.
Ik beleefde het gisterenavond....
Met 2 meer stevige bandenlichters is het gelukt. Nog nooit hulpmiddelen nodig gehad om een band te plaatsen eerder...
Ik had ook nog een vittoria corsa die ik eerder niet op de velg kreeg voor koerswiel met binnenband; die probeerde ik nadien ook met de bandenlichter; daardoor sneuvelde de binnenband zoals verwacht. Toch eens die bandenknecht in huis halen.
Maar het is erger.... band gemonteerd, pijn in een set armspieren die ik vergeten was dat ik ze had; gisterenavond met compressor lucht ingebracht. En ik wil nu de band even van de velg halen om latex erin te doen, en IK KRIJG DE BAND NIET VAN DE VELG!. En langs het ventiel is het zo een knoeiboel....
Zucht... de band blijft wel mooi op druk zonder latex.