Na opnieuw invetten balhoofdlagers loopt balhoofd steeds weer vast
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 dec 2015 18:19
Beste allen,
Recent heb ik mijn balhoofdlagers opnieuw ingevet met Xand Lagervet, echter na enkele dagen tot weken loop het stuur juist nog stroever. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Doe ik iets verkeerd en kan ik beter nieuwe lagers kopen?
Ik heb de lagers de laatste keer eruit gehaald, schoongemaakt en ontvet en daarna weer opnieuw ingevet aan de binnenkant en buitenkant.
Ik hoor het graag!
Recent heb ik mijn balhoofdlagers opnieuw ingevet met Xand Lagervet, echter na enkele dagen tot weken loop het stuur juist nog stroever. Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Doe ik iets verkeerd en kan ik beter nieuwe lagers kopen?
Ik heb de lagers de laatste keer eruit gehaald, schoongemaakt en ontvet en daarna weer opnieuw ingevet aan de binnenkant en buitenkant.
Ik hoor het graag!
(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)
Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.
Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?
Ik heb wel eens een kader gehad met schade aan de onderkant van het frame waar voorvork er in gaat. Na afstellen werkte alles ok, maar de breuk onderaan verergerde waardoor alles telkens terug slecht draaide na korte tijd. Na ontdekken van de breuk was het frame voor de vuilbak.
Wel al paar keer meegemaakt; ook al is er met goede wil het balhoofd vastgezet, het is niet juiste vastgezet. Veelal omdat de spacers net te laag zijn waardoor het balhoofd niet op voldoende spanning komt bij afstellen. Het lijkt* even goed te zijn maar na een rit is er terug speling, eventueel stroef draaien.
En het kunnen ook de lagers onderaan zijn die eigenlijk het meest afzien...
Walter
* laten we stellen dat de afsteller de topcap zo vast draait dat balhoofd wel moet vast staan, maar dat hij het eigenlijk niet goed controleerd....
Wel al paar keer meegemaakt; ook al is er met goede wil het balhoofd vastgezet, het is niet juiste vastgezet. Veelal omdat de spacers net te laag zijn waardoor het balhoofd niet op voldoende spanning komt bij afstellen. Het lijkt* even goed te zijn maar na een rit is er terug speling, eventueel stroef draaien.
En het kunnen ook de lagers onderaan zijn die eigenlijk het meest afzien...
Walter
* laten we stellen dat de afsteller de topcap zo vast draait dat balhoofd wel moet vast staan, maar dat hij het eigenlijk niet goed controleerd....
Soms is een lager gewoon droog gelopen. Waarom zou je een nieuwe kopen als je met schoonmaken en wat vers vet ook het probleem kunt oplossen?abdr schreef: ↑11 mar 2023 15:15(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)
Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.
Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?
Daarbij: niet alle maten lagers zijn even makkelijk te vinden...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Industrielagers, inderdaad gewoon vervangen.abdr schreef: ↑11 mar 2023 15:15(Naast de kwestie, maar ik heb dit al een paar keer voorbij zien komen op het forum)
Naar mijn bescheiden mening moet je industrielagers vervangen als ze stroef draaien. Prutsen met die seals e.d. levert niets op, en een volledig nieuw lager kost bijna niets.
Voor de topic-starter: is het een stuurpen met a-head systeem of nog een oude voorvork met schroefdraad?
Waarom zou je inderdaad iets repareren als je het ook gewoon weg kunt flikkeren en iets nieuws kunt kopen? 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als een verzegeld lager van een fiets stroef/hakerig begint te lopen is dat een teken dat er iets mis is met het lager. De verzegeling heeft ergens een lekkage, water en/of vuil is binnen gedrongen en/of het vet dat erin zat is eruit... door dezelfde lekkage. Je kan dan de verzegeling verwijderen, de boel kuisen en er nieuw vet indoen, klopt. Neemt niet weg dat de lager droog/vuil gelopen heeft, hoe langer die dat gedaan heeft, hoe meer schade. Dat laat altijd sporen na, binnen de kortste keren zit je dan terug met ellende. Vermits lagers niet dé kost zijn is het eigenlijk meer aangeraden om het lager gewoonweg te vervangen. Het is ook niet zo dat een lager bij normaal gebruik en onderhoud snel versleten geraakt. Mooi met een laagje vet insmeren en monteren.