Nieuwe geometrie gravel frames
Ik ben een beetje half op zoek naar een nieuwe gravel fiets en er is een specifiek kenmerk dat me bij veel gravel fietsen opvalt. Het lijkt wel op ze allemaal een nieuwe geometrie hebben dan pak-em-beet een paar jaar geleden.
Wat is het verschil?
Ik kijk vaak naar 2 sets van maten op een fiets. Balhoofdlengte en lengte van de bovenbuis (virtuele maat, dus recht gemeten). En naar de stack & reach verhouding. Wat me nu opvalt is dat veel gravelracers een veel langere bovenbuis hebben. Voor fietsen in mijn maat scheelt dat vaak 3 centimeter. De stuurpen daarentegen is dan weer 3 centimeter korter. Effectief gezien staat het stuur niet heel veel anders, tenminste voor de shifters. De positie 'handjes op het stuur' wordt dan wel anders.
Iemand enig idee over het waarom? De voor- en of de nadelen? Bij racefietsen zie ik die verandering namelijk niet.
Wat is het verschil?
Ik kijk vaak naar 2 sets van maten op een fiets. Balhoofdlengte en lengte van de bovenbuis (virtuele maat, dus recht gemeten). En naar de stack & reach verhouding. Wat me nu opvalt is dat veel gravelracers een veel langere bovenbuis hebben. Voor fietsen in mijn maat scheelt dat vaak 3 centimeter. De stuurpen daarentegen is dan weer 3 centimeter korter. Effectief gezien staat het stuur niet heel veel anders, tenminste voor de shifters. De positie 'handjes op het stuur' wordt dan wel anders.
Iemand enig idee over het waarom? De voor- en of de nadelen? Bij racefietsen zie ik die verandering namelijk niet.
Live fast; die young. mijn blog
Voordeel is dat het voorwiel wat verder staat van het bracket waardoor je minder snel met je voet het voorwiel raakt.
En dat zorgt bij velen voor paniek.
Nadeel is dat je minder met de lengte van de stuurpen kunt spelen.
Balhoofdbuishoek is vaak wat luier waardoor het trager stuurt en je stuur makkelijker omklapt.
En dat zorgt bij velen voor paniek.
Nadeel is dat je minder met de lengte van de stuurpen kunt spelen.
Balhoofdbuishoek is vaak wat luier waardoor het trager stuurt en je stuur makkelijker omklapt.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Door de langere bovenhuis rijdt de fiets beter rechtdoor. Dat voelt lekker stabiel aan over hobbelige paden. En door de korte stuurpen, stuurt het toch nog vrij goed. Al vraagt sturen op zo’n frame wel wat techniek.
-
- Forum-lid

Ik reed een paar maanden terug een half uurtje op de BMC Kaius. En merkte meteen dat die veel stabieler voelt dan mijn eigen Gravelbike (Votec) . Ik zou daarom zeker bij mijn volgende fiets voor deze moderne geo gaan. Gelukkig heb ik op mijn fietsendrager al extra lange riemen voor de wielen geïnstalleerd.
Je kunt er op een MTB makkelijker (dommer?) hard mee omlaag. Maar willen we dat? Het gevoel van snelheid is iets anders dan echte snelheid.
Met een oude Mini met 90 lijkt heel hard, met een dikke Mercedes heb je bij die snelheid de neiging om mee te gaan trappen.
Ik vind "nerveus" leuker sturen.
Met een oude Mini met 90 lijkt heel hard, met een dikke Mercedes heb je bij die snelheid de neiging om mee te gaan trappen.
Ik vind "nerveus" leuker sturen.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
Klopt, daar werkt het en de hele boel schuift gewoon op.
De gravelbike was de XC fiets van 15 jaar terug en dat blijft schuiven.
Net als geveerde voorvorken, nu hard schreeuwen onzin en over drie jaar heeft iedereen ze onder z,n gravelbike.
Dan volgt de achtervering en hebben we weer ruimt in de markt voor een nieuwe niche.
De tochten en routes precies hetzelfde een gravel ride in limburg was 15 jaar geleden de MTB routes. En de MTB route is nu veel heftiger geworden.
Het mooie van gravel vind ik dat de marketing echt top is. Veel racers die MTB en brug te ver vinden hebben dat met gravel niet. Dat is toch heel mooi in de markt gezet.