Eerste servicebeurt na hoeveel km?
Het is mijns inziens gebruikelijk dat je een nieuwe fiets binnen 3 maanden cq. 500 km terug brengt voor een gratis controle beurt. Daarna pas als er iets niet doet wat je zelf niet kan oplossen en als je het zelf niet kan/wil elk jaar voor een onderhoudsbeurt vlak voor het 'wielerseizoen'.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dit is de plek waar de grote winkels je naar toe willen drukken. "Schrijf nu in voor een Onderhoudsbeurt Type 1 of Onderhoudsbeurt Type 2 met 25% korting bij onze grote winkel in een grote stad". Ik verzin het niet.
Er is na 1.000km geen onderhoud nodig. Je kunt ook zelf een paar inbusboutjes natrekken en controleren op speling. Het is geen auto.
Er is na 1.000km geen onderhoud nodig. Je kunt ook zelf een paar inbusboutjes natrekken en controleren op speling. Het is geen auto.
hun fietsen.
Geen grote winkel waar ik gekocht heb. Aanbod is een gratis eerste service beurt, maar vraag me dus af of het nodig is en zo ja, wanneer (inmiddels 500km op de teller).BertL schreef: ↑30 jan 2023 20:36 Dit is de plek waar de grote winkels je naar toe willen drukken. "Schrijf nu in voor een Onderhoudsbeurt Type 1 of Onderhoudsbeurt Type 2 met 25% korting bij onze grote winkel in een grote stad". Ik verzin het niet.
- ophetkantje
- Forum-lid
Na 500 km is een goed moment, om wat dingen na te laten lopen. Spaakspanning is in mijn ogen zeker zinvol. Ook kan er wat rek op de derailleurkabels gekomen zijn. Is volgens mij bij de meeste LBS een service na 500 km die niets kost en zou ik inderdaad altijd even doen. Laatste keer bij mij alleen de spaakspanning wat teruggelopen (standaard meegeleverde wielen), dit is toen even verholpen, voorkomt een slag of spaakbreuk later.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik had een fiets bij zo'n dozenschuiver gekocht en ook bij mij liep de spaakspanning terug op een aantal spaken.
Omdat deze dozenschuiver ver weg zat geen gratis beurt met extra korting laten doen.
Niet opgevallen, en nu kan mijn achterwiel in de kliko. Totaal verrot.
500 / 1000 km is dus idd een goed moment voor dit soort acties.
Nooit last gehad bij mijn andere fietsen, maar aan deze fiets liep wel meer los na een paar honderd km
.
Omdat deze dozenschuiver ver weg zat geen gratis beurt met extra korting laten doen.
Niet opgevallen, en nu kan mijn achterwiel in de kliko. Totaal verrot.
500 / 1000 km is dus idd een goed moment voor dit soort acties.
Nooit last gehad bij mijn andere fietsen, maar aan deze fiets liep wel meer los na een paar honderd km

Mee eens, al is het enige dat ik nog wel eens moet bijstellen bij een pas opgebouwde fiets de balhoofdspanning. En dat is zonder speciale tools eenvoudig zelf te doen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Spaakspanning alleen bij slecht gebouwde wielen. Versnellingen moet ik idd ook soms wat bijstellen (altijd het gevolg van binnenkabels niet strak genoeg getrokken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Versnellingskabel breng je toch zelf op spanning als hij een beetje begint te ratelen? (Als je nog een kabel hebt). Daar kun je ook geen exact aantal km's aanhangen en dan wachten tot je een afspraak kunt inplannen.
Spaakspanning kan nuttig, afhankelijk van de meegeleverde wielen.
Spaakspanning kan nuttig, afhankelijk van de meegeleverde wielen.
Campagnolo Ultra Dork