Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakbreuk Bora Ultra 2

charite
Forum-lid

charite 13 mei 2010 12:06

Tjonge tjonge,

Wilde ik verleden week wegrijden op de trainingsavond, ploink hoorde ik ergens vandaan komen. Ploink, dacht ik?........... Wat een vreemd geluid. Zette aan en hup, remblokken-geluid tegen mijn voorwiel. Shit dacht ik, en ik wist het al, spaakbreuk.

Een van de twee chrome spaken gebruiken op het snijpunt waar de spaak de velg ingaat. FM gebeld dat er binnenkort een Bora terug komt en met het vriendelijke verzoek deze te herstellen ;) In eerste instantie was de FM verbaast, "twee chrome spaken"? Euhhhh, je hebt hem zelf geleverd, dus je zal het beter weten dan ik ;)

Goed, velg maar even naar de FM gebracht. Hij belde dat hij een nieuwe spaak besteld en vervangt.

Mijn vraag is dan eigenlijk ook het volgende, kan je een spaak vervangen of moet je er meer vervangen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als er een spaak breekt, dat de andere spaken ook een opdonder krijgen en uiteindelijk ook breken.
Vraag twee, is het nou vreemd dat mijn Bora's twee chrome spaken hebben? Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan geschonken.

Cheers,
Peter

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 13 mei 2010 15:20

Hoi,

Er is duidelijk wat mis met die verchroomde spaken in de Ultra2 wielen.

Je FM kan die wel bestellen maar het bestelnummer is identiek met dat van de vroegere Ultra kit en daar zijn die spaken dan weer zwart geanodiseerd.

Die spaken (2 per wiel) dienen om de onbalans die wordt gecreeerd door de aanwezigheid van het ventiel enigszins te ondervangen. Ze zijn iets breder, rond ipv plat en ook wat zwaarder dan de overige CX Rays spaken.

De FM hoeft niet alle spaken te vervangen maar ik zou er wel op aandringen dat de andere ronde spaak ook mee wordt vervangen nu ie er toch aan werkt.

Nu weet ik niet hoeveel ronde spaken er in zo'n kit zitten en ook niet of die van voor- en achterwiel dezelfde lengte hebben.....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

hogewieltjes_
Forum-lid

hogewieltjes_ 13 mei 2010 22:30

het beste is de linkse en de rechtse spaak van de gebroken spaak ook te vervangen omdat die verzwakt zijn doordat er meer kracht op komt omdat je de middelste ervan breekt.
maar als je net vertrokken was zal je er niet lang meer mee hebben gereden en het is een voorwiel dus denk niet dat er zoveel kracht op de 2andere spaken is gekomen
ik denk dus dat het niet zoveel zal uitmaken dat je nu de 1ne gebroken spaak vervangt of de 2spaken ernaast ook.
als de FM spaken heeft liggen van bora wielen en hij is er toch aan bezig, laat het rap vervangen dat is de kost niet denk ik..
grtz

Plaats reactie