Kracht leveren
Ik vraag me al een tijdje af hoe het eigenlijk komt dat je in een peleton met gemak een veel zwaardere versnelling trapt dan als je alleen fietst. In theorie zou je toch hetzelfde vermogen moeten leveren als je op het vlakke rijdt, of is dat toch puur de zuigende werking van een groep renners.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
en in het peloton gier je op adrenaline ben je druk bezig je te concentreren. Kleine pijntje die je in je eentje tijdens een D1 voelt voel je toch ook niet tijdens een wedstrijdje?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie
Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.
Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!
Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!
Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.
Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!
Daarom zie je de kopman altijd vooraan fietsen... :rolleye:
Remmiedepemmie schreef:Tja. Ik zal het je sterker vertellen, stel jij fietst alleen, en ik ga in jouw wiel hangen, dan fiets JIJ makkelijker...
Molenwiek schreef:Als je fietst wordt er door de wind een vacuum achter je rug gecreeerd. Dit trekt je als het ware achteruit. Doordat iemand achter je fietst, wordt het vacuum weggehaald en heb je dus geen last van de remmende werking.
Moraal van dit verhaal: laat altijd iemand achter je fietsen!
Klopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.
[quote=LavssonKlopt inderdaad. Ik heb me daarom altijd al afgevraagd waarom ze bij een werelduurrecord nooit een constructie hebben gebruikt om de zuiging achter de renner weg te halen. Iets van een brommer die qua vorm mooi aansluit op de renner maar hem niet aanraakt, zodat het vacuüm pas achter de brommer ontstaat.
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.[/quote]
Aero hulpen zijn voor een groot deel verboden door de UCI. Er is in het verleden al van alles op dat gebied gedaan en geprobeerd.
Een van de dingen die wel bij de meeste UCI gereguleerde tijdritten mag, is een Aerohelm. En die doet precies (een beetje) wat jij hierboven zeg. Een Aerohhelm is een door de UCI toegestane aeroprothese.
Gr GJ
Volgens mij is zoiets niet verboden namelijk.[/quote]
Aero hulpen zijn voor een groot deel verboden door de UCI. Er is in het verleden al van alles op dat gebied gedaan en geprobeerd.
Een van de dingen die wel bij de meeste UCI gereguleerde tijdritten mag, is een Aerohelm. En die doet precies (een beetje) wat jij hierboven zeg. Een Aerohhelm is een door de UCI toegestane aeroprothese.
Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.
Kowalsky schreef:Stokie schreef:in het peloton zou je juist lichter moeten rijden... dat spaart energie
Ik moet wel zwaarder trappen anders haal ik de snelheid niet. Trap normaal vrij licht.
ja, het gaat vooral om een hoge cadans
en zoals al gezegd, in een peleton word je 'meegezogen', je zit lekker uit de wind en je rijdt door turbulente lucht heen