Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Basmignon
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 sep 2022 17:03
Basmignon
13 sep 2022 17:30
Beste fietsliefhebbers,
Ik zit met een ketting probleem die op sommige momenten constant eraf valt. Wat vreemd is dat die het soms heel lang doet en als die dan eenmaal eraf is, dan wilt die het niet meer goed doen. Dan kan die er wel 10 keer afvallen binnen 50 meter tot die ineens goed ligt en daarna doet die het weer totdat die eraf valt door een hoekige drempel.
Weten jullie wat het probleem kan zijn? Ik heb hieronder een paar foto's toegevoegd van de tandwieltjes. Zelf kan ik niet zien of dit anders is dan anders... Ook had ik gelezen dat de ketting kan zijn uitgerekt. Dit heb ik zelf nog niet gecheckt, maar zal ik zeker doen als ik de juiste meetapparatuur kan vinden.
Alvast bedankt.
Niet de beste foto's, omdat mijn handen al flink on het smeer zaten. Als het helpt kan ik later beter foto's maken.
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7975
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
14 sep 2022 07:44
Zo te zien is er sprake van totaal versleten spullen, geen voor- of achterderailleur die de ketting in het gareel houden.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9328
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
14 sep 2022 09:50
Derailleurs hebben bij een single speed niet zoveel nut..., maar naast dat de boel vies en versleten is (vooral vooraan) zal de kettingspanning wel te laag zijn. Zet het wiel eens wat naar achter. (Had je zelf vast ook wel kunnen bedenken, toch?

)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
jwkeij
- Forum-lid
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06
jwkeij
14 sep 2022 10:00
Als de ketting er om de 50 meter afvalt.... zal ie wel als een 'London-fixed-gear' erop hangen. Lees: als een doorhangende touwbrug.
Eerst het wiel een stukje naar achter en daarna bedenken of je nieuwe tandwielen wilt voor dit beestje.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
14 sep 2022 10:26
Basmignon schreef: ↑13 sep 2022 17:30
... Ook had ik gelezen dat de ketting kan zijn uitgerekt. Dit heb ik zelf nog niet gecheckt, maar zal ik zeker doen als ik de juiste meetapparatuur kan vinden.
...
Je kan dat testen zonder meetapparatuur.
Ketting terugplaatsen op het voorblad en dan ketting naar voortrekken.
Bij een nieuwe ketting komt de ketting misschien 1mm af van het voorblad; bij een versleten ketting 3a4mm
Dit is een versleten ketting:
En nu je toch vuile handen hebt, snel te controleren

.
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
14 sep 2022 10:33
Ps; als de ketting idd versleten is, wat ik gok omdat je voorblad versleten lijkt -je zit met allemaal puntjes ipv 'bergjes' zoals op het tandwiel achteraan, moet je normaal alles vervangen. Dus en het voorblad, ketting en je tandwiel achteraan.
Wel opvallend hoe het voorblad weggesleten is en het tandwiel achteraan er visueel nog redelijk uitziet.
Walter
-
Basmignon
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 sep 2022 17:03
Basmignon
14 sep 2022 20:08
walter- schreef: ↑14 sep 2022 10:26
Basmignon schreef: ↑13 sep 2022 17:30
... Ook had ik gelezen dat de ketting kan zijn uitgerekt. Dit heb ik zelf nog niet gecheckt, maar zal ik zeker doen als ik de juiste meetapparatuur kan vinden.
...
Je kan dat testen zonder meetapparatuur.
Ketting terugplaatsen op het voorblad en dan ketting naar voortrekken.
Bij een nieuwe ketting komt de ketting misschien 1mm af van het voorblad; bij een versleten ketting 3a4mm
Dit is een versleten ketting:
En nu je toch vuile handen hebt, snel te controleren

.
Ziet er inderdaad niet best uit... Niet zo erg als op de foto, maar zit toch best wat rek in.
https://streamable.com/x3ereu
-
Basmignon
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 sep 2022 17:03
Basmignon
14 sep 2022 20:09
53x11 schreef: ↑14 sep 2022 09:50
Derailleurs hebben bij een single speed niet zoveel nut..., maar naast dat de boel vies en versleten is (vooral vooraan) zal de kettingspanning wel te laag zijn. Zet het wiel eens wat naar achter. (Had je zelf vast ook wel kunnen bedenken, toch?

)
Dit is alleen nodig als de ketting echt slap hangt toch? Te strak is ook niet de bedoeling dacht ik.
-
Basmignon
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 sep 2022 17:03
Basmignon
14 sep 2022 20:12
Bedankt voor de tips. Ik zal hier zeker naar kijken.
Grappig dat je zo kan zien dat alles ooit van een schakelfiets geweest is. Ik heb dit exemplaar via mp overkocht en die had hem van een racefiets naar singlespeed gebouwd
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
15 sep 2022 11:31
Basmignon schreef: ↑14 sep 2022 20:12
...Grappig dat je zo kan zien dat alles ooit van een schakelfiets geweest is. ...
Dat is

Een van die leuke redenen op dit forum is die kennis telkens naar voor te zien komen.
Daar aan toevoegen; kijk eens goed na of achterkransje en voorblad mooi lijn staan. Als je dit kan verbeteren zal het ook betrouwbaarder werken.
De kans is groot dat je achteraan dus een 'gewone' body hebt; geen idee of daar echte single speed kransjes voor bestaan.
En super belangrijk is dat je wiel perfect recht in je kader zit. Het leek me met gewone snelspanner vast te zitten volgens de fotoos. Zitten er stelbouten in het frame aan de dropouts om het wiel op een juiste positie te hebben?
Met gewone snelspanners is mijn ervaring dat het wiel niet altijd vast genoeg zit en je het onder kracht wat scheef kan trekken (stelbouten in dropouts kunnen dat voorkomen).
-
Symen
- Forum-lid
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26
Symen
15 sep 2022 11:46
je voorblad is ook geen singlespeed voorblad zo te zien, misschien dat het invloed heeft. en misschien moet op een singlespeed alles beter uitgelijnd worden?