50/34 of 52/36?
Hoi,
Voor mijn nieuwe fiets twijfel ik aan het crankstel dat ik wil nemen. Op mijn huidige fiets heb ik 50/34 en achter 12-27. Ik twijfel omdat ik blijkbaar veel rijd op de versnelling die net op het omslagpunt (van de 34 naar de 50) ligt. Mijn cadans is meestal zo rond de 85 a 90 en bij vlakkere ritten rond de 29 a 30 gemiddeld. Als ik lange vlakke stukken rijd, wil ik het liefst niet teveel van het ene naar het andere voorblad schakelen en bij mijn huidige compact stel is dat regelmatig aan de orde. Dus mijn vraag is eigenlijk: als ik overstap naar een 52/36, heb ik dat 'probleem' dan minder? En wat betekent dit voor het evt. scheef liggen van de ketting (bijv. bij 52 voor en 23 achter)
Overigens fiets ik ook regelmatig heuvelritten (ik woon in Limburg), maar dat valt altijd makkelijk op te lossen (een 30 cassette zou nog een optie kunnen zijn i.c.m. het 36 voorblad. Het issue zit 'm met name in de zone waarbij je dus moet kiezen 'voorblad klein of groot'.
Het is geen 'big issue', maar ben altijd op zoek naar de meest efficiënte oplossing.
Ben benieuwd of anderen ook met deze keuze 'worstelen'.
Voor mijn nieuwe fiets twijfel ik aan het crankstel dat ik wil nemen. Op mijn huidige fiets heb ik 50/34 en achter 12-27. Ik twijfel omdat ik blijkbaar veel rijd op de versnelling die net op het omslagpunt (van de 34 naar de 50) ligt. Mijn cadans is meestal zo rond de 85 a 90 en bij vlakkere ritten rond de 29 a 30 gemiddeld. Als ik lange vlakke stukken rijd, wil ik het liefst niet teveel van het ene naar het andere voorblad schakelen en bij mijn huidige compact stel is dat regelmatig aan de orde. Dus mijn vraag is eigenlijk: als ik overstap naar een 52/36, heb ik dat 'probleem' dan minder? En wat betekent dit voor het evt. scheef liggen van de ketting (bijv. bij 52 voor en 23 achter)
Overigens fiets ik ook regelmatig heuvelritten (ik woon in Limburg), maar dat valt altijd makkelijk op te lossen (een 30 cassette zou nog een optie kunnen zijn i.c.m. het 36 voorblad. Het issue zit 'm met name in de zone waarbij je dus moet kiezen 'voorblad klein of groot'.
Het is geen 'big issue', maar ben altijd op zoek naar de meest efficiënte oplossing.
Ben benieuwd of anderen ook met deze keuze 'worstelen'.
Ik heb een 50-34 en een 11-32 cassette.
Vind ik ideaal. Op het vlakke blijf ik eigenlijk altijd op het grote blad. Pas boven de 3-4% of zo, ga ik naar het kleine blad.
Een ketting mag best wel even scheef liggen, maar niet uren aan een stuk en niet 52 en achteraan 27 bijvoorbeeld.
Maar met mijn combinatie kan ik vlot 45 rijden (niet dat dat veel gebeurt) maar evengoed op de 34-32 een stuk van 10+% oprijden. Of opkruipen
Op m'n andere fiets heb ik een 52/36. Maar als die aan vervanging toe is, ga ik switchen.
Vind ik ideaal. Op het vlakke blijf ik eigenlijk altijd op het grote blad. Pas boven de 3-4% of zo, ga ik naar het kleine blad.
Een ketting mag best wel even scheef liggen, maar niet uren aan een stuk en niet 52 en achteraan 27 bijvoorbeeld.
Maar met mijn combinatie kan ik vlot 45 rijden (niet dat dat veel gebeurt) maar evengoed op de 34-32 een stuk van 10+% oprijden. Of opkruipen

Op m'n andere fiets heb ik een 52/36. Maar als die aan vervanging toe is, ga ik switchen.
Als je met 50/34 en 12-27 al vaak op het binnenblad rijdt, dan lijkt een overstap naar nóg grotere kettingwielen onverstandig.
Zelf woon ik ook in Limburg en rij met 50/34 en 11/30. De steilere stukken (keutenberg, cauberg, dode man en veel stukken in Wallonië) boven 10% vind ik niet prettig rijden met iets kleiners dan 28 achter. En dan wil ik ook graag een tandje over hebben naar 30 achter voor lastige momenten.
Zelf woon ik ook in Limburg en rij met 50/34 en 11/30. De steilere stukken (keutenberg, cauberg, dode man en veel stukken in Wallonië) boven 10% vind ik niet prettig rijden met iets kleiners dan 28 achter. En dan wil ik ook graag een tandje over hebben naar 30 achter voor lastige momenten.
Dogma F
50-34 11-34 hier. Woon ook in Limburg (maar in in het zuidelijke gedeelte, echter ga ik daar wel nog regelmatig fietsen). Ik rij het meeste op de 50-21 en 50-19 welke ong. in het midden liggen. Mijn tempo ligt meestal op het vlak als ik alleen rij ook zo rond de 30 (afhankelijk van de wind) met een cadans rond de 90.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6284
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En misschien iets out of the box, maar een 46 of 48 als grootste voor?
Bijv 46/30, en dan achter 11-25 oid.. Heb je ook de kleine stapjes, heb je je verzetten voor de heuvels, en op't Blake zit je standaard op je buitenbad.
Bijv 46/30, en dan achter 11-25 oid.. Heb je ook de kleine stapjes, heb je je verzetten voor de heuvels, en op't Blake zit je standaard op je buitenbad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
+1derxx schreef: ↑22 aug 2022 22:03 50-34 11-34 hier. Woon ook in Limburg (maar in in het zuidelijke gedeelte, echter ga ik daar wel nog regelmatig fietsen). Ik rij het meeste op de 50-21 en 50-19 welke ong. in het midden liggen. Mijn tempo ligt meestal op het vlak als ik alleen rij ook zo rond de 30 (afhankelijk van de wind) met een cadans rond de 90.
Ik rij idd regelmatig op het binnenblad maar dan ook veel op de 12 of 13 achter (waar ik dan soms ook switch naar het grote voorblad). Echter berg op heb ik geen enkel probleem. Lukt eigenlijk allemaal op de 23 of 25, dus daar zit het probleem niet. Ook met een 34 voor zou dat moeten lukken (evt 30 achter erop). Gaat juist om de vlakke stukken met tegenwind of licht hellende stukken waar het grote voorblad net wel / net niet haalbaar is met een cadans van iets onder of rond de 90.Ramon73 schreef: ↑22 aug 2022 21:56 Als je met 50/34 en 12-27 al vaak op het binnenblad rijdt, dan lijkt een overstap naar nóg grotere kettingwielen onverstandig.
Zelf woon ik ook in Limburg en rij met 50/34 en 11/30. De steilere stukken (keutenberg, cauberg, dode man en veel stukken in Wallonië) boven 10% vind ik niet prettig rijden met iets kleiners dan 28 achter. En dan wil ik ook graag een tandje over hebben naar 30 achter voor lastige momenten.
Dat is wel vergelijkbaar met mijn fiets tempo en cadans. Goed om te weten dat je goed uit de voeten kan met 19 of 21 achter (op grote voorblad), zonder scheeflopende ketting. Zou voor mij dus ook een goede optie zijn.senior schreef: ↑22 aug 2022 22:43+1derxx schreef: ↑22 aug 2022 22:03 50-34 11-34 hier. Woon ook in Limburg (maar in in het zuidelijke gedeelte, echter ga ik daar wel nog regelmatig fietsen). Ik rij het meeste op de 50-21 en 50-19 welke ong. in het midden liggen. Mijn tempo ligt meestal op het vlak als ik alleen rij ook zo rond de 30 (afhankelijk van de wind) met een cadans rond de 90.
Hier een tevreden gebruiker(s) van 52/36 in combinatie met 11-28.
De 28 is nog maagdelijk, op enkele km na: Sa Calobra op Mallorca.
Op het vlakke rijden mijn madam en ik veel 52/19 en 52/17. Netjes in het midden van de cassette.
Wij komen natuurlijk uit een verleden met 52/42 bladen, overschakelen naar 52/39 was bijgevolg al een aanpassing.
We hebben al eens met een huurfiets gereden die 50/34 had, beviel ons minder, maar...het is een persoonlijke keuze.
De 28 is nog maagdelijk, op enkele km na: Sa Calobra op Mallorca.
Op het vlakke rijden mijn madam en ik veel 52/19 en 52/17. Netjes in het midden van de cassette.
Wij komen natuurlijk uit een verleden met 52/42 bladen, overschakelen naar 52/39 was bijgevolg al een aanpassing.
We hebben al eens met een huurfiets gereden die 50/34 had, beviel ons minder, maar...het is een persoonlijke keuze.