Barst in carbonnen stuur?
Ik zie sinds enkele dagen een klein “randje” onder mijn stuurpen klem vandaan komen. Net even stuur gedemonteerd, en zie een ruime beschadiging. Voor alle duidelijkheid: stuur mag met 6Nm worden geklemd (4-Bouts bevestiging). Is steeds met ParKtool momentsleutel op 5 Nm gemonteerd.
Wat zeggen jullie hiervan?
Nb: het betreft een 3T Ernova stuur. September vorig jaar gemonteerd.
Wat zeggen jullie hiervan?
Nb: het betreft een 3T Ernova stuur. September vorig jaar gemonteerd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14508
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op de foto lastig te zien.
Is het materiaal(hars) een soort opgerold, voel je verschil?
Ik zelf ben altijd voorstander op bij een stuur echt het minimale moment aan te houden en dus echt 6 als dat er staat en geen 5.
Nu moet dat opzich geen probleem geven.
Ik heb zoiets bij een MTB stuur een keer gehad, was helemaal ingesleten.
Is het materiaal(hars) een soort opgerold, voel je verschil?
Ik zelf ben altijd voorstander op bij een stuur echt het minimale moment aan te houden en dus echt 6 als dat er staat en geen 5.
Nu moet dat opzich geen probleem geven.
Ik heb zoiets bij een MTB stuur een keer gehad, was helemaal ingesleten.
Ik ben sinds kort van stuurpen veranderd. Eerst had ik een 3T stuurpen waar ook max. 6Nm op stond, zoals op het stuur. Had hem toen (denk ik nu) op 6. Heb sinds kort deze stuurpen vervangen voor een langere. (Ook 3T, ander type) waar max 5 Nm. op staat. Daarom nu op 5Nm.
Ik voel inderdaad verschil. Het zou kunnen dat de hars is weggedrukt/opgestroopt, alleen het stukje naast de klemming, op de foto bovenste stukje, daar zit geen hars…..
Ik voel inderdaad verschil. Het zou kunnen dat de hars is weggedrukt/opgestroopt, alleen het stukje naast de klemming, op de foto bovenste stukje, daar zit geen hars…..
Na wat mij een tijdje terug is overkomen met een bij de klempositie een identiek beetje (zoals bij jouw stuur) ingedeukte zadelpen en daar uiteindelijk onder het rijden op afbrak zou ik geen risico nemen en dat stuur weggooien om een nieuw stuur te monteren.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik zou er geen risico mee nemen, een nieuw gebit bij de tandarts kost waarschijnlijk meer dan een nieuw stuur.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik ga geen risico lopen. Heb morgen een mooie rit in de planning (vrije dag
)
Maar vooraf eerst even originele alu stuur terug plaatsen.
En heb foto’s van deze beschadiging naar de verkopende internet winkel gestuurd. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Maar vooraf eerst even originele alu stuur terug plaatsen.
En heb foto’s van deze beschadiging naar de verkopende internet winkel gestuurd. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Er zijn twee aanduidingen op aanhaal momenten.
X Nm (hier kan je het aangegeven moment op zetten, let wel op dat alles schoon is, gebruik je een middeltje op de draad dan kan je minder trekken)
En
Max X Nm ( hier is max echt maximaal je kan makkelijk een stukje lager aan trekken, zeker met middelen op de draad.)
Die middelen kunnen montagevetten of loctite achtigen zijn.
En let op dat alles schoon en braam vrij is met monteren.
X Nm (hier kan je het aangegeven moment op zetten, let wel op dat alles schoon is, gebruik je een middeltje op de draad dan kan je minder trekken)
En
Max X Nm ( hier is max echt maximaal je kan makkelijk een stukje lager aan trekken, zeker met middelen op de draad.)
Die middelen kunnen montagevetten of loctite achtigen zijn.
En let op dat alles schoon en braam vrij is met monteren.
Laatst gewijzigd door TKMP op 21 apr 2022 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Normaal gesproken niets mis mee, wel iets meer kwetsbaar dan een alu stuur.
Meestal valt de keuze om een carbon stuur te kiezen om een paar gram te besparen, maar er zijn ook genoeg mooie en lichte alu stuurbochten verkrijgbaar.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb de LTD uitvoering van dat stuur en zie dat jou stuur te strak aangedraaid is met dit als gevolg.
Kijk/luister of er gekraak optreed bij het druk zetten op het stuur terwijl het in de stuurnok zit, zoniet dan durf ik er nog wel mee te rijden.
Kijk/luister of er gekraak optreed bij het druk zetten op het stuur terwijl het in de stuurnok zit, zoniet dan durf ik er nog wel mee te rijden.
Ik heb me netjes aan/binnen de cijfers gehouden, zoals op stuur en stuurpen vermeld. Dus te strak lijkt me niet aan de orde.