alu frame met betere groep of carbon met mindere groep
-
- Forum-lid
- Berichten: 840
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Tijdens de zoektocht naar een goedkope winterfiets ben ik verstrikt geraakt in een keuze. Normaal kom ik daar na enig wikken en wegen wel uit. Nu niet en roep ik jullie hulp in.
Ik zoek een racefiets waar bredere banden in passen. Om in de winter mee door te fietsen, vooral op de weg, maar hij moet ook een gravelstrook kunnen verteren. Er gaan banden op van maximaal 35mm breedte. Het mag, zoals gezegd, niet veel kosten, het is de derde fiets naast een racer en een gravelbike.
Ik ben uitgekomen op een Focus Paralane en een Giant Defy Advanced. De geometrie (stack en reach) is bij beide in orde voor mijn bouw, de looks zijn prima, net als de prijs (die bijna hetzelfde is). De merken zelf spreken me iets minder aan, maar het gaat me om de mogelijkheid om brede banden te kunnen steken op een racefiets. Dat kan bij beide fietsen.
De Giant komt uit 2020, is opgebouwd rond een frame van carbon, voorzien van een Tiagra groep (2x10) en is gebruikt (maar goed onderhouden, zegt de verkoper). De Focus komt uit 2021, is gebouwd rond een aluminium frame, voorzien van een 105 groep (2x11) is gloednieuw en staat te koop bij een fietsenmaker. De wielen spelen geen rol in de keuze: ik heb een eigen set die ik ga gebruiken.
Los van emotie en smaak, wat zou voor jullie de doorslag geven: een frame van carbon met een mindere groep of een aluminium frame met een betere groep? Is Tiagra echt zo goed als ik sommigen op dit forum hoor zeggen of ben je altijd beter af met 105? Of moet je juist voor carbon gaan en kun je een groep altijd nog updaten?
Ik zoek een racefiets waar bredere banden in passen. Om in de winter mee door te fietsen, vooral op de weg, maar hij moet ook een gravelstrook kunnen verteren. Er gaan banden op van maximaal 35mm breedte. Het mag, zoals gezegd, niet veel kosten, het is de derde fiets naast een racer en een gravelbike.
Ik ben uitgekomen op een Focus Paralane en een Giant Defy Advanced. De geometrie (stack en reach) is bij beide in orde voor mijn bouw, de looks zijn prima, net als de prijs (die bijna hetzelfde is). De merken zelf spreken me iets minder aan, maar het gaat me om de mogelijkheid om brede banden te kunnen steken op een racefiets. Dat kan bij beide fietsen.
De Giant komt uit 2020, is opgebouwd rond een frame van carbon, voorzien van een Tiagra groep (2x10) en is gebruikt (maar goed onderhouden, zegt de verkoper). De Focus komt uit 2021, is gebouwd rond een aluminium frame, voorzien van een 105 groep (2x11) is gloednieuw en staat te koop bij een fietsenmaker. De wielen spelen geen rol in de keuze: ik heb een eigen set die ik ga gebruiken.
Los van emotie en smaak, wat zou voor jullie de doorslag geven: een frame van carbon met een mindere groep of een aluminium frame met een betere groep? Is Tiagra echt zo goed als ik sommigen op dit forum hoor zeggen of ben je altijd beter af met 105? Of moet je juist voor carbon gaan en kun je een groep altijd nog updaten?
Michiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Ik zou voor de Focus gaan. Nieuw en het gaat om een winterfiets.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heel persoonlijk dit. Ik zou voor de Giant gaan. Ook de goedkopere Shimano-groepen werken echt goed en ik vind het frame nog altijd het belangrijkste van de fiets. Daarna wielen (maar die heb je al) en daarna eigenlijk pas de groep. Daarnaast is carbon beter geschikt tegen winterweer dan aluminium, tenminste dat lijkt mij.
Ride bikes, not tanks!
Ik zie een nieuw gat in de markt voor de fabrikanten: de in-between-gravel-racer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik als ik een gravel-racer had en een racer ik voor alle omstandigheden wel voldoende zou hebben. Een winterfiets zou niks toevoegen, daar zou ik de gravelracer voor pakken. Is ie toch voor bedoeld? En als ik een winterfiets zou kopen zou ik voor een simpele alu gaan met een betere groep, met name met het oog op levensduur. Ik zou dan een paar honderd euro gebakkie van marktplaats halen. Ik weet niet wat de prijs van die focus is, maar een hele nieuwe racefiets als winterfiets, zou ik niet doen. Je wilt naar mijn idee een oud ding zodat je goede fiets als nieuw blijft.
Voor mij werkt de combi racer en ouwe cyclecrosser prima.
Voor mij werkt de combi racer en ouwe cyclecrosser prima.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid
- Berichten: 840
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ja, die kan niet tegen water en modder. Beetje jammer.amclassic-fan schreef: ↑06 jan 2022 07:27 En de gravelracer die je al hebt staan is ingelegd met suikere diamantjes?
Nee joh, dit gaat om een ouderwets geval N+1. Uiteindelijk kun je ook op 1 fiets het hele jaar door naar buiten. Maar daar gaat t niet om. De stalen graveler die ik heb, vind ik te log voor de ritjes op de weg. Die staat met 650b wielen klaar voor de modder. Ik zoek iets lichters. Vandaar de vraag.
Michiel
Ik snap de keuze voor een winterfiets wel.
Ik heb met die reden m'n Giant Contend met Tiagra gekocht. Spotgoedkoop op de kop getikt tweedehands.
Na 2000km moest ik wel grote ketttingblad en ketting vervangen. Kostprijs: 70 euro. Tjah.
En die fiets rijdt bovendien nog een heel fijn.
IK zou hier voor de Focus gaan, maar da's puur omdat ik het wel heb voor Focus.
Ik heb met die reden m'n Giant Contend met Tiagra gekocht. Spotgoedkoop op de kop getikt tweedehands.
Na 2000km moest ik wel grote ketttingblad en ketting vervangen. Kostprijs: 70 euro. Tjah.
En die fiets rijdt bovendien nog een heel fijn.
IK zou hier voor de Focus gaan, maar da's puur omdat ik het wel heb voor Focus.
Lastige keuze. Carbon heeft mijn voorkeur boven alu. Gewoon omdat het de trillingen beter dempt.
Ik heb een gravel racer met Tiagra en een carbon racer met Ultegra. De ultegra fiets schakelt mooier (maar is ook 8 jaar nieuwer). Tiagra schakelt ook goed (net ietsie minder) maar wel nog steeds goed. Andere vraag die ik zou hebben is, hoeveel wegen beide fietsen? Ik zou dan de lichtste prefereren. Licht fietst altijd prettiger dan een zware fiets. Ook op het vlakke.
Ik heb een gravel racer met Tiagra en een carbon racer met Ultegra. De ultegra fiets schakelt mooier (maar is ook 8 jaar nieuwer). Tiagra schakelt ook goed (net ietsie minder) maar wel nog steeds goed. Andere vraag die ik zou hebben is, hoeveel wegen beide fietsen? Ik zou dan de lichtste prefereren. Licht fietst altijd prettiger dan een zware fiets. Ook op het vlakke.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 840
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ook qua gewicht ontloopt t elkaar niet veel. Giant is iets lichter, 300 gram geloof ik.rob74 schreef: ↑06 jan 2022 09:16 Lastige keuze. Carbon heeft mijn voorkeur boven alu. Gewoon omdat het de trillingen beter dempt.
Ik heb een gravel racer met Tiagra en een carbon racer met Ultegra. De ultegra fiets schakelt mooier (maar is ook 8 jaar nieuwer). Tiagra schakelt ook goed (net ietsie minder) maar wel nog steeds goed. Andere vraag die ik zou hebben is, hoeveel wegen beide fietsen? Ik zou dan de lichtste prefereren. Licht fietst altijd prettiger dan een zware fiets. Ook op het vlakke.
Michiel
Vergelijk je dan 8jaar oude tiagra met nieuwste mechanische ultegra? Want 8jaar oude tiagra is nog 4600. 4700 tiagra is nog altijd niet niveau van die ultegra, maar dat verschil gaat wel een pak kleiner zijn.
In mijn ogen is het enige echte minpunt aan tiagra dat dat 10sp cassettes zijn. Wat eigenlijk zelfs geen probleem is.