Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DT swiss 350 freehub lagers vervangen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 dec 2021 20:13

Mijn lagers vd freehub van mijn dt 350 naaf zijn korrelig.
Wil die zelf vervangen, maar alle instructie video’s spraken over 2 identieke lagers aan buiten en binnenzijde.
Maar mijn body heeft aan de rachet zijde een andere lager. Lijkt wel alsof dat vanaf de buitenzijde erin zit. Ik zie namelijk geen duidelijke buitenrand van dat lager.
Buiten lager wel.
Buitenkant lager:
B86D7C0D-8C87-4553-8173-3C956BABF35D.jpeg
Binnenkant rachet zijde;
05122262-C5E0-4B47-9D3A-8A775626BCB9.jpeg
Iemand een tip? Is overigs niet de exp versie, maar “oude” 350 12x142

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 18 dec 2021 21:25

Gewoon eruit kloppen richting schroefdraadzijde, binnenste lager zit vast met een cir-clip.
Youtube staat er vol van en Dt swiss zijn eenvoudig wielen, Succes

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 dec 2021 22:45

Bedankt, maar een cir-clip zit er echt niet.
Ook niet aan de andere kant, van het binnenste lager.
Vanaf de deze kant naar de schroefdraad kant tikken is eveneens lastig. Er is namelijk alleen de rand van de binnenste lagerring te zien. Erop slaan zal het lager uiteen laten vallen.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 18 dec 2021 22:53

Zal idd de drie pal hub zijn die een circlip heeft, toch kan je de lagers van jouw body er gewoon uittikken (met beleid)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 dec 2021 22:54

Je wilt je lagers vervangen. Wat maakt het uit als je ze kapot slaat (waarvan de kans aanwezig is bij lagers uitslaan)?
Laatst gewijzigd door Philippos op 19 dec 2021 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 dec 2021 23:37

Die alu spacer tussen de twee lagers kun je een beetje opzij drukken zodat er een randje ontstaat dar je kunt gebruiken om het buitenste lager er uit te tikken.
Niet zijken maar reiden !

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2021 09:43

pino schreef: 18 dec 2021 23:37 Die alu spacer tussen de twee lagers kun je een beetje opzij drukken zodat er een randje ontstaat dar je kunt gebruiken om het buitenste lager er uit te tikken.
Buitenste is het probleem niet . Binnenste wel. Vind het vreemd dat er nergens iets te vinden is, maar wel obv andere dt bodies die aan weers zijden duidelijk vrijliggende lagers hebben. Bij de mijne is dat aan de binnenzijde niet het geval.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 dec 2021 10:13

t2300 schreef: 19 dec 2021 09:43
pino schreef: 18 dec 2021 23:37 Die alu spacer tussen de twee lagers kun je een beetje opzij drukken zodat er een randje ontstaat dar je kunt gebruiken om het buitenste lager er uit te tikken.
Buitenste is het probleem niet . Binnenste wel. Vind het vreemd dat er nergens iets te vinden is, maar wel obv andere dt bodies die aan weers zijden duidelijk vrijliggende lagers hebben. Bij de mijne is dat aan de binnenzijde niet het geval.
Is dit wel een echt DT350? Zijn ook wel namaak uit China op de markt.

Als ik de binnenkant van deze body (zoals die van mij er ook uitziet) vergelijk met die van jou lijkt die wel anders: Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2021 11:57

😢 vreemd.
Ik heb deze, aangeschaft via een niet nader te noemen wielenbouwer.
Gaat om een cl disc 350. Die zijn er zowel met mbt body en road body. Zou dus kunnen dat die van mtb naar nep road body is omgebouwd.

Maar als ik nu zoek op 350 cl road zie ik 2 verschillende soorten .
Eentje met in grote letters 11 s road, andere kleine. Ik heb de laatste. Lijkt me wel redelijk origineel. Nog eens gekeken en zelfs op het buitenste lager staat dt swiss. Lijkt me, toch redelijk originele
9354199B-4A7F-4436-A52D-BCE860115FAD.jpeg
Bijlagen
3B384217-6B99-4E98-9C1A-23FBEA27B898.jpeg

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2021 12:10

Dat ding aan de binnenkant van je body is een extra stofring om de binnenste lager extra te beschermen van de smurrie daar. Komt standaard bij de (nieuwere) naven van de 350 serie. Ik heb hier een hele rits 350 achternaven en losse bodies liggen met die stofring erin.

Het is dus zoals het is en je hebt geen namaak spul gekregen. Welke van de twee lagers is korrelig? Alleen de buitenste? Tik alleen die eruit. De binnenste? Dan moeten ze beide er uit (in dit geval via dezelfde kant)

En nogmaals, als de lager vervangen moet worden wat maakt het uit als je hem stuk tikt? Daarnaast ziet jouw body er wel verdacht schoon en nieuw uit, ik verwacht niet dat de lagers uit elkaar gaan spatten. Bij oude verroeste lagers is die kans wel aanwezig en je bent dan wel even aan het pielen.

Vwb de letters op de body. Ontwerpen veranderen soms na jaren, dat is niet vreemd.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2021 12:23

Ging er ook niet van uit dat het nep is.
De foto in de openingspost is niet mijn body, maar voorbeeld hoe het uit ziet bij mij. De mijne is wat minder schoon.

Fijn dat het origineel is en dat het een extra stofring is. Beide zijn niet lekker meer. Wil beide dus eruit slaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 dec 2021 15:13

Gelukkig is het een originele!

Plaats reactie